Η προσφυγή του εργοδότη στις ομαδικές απολύσεις του προσωπικού του είναι φαινόμενο που εμφανίζεται συχνά την τελευταία περίοδο στη χώρα μας, σαν έσχατη λύση στα πλαίσια “επίλυσης”  των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν αρκετές επιχειρήσεις λόγω κρίσης.

Του Γιάννη Κ. Καρούζου*

Ο Έλληνας νομοθέτης, με τον πρόσφατο εργατικό νόμο 3863/2010, ορίζει τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια απολύσεων ως εξής:

α) Μέχρι έξι (6) εργαζομένους για επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που απασχολούν είκοσι (20) έως εκατόν πενήντα (150) εργαζόμενους.

β) Ποσοστό πέντε (5%) τοις εκατό του προσωπικού και μέχρι 30 εργαζόμενους για επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που απασχολούν πάνω από εκατόν πενήντα (150) εργαζόμενους.

Απολύσεις, που ξεπερνούν αυτά τα όρια θεωρούνται ομαδικές και απαγορεύονται, εκτός εάν ο εργοδότης ακολουθήσει μία συγκεκριμένη διαδικασία και τηρήσει ορισμένες διατυπώσεις.

Πιο συγκεκριμένα ο εργοδότης:

α) Οφείλει να πληροφορήσει τούς εκπροσώπους των εργαζομένων σχετικά με τις προθέσεις του και να συζητήσει μαζί τους πάνω σ’ αυτές, με σκοπό να ερευνηθεί ή δυνατότητα αποφυγής ή μείωσης των απολύσεων.

β)Να γνωστοποιήσει εγγράφως στους εκπροσώπους των εργαζομένων, τους λόγους για τούς οποίους σχεδιάζει να πραγματοποιήσει ομαδικές απολύσεις, τον αριθμό των μισθωτών πού απασχολεί, καθώς και τον αριθμό εκείνων που θέλει να απολύσει κατά φύλο, ηλικία και ειδικότητα. Παράλληλα έχει υποχρέωση να δώσει κάθε πληροφορία πού μπορεί να τούς διευκολύνει στη διατύπωση εποικοδομητικών προτάσεων.

γ) Να υποβάλει αντίγραφα των έγγραφων αυτών στον Περιφερειάρχη και τον Επιθεωρητή Εργασίας. Εάν η επιχείρηση ή εκμετάλλευση έχει Υποκαταστήματα σε περισσότερους νομούς, τα ανωτέρω αντίγραφα υποβάλλονται στον Υπουργό Εργασίας και στην Επιθεώρηση Εργασίας του τόπου της επιχείρησης ή του Υποκαταστήματος, όπου πρόκειται να γίνουν οι απολύσεις, ή οι περισσότερες από αυτές.

Για να υπολογισθεί η δύναμη του προσωπικού της επιχείρησης ή της εκμετάλλευσης, λαμβάνονται υπόψη όλοι οι εργαζόμενοι ανεξαρτήτως του τόπου, που παρέχουν τις υπηρεσίες τους και της διάρκειας της σύμβασης εργασίας τους.

Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των επιχειρήσεων δεν ενδιαφέρει και για αυτό στις ρυθμίσεις του ελληνικού νόμου υπάγονται και οι επιχειρήσεις του Δημοσίου, των Ο.Τ.Α., των Ν.Π.Δ.Δ., αρκεί οι εργαζόμενοι να απασχολούνται σ’ αυτές υπό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου.

Σαν σχέση εργασίας των εργαζομένων με τον εργοδότη νοείται η πραγματική απασχόληση των πρώτων. Ως τέτοια μπορεί να θεωρηθεί και η άκυρη σύμβαση εργασίας. Ενδιαφέρει όμως το είδος της σύμβασης εργασίας, εάν, δηλαδή, αυτή είναι αορίστου ή ορισμένου χρόνου.

Κατά συνέπεια, δεν επιτρέπεται η εφαρμογή του θεσμού των ομαδικών απολύσεων στη σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, αφού η απόλυση στην περίπτωση αυτή είναι προδιαγεγραμμένη, εκτός εάν η απόλυση γίνει πριν το τέλος του χρόνου της σύμβασης και μόνο για σπουδαίο λόγο, αρκεί όμως αυτός να μην αφορά το πρόσωπο του εργαζόμενου. Από τα παραπάνω, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι η διαδικασία, που προβλέπεται από το νόμο για τις ομαδικές απολύσεις, δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση των απολύσεων προσωπικού κατόπιν συνεννοήσεως με τον εργοδότη (π.χ. οικειοθελώς με την καταβολή αποζημίωσης κ.λ.π. ).

Τέλος, αξίζει να τονισθεί, ότι προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή ο παραπάνω νόμος, οι λόγοι της απόλυσης του προσωπικού δεν πρέπει να αφορούν προσωπικά τους μισθωτούς, αλλά να συνίστανται αποκλειστικά σε οικονομοτεχνικές δυσκολίες της επιχείρησης.

*Ο Γιάννης Κ. Καρούζος είναι Δικηγόρος ειδικευμένος στο εργατικό δίκαιο

Email: [email protected]

Αυξήσεις στις συντάξεις: Φτάνουν τα 20-25 € τον μήνα επιπλέον για να “κερδίσει” η κυβέρνηση τους συνταξιούχους;

Αυξήσεις στις συντάξεις: Φτάνουν τα 20-25 € τον μήνα επιπλέον για να “κερδίσει” η κυβέρνηση τους συνταξιούχους;

26.08.20261 λεπτ.
ΤτΕ: Στα 22,9 δισ. ευρώ εκτινάχθηκε το ενεργητικό των ασφαλιστικών – Αύξηση 4,5% στο β΄ τρίμηνο

ΤτΕ: Στα 22,9 δισ. ευρώ εκτινάχθηκε το ενεργητικό των ασφαλιστικών – Αύξηση 4,5% στο β΄ τρίμηνο

26.08.20261 λεπτ.
Χρέη-μαμούθ 52,4 δισ. ευρώ στον ΕΦΚΑ – Πνίγουν αγρότες και επαγγελματίες οι εισφορές

Χρέη-μαμούθ 52,4 δισ. ευρώ στον ΕΦΚΑ – Πνίγουν αγρότες και επαγγελματίες οι εισφορές

18.08.20261 λεπτ.
«Ergani app»: Με ένα «κλικ» οι προσλήψεις από το κινητό – Η διαδικασία

«Ergani app»: Με ένα «κλικ» οι προσλήψεις από το κινητό – Η διαδικασία

31.07.20261 λεπτ.
Επαγγελματική ασφάλιση: Πώς θα γλιτώσετε φόρους “επενδύοντας” στη σύνταξή σας

Επαγγελματική ασφάλιση: Πώς θα γλιτώσετε φόρους “επενδύοντας” στη σύνταξή σας

14.07.20261 λεπτ.
Ασφάλειες υγείας: Άνοδος στα ασφάλιστρα, «φρένο» στους νέους ασφαλισμένους

Ασφάλειες υγείας: Άνοδος στα ασφάλιστρα, «φρένο» στους νέους ασφαλισμένους

10.07.20261 λεπτ.
ΕΦΚΑ: Σύνταξη σε έναν μήνα από το 2027 – Στο κινητό όλα τα ένσημα από το 1980 – Πως θα τα βρείτε

ΕΦΚΑ: Σύνταξη σε έναν μήνα από το 2027 – Στο κινητό όλα τα ένσημα από το 1980 – Πως θα τα βρείτε

29.05.20261 λεπτ.
Επικουρικές Συντάξεις: Μπαίνει τέλος οι χρονοβόρες καθυστερήσεις – Τι αλλάζει για χιλιάδες συνταξιούχους

Επικουρικές Συντάξεις: Μπαίνει τέλος οι χρονοβόρες καθυστερήσεις – Τι αλλάζει για χιλιάδες συνταξιούχους

23.03.20261 λεπτ.
Νομοθετική ρύθμιση για την επιτάχυνση της απονομής των επικουρικών συντάξεων, προωθεί το υπουργείο Εργασίας
Επικουρικές συντάξεις: Fast-track έκδοση από το τελευταίο ταμείο – Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση

Επικουρικές συντάξεις: Fast-track έκδοση από το τελευταίο ταμείο – Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση

13.03.20261 λεπτ.
Πότε ανοίγει η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για τροποποιητικές δηλώσεις
Αναδρομικά 2025: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για τροποποιητικές δηλώσεις – Προθεσμίες, φόρος και τα βήματα υποβολής

Αναδρομικά 2025: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για τροποποιητικές δηλώσεις – Προθεσμίες, φόρος και τα βήματα υποβολής

13.03.20261 λεπτ.
Ασφαλιστικές επιχειρήσεις: Ενεργητικό άνω των 22 δισ. ευρώ το δ’ τρίμηνο 2025

Ασφαλιστικές επιχειρήσεις: Ενεργητικό άνω των 22 δισ. ευρώ το δ’ τρίμηνο 2025

26.02.20261 λεπτ.
e-ΕΦΚΑ: Ποιοι χάνουν την ασφαλιστική ικανότητα από 1η Μαρτίου – Οι επιλογές των οφειλετών

e-ΕΦΚΑ: Ποιοι χάνουν την ασφαλιστική ικανότητα από 1η Μαρτίου – Οι επιλογές των οφειλετών

26.02.20261 λεπτ.
Ποιοι μπορούν να συνταξιοδοτηθούν πριν τα 62 το 2026 – Αναλυτικός οδηγός

Ποιοι μπορούν να συνταξιοδοτηθούν πριν τα 62 το 2026 – Αναλυτικός οδηγός

16.02.20261 λεπτ.
Σε πλήρη λειτουργία το νέο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» – Η αγορά εργασίας περνάει στη νέα ψηφιακή εποχή

Σε πλήρη λειτουργία το νέο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» – Η αγορά εργασίας περνάει στη νέα ψηφιακή εποχή

16.02.20261 λεπτ.
Υπ. Εργασίας: Τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου σε λειτουργία το νέο Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ”

Υπ. Εργασίας: Τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου σε λειτουργία το νέο Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ”

11.02.20261 λεπτ.