Ποιοι μεγάλοι ξένοι «παίκτες» έχουν βάλει λεφτά σε ελληνικά πλοία

Ποιοι μεγάλοι ξένοι «παίκτες» έχουν βάλει λεφτά σε ελληνικά πλοία
Επενδυτικές ευκαιρίες στη ναυτιλία αναζητούν μεγάλα επενδυτικά funds, μετά από μία πενταετία αρνητικών αποτελεσμάτων τόσο για τα έσοδα των πλοίων όσο και για τις αξίες τους με την πλειοψηφία των αναλυτών να προβλέπει ότι το μέλλον της βιομηχανίας αυτής είναι ευοίωνο.


Είναι χαρακτηριστικό ότι την τετραετία 2010-2013 τα private equity funds επένδυσαν 16 δισεκατομμύρια δολάρια αναζητώντας τις κρυμμένες αξίες των ναυτιλιακών εταιρειών.
Υπολογίζεται ότι 2013 υπερδιπλασιάστηκαν τα κεφάλαια που επένδυσαν τα funds στη ναυτιλία φθάνοντας τα 6,3 δισ. δολ. έναντι 2,9 δισ. δολάρια το 2012.
«Λόγω του περιορισμού της παραδοσιακής χρηματοδότησης από τις τράπεζες, οι πλοιοκτήτες στρέφονται σε εναλλακτικές πηγές εξεύρεσης κεφαλαίων, όπως ομόλογα, ιδιωτικά κεφάλαια (private equity) και διεθνείς χρηματαγορές. Παρ' όλα αυτά και σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στις ναυλαγορές, συνεχίζουν να υπάρχουν αμοιβαίως επωφελείς επενδυτικές προτάσεις χρηματοδότησης πλοίων που εξακολουθούν να προσελκύουν το ενδιαφέρον όσων τραπεζών έχουν επάρκεια και ρευστότητα κεφαλαίων και άρα μπορούν να τις στηρίξουν», έχει επισημάνει ο πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας, κ. Αλέξανδρος Τουρκολιάς.
Η ρήση «η ναυτιλία αρρωσταίνει αλλά ποτέ δεν πεθαίνει» βρίσκει αυτή την εποχή την πλήρη εφαρμογή της.
Οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες αντλούν σημαντικά κεφάλαια από τις κεφαλαιαγορές, ενισχύοντας την κεφαλαιακή τους δομή και παράλληλα έχουν το πλεονέκτημα για περαιτέρω ανάπτυξη. Ανάμεσά τους βρίσκονται και ονόματα Ελλήνων εφοπλιστών που κυριαρχούν στον τομέα της ναυτιλίας της αμερικανικής χρηματαγοράς. Το 50% των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στα δύο μεγαλύτερα, από άποψης κεφαλαιοποίησης, χρηματιστήρια παγκοσμίως -NYSE και NASDAQ- έχει ελληνική προέλευση.
Το 2013 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες άντλησαν 1,034 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, ενώ και το 2014 μπήκαν δυναμικά. Στις ναυτιλιακές εταιρείες επενδύουν κυρίως funds τα οποία εμπιστεύονται τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Τα ποσά που βάζουν δεν είναι μεγάλα σε αναλογία με το μέγεθος των επενδυτών αυτών, ενώ έχουν προοπτικές να βγάλουν κέρδη.
Δημόσιες εγγραφές (Follow on offerings) έκαναν οι εταιρείες συμφερόντων, Αγγελικής Φράγκου, Γιώργου Οικονόμου, Πήτερ Λιβανού, Χάρη Βαφειά, Μιχάλη Μποδούρογλου, Πέτρου Παππά και Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου. Η μεγαλύτερη από αυτές είναι της Gaslog του Π. Λιβανού ύψους 172 εκατ. δολαρίων. Κι αυτή η εταιρεία δραστηριοποιείται στη μεταφορά φυσικού αερίου. Μάλιστα τον Ιανουάριο του 2014, άντλησε άλλα 199 εκατομμύρια δολάρια.
Το fund Swank Capital είναι ο μεγαλύτερος εξωτερικός επενδυτής της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο Capital Product Partners του Βαγγέλη Μαρινάκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Tradewinds το συγκεκριμένο fund ελέγχει πλέον το 5,4% της ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακής εταιρείας αξίας περίπου 50 εκατομμυρίων δολαρίων. Στο χαρτοφυλάκιό της έχει 4,6 εκατομμύρια μετοχές.
Το fund Swank Capital δείχνει εμπιστοσύνη στην εταιρεία Capital Product Partners και στις προοπτικές που έχει στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και για αυτό επένδυσε ήδη από τον Μαΐου του 2012 όταν συμμετείχε στην προσφορά μετοχών με ειδικά δικαιώματα ύψους 140 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η Swank Capital συμμετείχε επίσης στην αύξηση κεφαλαίου της Capital που έγινε το περασμένο καλοκαίρι.
Μέσα στο Φεβρουάριο ο δισεκατομμυριούχος κομπιουτεράς Michael Dell με περιουσία η οποία υπολογίζεται στα 15,3 δισ. δολάρια εμπιστεύτηκε το ελληνικό επιχειρηματικό δαιμόνιο στη ναυτιλία και επένδυσε μέσω του fund MSD που ελέγχει 33 εκατομμύρια στην εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο StealthGas.
Απόκτησε 3,4 εκατομμύρια μετοχές και ελέγχει το 9,8% της εταιρείας συμφερόντων του Χάρη Βαφειά ο οποίος είναι και ο διευθύνων σύμβουλος. Ο Μ. Dell βρίσκεται στην 49η θέση των πλουσιότερων ανθρώπων στη λίστα του Forbes.
Η Εletson Holdings Inc., συμφερόντων των εφοπλιστικών οικογενειών Χατζηελευθεριάδη, Καρασταμάτη και Κέρτσικωφ, προχώρησε στη δημιουργία κοινοπραξίας με την αμερικανική επενδυτική τράπεζα Blackstone, και πιο συγκεκριμένα με το fund της Blackstone Tactical Opportunities, για την ίδρυση της Eletson Gas, ναυτιλιακής εταιρείας που θα έχει στόλο από πλοία μεταφοράς υγραερίου, τα λεγόμενα LPG. Το fund θα ελέγχει το 40% της νέας εταιρείας, ενώ το μάνατζμεντ και την τεχνική διαχείρισή της θα έχει η μητρική Eletson Holdings Inc. Τα συνολικά κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν φτάνουν τα 700 εκατ. δολάρια.
Στα μέσα του περασμένου χρόνου η Costamare συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου προχώρησε στην δημιουργία κοινοπραξίας με την York Capital Management Global Advisors, εταιρείας συμβούλων με έδρα τη Νέα Υόρκη, για την από κοινού επένδυση έως και 500 εκατ. δολαρίων για την αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η Costamare θα συμμετέχει με ποσοστό 49% στην κοινοπραξία και έχει την δυνατότητα να αυξήσει το ποσοστό της συμμετοχή της από ένα ελάχιστο 25% σε ένα μέγιστο 49%.
Επίσης, το Soros Fund Management του μεγαλοεπενδυτή George Soros, έχει τοποθετηθεί σε έξι ναυτιλιακές εταιρίες στην αγορά μεταφοράς ξηρού φορτίου εκ των οποίων οι πέντε ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές.
Πρόκειται για την Dryships του Γιώργου Οικονόμου επένδυση ύψους 1,7 εκατ. δολαρίων, την Diana του Συμεών Παληού 850 χιλιάδες δολάρια, την Safe bulkers του Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου 156 χιλιάδες δολάρια και τις Navios Maritimes Pertners 879.000 δολάρια και Navios Maritime Holdings 417 χιλιάδες δολάρια της Αγγελικής Φράγκου.