Το …ξανασκέφτεται η κυβέρνηση για την πετρελαιοκίνηση μετά το σκάνδαλο με τη VW –Όλα τα σενάρια

Το …ξανασκέφτεται η κυβέρνηση για την πετρελαιοκίνηση μετά το σκάνδαλο με τη VW –Όλα τα σενάρια
Μπορεί ακόμη να μην έχουν υπάρξει επίσημες αντιδράσεις από την ελληνική πολιτεία για το «dieselgate» και το παγκόσμιο σκάνδαλο της Volkswagen ωστόσο, η υπόθεση της πετρελαιοκίνησης δεν αφήνει αδιάφορη τη νέα κυβέρνηση.

Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν κινητοποιήσει ήδη δεκάδες κυβερνήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, αποτελούν το ένα σκέλος της υπόθεσης.

Μέσα στις επόμενες ημέρες, αναμένονται εξελίξεις και στην Ελλάδα καθώς θα ανακοινωθεί πρόγραμμα αποσύρσεων οχημάτων χωρίς να αποκλείεται και παρέμβαση των αρχών.

Ο κυβερνητικός προβληματισμός ωστόσο, εκτός από περιβαλλοντικό έχει και… φορολογικό περιεχόμενο. Η Ελλάδα επέτρεψε πολύ πρόσφατα –μόλις από τον Νοέμβριο του 2011- την πετρελαιοκίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Εκτοτε όμως, οι πωλήσεις των ντιζελοκίνητων εκτινάχθηκαν με αποτέλεσμα σήμερα, τα αυτοκίνητα που καίνε diesel να αποσπούν μερίδιο άνω του 61% επί των συνολικών πωλήσεων. Με δεδομένο ότι το πετρέλαιο κίνησης επιβαρύνεται με λιγότερο φόρο κατανάλωσης από ό,τι η αμόλυβδη και ότι τα πετρελαιοκίνητα καταναλώνουν μικρότερη ποσότητα καυσίμου, η «ζημιά» για το υπουργείο Οικονομικών και τα φορολογικά έσοδα είναι διπλή: Χάνει και από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα και από τον ΦΠΑ.

Από τον περασμένο Ιούνιο όταν τη θέση του υπουργού Οικονομικών εξακολουθούσε να κατέχει ο Γιάνης Βαρουφάκης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε προαναγγείλει συνολική επανεξέταση του φορολογικού πλαισίου των αυτοκινήτων. Η πετρελαιοκίνηση είχε μπει τότε στο «στόχαστρο» από αρκετούς υπηρεσιακούς παράγοντες οι οποίοι έχουν «διαγνώσει» τις απώλειες εσόδων από τα καύσιμα.

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ: Τότε, στο τραπέζι είχε πέσει η πρόταση να εξεταστεί ένας «πράσινος φόρος» ειδικά για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα έτσι ώστε να καλυφθεί το «δημοσιονομικό κενό» στην έμμεση φορολογία. Μετά την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης, η φορολόγηση των αυτοκινήτων μπήκε και πάλι στην «ατζέντα» και αργά ή γρήγορα θα ανοίξει και επίσημα θέμα πετρελαιοκίνησης. Το «dieselgate» μάλιστα αναμένεται να επιταχύνει τις εξελίξεις καθώς θα έρχονται στο προσκήνιο ολοένα και περισσότερες λεπτομέρειες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξε το «moneypro», από τον Νοέμβριο του 2011 μέχρι και τον Αύγουστο του 2015 –δηλαδή στην περίοδο ελεύθερης εισόδου των πετρελαιοκίνητων στα μεγάλα αστικά κέντρα- στην Ελλάδα πουλήθηκαν συνολικά 252.569 καινούργια αυτοκίνητα. Από αυτά, τα 136.185 ήταν πετρελαιοκίνητα και τα 113.690 βενζινοκίνητα (η μικρή διαφορά που απομένει για το σύνολο αφορά σε ηλεκτρικά και υβριδικά που έχουν πολύ μικρό μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα κυρίως λόγω κόστους κτήσης).

Δείτε τον πίνακα με τιςπωλήσεις πετρελαιοκίνητων στην Ελλάδα

Προκύπτει λοιπόν ότι το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων σε αυτό το διάστημα, έφτασε στο 53,9%. Μάλιστα, χρόνο με τον χρόνο, η πετρελαιοκίνηση κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος. Από 19% που ήταν στο πρώτο δίμηνο του 2011 όταν και επιτράπηκε για πρώτη φορά η πετρελαιοκίνηση φτάσαμε στο 39,39% το 2012, στο 67,51% το 2013 και στο… 63,44% το 2014. Ακόμη και μέσα στο 2015 με την τόση αβεβαιότητα, το κατά κανόνα ακριβότερο –συγκριτικά με το βενζινοκίνητο- πετρελαιοκίνητο διατηρεί στο 8μηνο μερίδιο άνω του 61,8%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από τα καινούργια οχήματα, στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν πλέον και δεκάδες χιλιάδες μεταχειρισμένα ΙΧ με κινητήρες diesel κάτι που σημαίνει ότι σε πολύ λίγα χρόνια, η πετρελαιοκίνηση έχει κατακτήσει ήδη αξιοσημείωτο μερίδιο στον «στόλο» των ΙΧ που κυκλοφορούν.

Η ανάλυση των πωλήσεων στα πετρελαιοκίνητα ανά μάρκα δείχνει ότι η Volkswagen αποσπά διόλου ευκαταφρόνητο μερίδιο στην Ελλάδα. Στο οκτάμηνο του 2015, σε σύνολο 32.598 πετρελαιοκίνητων που πουλήθηκαν η Volkswagen πούλησε 2.952 με μερίδιο 9%. Αντίστοιχα, το 2014, οι πωλήσεις της Volkswagen ήταν 4.003 σε σύνολο 44.782 (μερίδιο 8,93%)

Πού οφείλεται η «βουτιά» στα έσοδα

Γιατί να προβληματίζεται το οικονομικό επιτελείο από την αύξηση στη διείσδυση της πετρελαιοκίνησης; Λόγω της συνεχιζόμενης υστέρησης που παρατηρείται στα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα αλλά και στον ΦΠΑ των πετρελαιοειδών. Μπορεί ακόμη ο «στόλος» να είναι μικρός ωστόσο στην Καραγιώργη Σερβίας έχουν αντιληφθεί ποια είναι η τάση. Να σημειωθεί ότι στο 8μηνο, παρατηρήθηκε υστέρηση 210 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ των πετρελαιοειδών και 56 εκατομμύρια ευρώ από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα ενεργειακά προϊόντα.

Φυσικά, «υπεύθυνη» για όλη αυτή τη «ζημιά» δεν είναι η πετρελαιοκίνηση καθώς υπάρχουν και άλλοι παράγοντες: Η μείωση στη διεθνή τιμή του πετρελαίου και αντίστοιχη πτώση στις τιμές λιανικής, και η οικονομική κρίση που περιορίζει μετακινήσεις και παραγωγική δραστηριότητα. Ωστόσο, η ψαλίδα ανάμεσα στις πωλήσεις της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης ανοίγει ολοένα και περισσότερο. Ενδεικτικά, στο πρώτο τρίμηνο του 2015, η κατανάλωση βενζίνης μειώθηκε κατά 3-4% σε αντίθεση με το πετρέλαιο κίνησης η κατανάλωση του οποίου αυξήθηκε κατά 5%.

Η εξήγηση βρίσκεται βέβαια στην τιμή αλλά και στην κατανάλωση ανά χιλιόμετρο. Ένα λίτρο πετρελαίου κίνησης κόστιζε –κατά μέσο όρο- τον Σεπτέμβριο περίπου 1,137 ευρώ την ώρα που ένα λίτρο βενζίνης είχε μέση τιμή 1,445 ευρώ. Η διαφορά εντοπίζεται στους φόρους. Από την πώληση ενός λίτρου βενζίνης, το δημόσιο βάζει στην τσέπη 94,02 λεπτά ενώ από την πώληση ενός λίτρου πετρελαίου κίνησης, εισπράττει 54,26 λεπτά δηλαδή 40 ολόκληρα λεπτά του ευρώ λιγότερα. Εκτός από τη διαφορά αυτή το δημόσιο χάνει και από την ποσότητα. Στην πετρελαιοκίνηση, χρειάζεται περίπου 20-30% λιγότερο καύσιμο προκειμένου το όχημα να διανύσει την ίδια ακριβώς απόσταση

Η πετρελαιοκίνηση στην Ελλάδα

Πωλήσεις Πετρελαιοκίνητων

Πωλήσεις βενζινοκίνητων

Σύνολο αγοράς

Μερίδιο πετρελαιοκίνητων

Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2011

2491

10452

13086

19,04%

2012

22.843

34.645

57.999

39,39%

2013

33.471

24.279

58.198

57,51%

2014

44.782

25.014

70.591

63,44%

Ιανουάριος-Αύγουστος 2015

32.598

19.300

52.695

61,86%

ΣΥΝΟΛΟ

136.185

113.690

252.569

53,92%

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ