Τον Ιούνιο η επιλογή μεταξύ ΤΑΡ και Nabucco

Με βάση το συμβιβασμό αυτό, η ΒΡ, επικεφαλής της κοινοπραξίας που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ, προσφέρει την πρωτοκαθεδρία στην κρατική εταιρεία πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν Socar στα θέματα μεταφοράς φυσικού αερίου από το κοίτασμα και ειδικότερα στη διαχείριση των αγωγών South Caucasus (Αζερμπαϊτζάν –Τουρκία) και Trans Anatolian (το δίκτυο στο έδαφος της Τουρκίας).
Οι εξελίξεις αυτές έχουν ενδιαφέρον και για την Ελλάδα, καθώς η Socar είναι από τις υποψήφιες εταιρείες για την απόκτηση ελέγχου του ΔΕΣΦΑ, ενώ για τη μεταφορά του Αζέρικου αερίου στην Ευρώπη, υποψήφιος αγωγός είναι και ο Trans Adriatic Pipeline (TAP), η διαδρομή του οποίου διασχίζει ελληνικό έδαφος από το ύψος της Κομοτηνής, μέχρι τα Ελληναοαλβανικά σύνορα στο ύψος της Καστοριάς.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με ανακοινώσεις που έκανε στο Μπακού ο αντιπρόεδρος της BP αρμόδιος για την ανάπτυξη του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ Al Cook, οι σχέσεις της εταιρείας του με την αζέρικη εταιρεία πετρελαίου οριοθετήθηκαν σε όλα τα θέματα, μετά από συμφωνία που επιτεύχθηκε στις 18 Δεκεμβρίου, κατά τη συνάντηση του CEO της ΒΡ Bob Dudley, με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev.
Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά στα θέματα ελληνικού ενδιαφέροντος, δηλαδή για τον ΤΑΡ, ο κ. Cook ανακοίνωσε ότι η επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το αέριο, θα γίνει τον προσεχή Ιούνιο, δηλαδή λίγο αργότερα (αρχικά είχε οριστεί για Απρίλιο-Μάιο).
Ως γνωστόν υποψήφιος αγωγός είναι και ο Nabucco West ή μικρός Nabucco, η διαδρομή του οποίου ξεκινάει από τα Τουρκοβουλγαρικά σύνορα. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επιλογή του αγωγού είναι μια από τις θεμελιώδεις αποφάσεις που σχετίζονται με την προώθηση της επένδυσης στο Σαχ Ντενίζ, για την οποία θα διατεθούν συνολικά πάνω από 20 δισ. δολάρια.
Σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του αγωγού, ο κ. Cook τόνισε ότι παρ΄ όλο που στο μετοχικό του κεφάλαιο του θα συμμετέχουν η BP και η Socar αυτές δεν θα συμμετέχουν στη διοίκηση της εταιρείας, η οποία θα είναι ανεξάρτητη από τις εταιρείες παραγωγής.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τον Nabucco, ενώ και με τις δύο εταιρείες των αγωγών, BP και Socar έχουν υπογράψει συμφωνίες για την είσοδό τους στο μετοχικό κεφάλαιο και τη χρηματοδότηση των προκαταρκτικών εργασιών.
Αναφορικά με τις σχέσεις των δύο εταιρειών, ο ίδιος τόνισε ότι βάσει της συμφωνίας, η Socar θα έχει ηγετικό ρόλο στα θέματα των αγωγών που θα μεταφέρουν το αέριο προς την Ευρώπη, βεβαιώνοντας ότι η εταιρεία του «θα στηρίξει με κάθε μέσο την κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν και τη Socar για τον έλεγχο που θα έχουν στις υποδομές μεταφοράς, σε ότι αφορά στη μελλοντική τους ανάπτυξη».
Ειδικότερα για τους αγωγούς South Caucasus και Trans Anatolian, η Socar θα αναλάβει τις πρωτοβουλίες για την αύξηση της δυναμικότητας του πρώτου και για τον έλεγχο της επιπλέον χωρητικότητας, ώστε να καταστεί εφικτή η μεταφορά και επιπλέον αερίου από άλλες περιοχές της Κασπίας (νέα κοιτάσματα Αζερμπαϊτζάν, Τουρκμενιστάν κ.λπ.).
Όπως είπε, εμείς θα φτάσουμε τη δυναμικότητα του αγωγού στα 24-25 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο και η Socar θα αποφασίσει και θα έχει τον έλεγχο της περαιτέρω αύξησης στα 30 ή στα 50 δισ. κυβικά μέτρα.
Όσο για τον Trans Anatolian Pipeline, το σύστημα των αγωγών επί τουρκικού εδάφους μεταφορικής ικανότητας έως και 50 δισ. κ.μ. το χρόνο, μετά από συμφωνία με την τουρκική BOTAS, η Socar ήδη ελέγχει το 80%. Ωστόσο από το ποσοστό αυτό θα διαθέσει σε τρίτους μικρότερα μερίδια, μεταξύ των οποίων και στη ΒΡ, η οποία συμφωνήθηκε κατ΄αρχήν να ελέγχει ένα 12%.
Καταληκτικά, ο Al Cook, τόνισε ότι η απόφαση για την επένδυση στο Σαχ Ντενίζ θα ληφθεί το 2013 και αυτό σημαίνει ότι η BP, η Socar και τα άλλα μέλη της κοινοπραξίας (Staoil, Botas και άλλες) θα πρέπει να προετοιμάσουν τo σχεδιασμό και τις διαδικασίες για τις γεωτρήσεις εκμετάλλευσης, την κατασκευή των θαλάσσιων υποδομών, την επέκταση του αγωγού South Caucasus Pipeline, την προετοιμασία του συστήματος αγωγών επί τουρκικού εδάφους και το ευρωπαϊκό σύστημα αγωγών (ΤΑΡ ή Nabucco).