Πώς "κουρεύουν" τα πρόστιμα της εφορίας έως και... 97%
Μόνο που, με βάση τις πληροφορίες που έχει συγκεντρώσει το Moneypro, αυτά τα 100 εκατ. ευρώ δεν προέρχονται από φορολογούμενους που αποφάσισαν να αποκαλύψουν κρυμμένα εισοδήματα αλλά από πρόσωπα που βρέθηκαν αντιμέτωπα με τεράστια πρόστιμα κατά τη διαδικασία του φορολογικού ελέγχου και κατόρθωσαν να ξεμπερδέψουν μέσω του περίφημου νόμου 4446/2016 με «έκπτωση» έως και… 97%.
Τα παραδείγματα που περιγράφουν έμπειροι λογιστές οι οποίοι και έχουν ήδη εντάξει πελάτες τους στις διατάξεις του νόμου –στο τέλος Μαρτίου κλείνει ο πρώτος κύκλος καθώς όσοι υποβάλλουν αίτηση μέχρι τις 31/03 έχουν καλύτερη μεταχείριση- αποδεικνύουν ότι οι διατάξεις του νόμου λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό ως «συγχωροχάρτι» για όσους έχουν εντοπιστεί να εκδίδουν εικονικά τιμολόγια. Χαρακτηριστικό είναι το ακόλουθο: Επιχειρηματίας είχε εντοπιστεί προ ετών με εικονικά τιμολόγια της τάξεως των 10.000 ευρώ. Με τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις που επιβλήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια, το συνολικό ποσό που θα έπρεπε να καταβάλλει στην εφορία για να κλείσει την υπόθεσή του, είχε φτάσει στις 130.000 ευρώ. Με την ένταξη στις διατάξεις του νόμου 4446, η υπόθεση έκλεισε με τη συνολική προσαύξηση να περιορίζεται στα 4.900 ευρώ ποσό το οποίο μπορεί μάλιστα να καταβληθεί και σε έως και 24 μηνιαίες δόσεις.
Το «πάμε καλύτερα από ότι περιμέναμε» του κ. Πιτσιλή, δικαιολογείται, σύμφωνα με λογιστές που έχουν εικόνα για το πώς κινούνται οι ενδιαφερόμενοι, από το γεγονός ότι ο νόμος που θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι και το τέλος Μαίου, λειτουργεί περισσότερο ως μια «κεκαλυμμένη περαίωση» εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων και λιγότερο ως «οικειοθελής αποκάλυψη» αδήλωτων εισοδημάτων. Οι διατάξεις, έχουν κινήσει το ενδιαφέρον φορολογουμένων που είτε έχουν μπει στη διαδικασία του φορολογικού ελέγχου είτε ατόμων που γνωρίζουν ότι το επικείμενο «άνοιγμα» των τραπεζικών τους λογαριασμών μπορεί να τους φέρει αντιμέτωπους με ιλιγγιώδη πρόστιμα. Πώς γίνεται πρόσωπα στα οποία έχουν καταλογιστεί πρόστιμα πολλών δεκάδων χιλιάδων ευρώ (όπως ο υπαρκτός επιχειρηματίας στο παράδειγμα που προαναφέρθηκε) να απαλλάσσονται ακόμη και πάνω από το 90% τη συνολικής επιβάρυνσης; Το όφελος απορρέει από τη διάταξη του νόμου: «Σε όσους υπαχθούν στη ρύθμιση του νόμου 4446/2016, δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα των άρθρων 58, 58Α και 59 του νόμου 4174/2013, ούτε του άρθρου 7 του νόμου 4337/2015 ή του άρθρου 6 του νόμου 2523/1997 ή άλλων διατάξεων, ούτε άλλες φορολογικές, διοικητικές ή ποινικές κυρώσεις συμπεριλαμβανομένου του μέτρου του άρθρου 13 του ν. 2523/1997 περί αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών καταστάσεων) κλπ. Όλα αυτά μεταφράζονται ως εξής: ο φορολογούμενος γλιτώνει τον διπλασιασμό του φόρου που προέβλεπε το «ποινολόγιο» της εφορίας για τις παραβάσεις του κώδικα βιβλίων και στοιχείων, τον τριπλασιασμό του φόρου που προβλεπόταν για τις παραβάσεις ΦΠΑ, τις προσαυξήσεις για σειρά ετών όπως επίσης και τον εξωλογιστικό προσδιορισμό του φόρου. Κάπως έτσι δικαιολογείται και το γεγονός ότι χρήση του νόμου έχουν κάνει μέχρι τώρα πολλά πρόσωπα τα οποία γνωρίζουν σε μεγάλο βαθμό τι τους περιμένει από τον φορολογικό έλεγχο είτε γιατί ο λογιστής τους γνωρίζει τις παραβάσεις στις οποίες έχουν υποπέσει είτε γιατί έχουν ήδη πάρει στα χέρια τους το σημείωμα διαπιστώσεων που εκδίδεται κατά τη διαδικασία του ελέγχου.
Μεγάλη ανταπόκριση από τα πρόσωπα που θα περίμενε το υπουργείο Οικονομικών να έχουν προσέλθει (εγγεγραμμένους στις διάφορες λίστες κλπ) δεν φαίνεται να υπάρχει μέχρι στιγμής και αυτό διότι σε περιπτώσεις οικειοθελούς αποκάλυψης εισοδημάτων, οι φόροι που πρέπει να καταβληθούν είναι αρκετοί. Έστω ότι ένας επαγγελματίας θέλει να αποκαλύψει αδήλωτο εισόδημα 200.000 ευρώ για τη χρήση του 2008. Η αρχική δήλωση του οικονομικού έτους 2009 (όπου κανονικά θα έπρεπε να εμφανιστούν και τα επιπλέον 200.000 ευρώ) είχε ως δηλωθέν εισόδημα το ποσό των 75.000 ευρώ κάτι που σημαίνει ότι με βάση τα δεδομένα της εποχής, ο φορολογούμενος είχε πληρώσει φόρο 21.735 ευρώ. Με την προσθήκη των 200.000 ευρώ, το φορολογητέο εισόδημα εκτινάσσεται στις 275.000 ευρώ και ο κύριος φόρος επανυπολογίζεται στις 101.735 ευρώ. Υπό τις καλύτερες συνθήκες (αυτές είναι η δήλωση να υποβληθεί έως τις 31/03 προκειμένου ο πρόσθετος φόρος να περιοριστεί στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο του 8%) θα επιβληθεί και πρόσθετο φόρος 6.400 ευρώ. Ακόμη και αν αφαιρεθούν τα 21.735 ευρώ που είχαν δοθεί από το 2008 ως φόρος, απομένει και πάλι μια διαφορά της τάξεως των 86.420 ευρώ.
Πάντως, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, έχουν επιδοθεί σε μπαράζ αποστολής ειδοποιητηρίων ελέγχου σε μια προσπάθεια να αυξηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η «πελατεία» του νόμου και κατ’ επέκταση τα βεβαιωθέντα έσοδα. Η προθεσμία για ένταξη, λήγει στο τέλος Μαίου.