Πόλεμος στα αναψυκτικά: Οι πολυεθνικές, η «σφήνα» από τις ελληνικές εταιρίες και οι νεοεισερχόμενοι

Πόλεμος στα αναψυκτικά: Οι πολυεθνικές, η «σφήνα» από τις ελληνικές εταιρίες και οι νεοεισερχόμενοι
Σκληρή μάχη με στόχο την κατάκτηση μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς από την πίτα των 500 εκατ. ευρώ ετησίως δίνουν οι εταιρίες –ελληνικές και πολυεθνικές– που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των αναψυκτικών. Νέοι παίκτες, λανσάρισμα νέων καινοτόμων προϊόντων αλλά και επενδύσεις αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων είναι το σκηνικό που επικρατεί τα τελευταία χρόνια σε έναν από τους πιο «κινητικούς» κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπου οι εγχώριες εταιρίες έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους μπαίνοντας «σφήνα» στους πολυεθνικούς κολοσσούς.

Αν και μέχρι σήμερα η Coca Cola 3Ε είναι εκείνη που συνεχίζει να κατέχει την μερίδα του λέοντος στα αναψυκτικά, η πρόθεση μεγάλων ζυθοποιείων (Μύθος, ΕΖΑ) να εισέλθουν στην αγορά μετά και την άρση των νομοθετικών περιορισμών, η εμφάνιση νέων παικτών (Βίκος), αλλά και η πολύ καλή πορεία των μικρών του κλάδου (Λουξ, Green Cola κλπ) απειλούν να αλλάξουν άρδην τα μέχρι τώρα δεδομένα. Αναλυτικά:


ΒΙΚΟΣ

Η αρχή έγινε με την είσοδο στα αναψυκτικά της Ηπειρώτικης Βιομηχανίας Εμφιαλώσεων, Βίκος, το περασμένο καλοκαίρι με 7 νέους κωδικούς προϊόντων και στόχο την κατάκτηση μεριδίου αγοράς μέχρι 10% στο τέλος του 2015. Πρόσφατα η εταιρία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να εισέλθει από το 2015 στη λεγόμενη «κρύα αγορά», δηλαδή στην επιτόπια κατανάλωση μέσω της τοποθέτησης περί των 2.000 δικών της ψυγείων σε μικρά σημεία πώλησης.

ΜΥΘΟΣ

Από την άλλη πλευρά, η Μύθος μετά και το deal με την ζυθοποιία Fix ετοιμάζεται για τη δική της «εντυπωσιακή» είσοδο στην αγορά, αρχής γενομένης από την παραγωγή, διανομή και διάθεση των σημάτων Tuborg Club Soda και Tuborg Tonic Water. Να σημειωθεί ότι τα σήματα αυτά, που ανήκουν στο Carslberg Group (μητρική της Μύθος), εκμεταλλευόταν στην Ελλάδα η Coca-Cola 3E, και η σύμβαση των δύο λήγει τέλος του χρόνου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η όποια κίνηση της Μύθος θα γίνει μέχρι το καλοκαίρι του 2015, ενόψει και της τουριστικής περιόδου.

ΕΖΑ

Τη δική της «είσοδο» σχεδιάζει και η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ) στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχει και ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΒ Δ. Δασκαλόπουλος (με 33,9%). Ήδη η εταιρία υλοποιεί επενδύσεις ύψους 5 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των γραμμών παραγωγής, ώστε να παράγει καινοτόμα αναψυκτικά με βάση τη βύνη. Η έναρξη δραστηριοποίησης στην κατηγορία αυτή, υπολογίζεται στις αρχές του 2015, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί και οι επενδύσεις.

PEPSICO

Στον αντίποδα, ένας ισχυρός πολυεθνικός όμιλος, η Pepsico σχεδιάζει να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά έχοντας κατά καιρούς συζητήσεις με διάφορες εταιρίες (Λουξ, ΕΠΑΠ, Βίκος κλπ), χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να υπάρχει καμία συμφωνία. Η μεγάλη συρρίκνωση του μεριδίου αγοράς της Pepsico (ανέρχεται στο 7,2% περίπου) σε συνδυασμό με τις ζημιές που καταγράφει τα τελευταία χρόνια, την έχουν οδηγήσει στην απόφαση για παραχώρηση των εγκαταστάσεων της μαζί με την άδεια χρήσης των σημάτων της (Pepsi Cola, 7Up, Gatorade, Lipton Ice Tea και ΗΒΗ), με αντάλλαγμα την καταβολή ενός ποσοστού επί των συνολικών πωλήσεων υπό μορφήν δικαιωμάτων.

ΛΟΥΞ – ΕΠΑΠ

Όσον αφορά τις μικρές του κλάδου, όπως είναι η Λουξ και η ΕΠΑΠ (με την Green Cola) συνεχίζουν να αυξάνουν τα μερίδιά τους στην αγορά, τα οποία διαμορφώνονται στο 7,7% και 1,6% αντίστοιχα. Τον τελευταίο χρόνο η ΕΠΑΠ έχει προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 1 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση μηχανολογικού εξοπλισμού και κυρίως για τη δυνατότητα ταυτόχρονης λειτουργίας δεύτερης γραμμής παραγωγής. Η ετήσια παραγωγή των προϊόντων της έφτανε το 2011 στις 830.000 συσκευασίες ενώ για το 2014 ξεπέρασε τις 2.700.000 συσκευασίες.

Αναπτυξιακά επιμένει η Λουξ Μαρλαφέκας ΑΒΕΕ, έχοντας θέσει στόχο, στο τέλος του 2015 να τοποθετήσει στην παγκόσμια αγορά μία νέα οικογένεια καινοτόμων προϊόντων, τα healthy drinks, που θα αποδείξουν ότι η ελληνική βιομηχανία αναψυκτικών μπορεί να πρωτοπορεί σε διεθνές επίπεδο. Η εταιρεία, που έχει εντάξει τη συγκεκριμένη επένδυση, ύψους 33 εκατ. ευρώ, στον αναπτυξιακό, βρίσκεται αυτή την περίοδο στην αναζήτηση κεφαλαίων για την υλοποίησή της.

Επενδύσεις 11 εκατ. από Coca Cola 3E

Τέλος σε σημαντικές επενδύσεις προχωρεί και η μεγαλύτερη εταιρεία του χώρου, η Coca Cola 3E, η οποία έχει χάσει μεγάλο μέρος των πωλήσεών της στη Ελλάδα λόγω της ύφεσης. Η εταιρείας της οικογένειας Δαυίδ, βάζει βαθιά το χέρι στη τσέπη, καθώς αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη επενδύσεις ύψους 11 εκατ. ευρώ στις μονάδες της στο Σχηματάρι και στο Αίγιο, προκειμένου να συνεχίσει να παράγει υψηλής ποιότητας μη αλκοολούχα ποτά.

Πρόσφατα ο πολυεθνικός κολοσσός, δέχτηκε ένα ακόμη πλήγμα καθώς έχασε την παραγωγή και διανομή του σήματος της Tuborg, το οποίο ανήκει στον δανέζικο Ομιλο της Carlsberg. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να συρρικνώσει περαιτέρω το μερίδιο της Coca Cola 3E στην ελληνική αγορά, το οποίο διαμορφώνεται πλέον στο 69,6%. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το μερίδιο της Tuborg ανέρχεται στο 2%, ενώ ως αντιστάθμισμα η Coca Cola 3E θα εστιάσει στη σειρά προϊόντων Schweppes, που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιό της, με στόχο την κάλυψη των απωλειών.

ΠΗΓΗ: Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο σε όλα τα περίπτερα της χώρας με πολλές προσφορές και πλούσιο παρασκήνιο