Τα τέσσερα «πακέτα» παροχών μέχρι την κάλπη

Τον τετραγωνισμό του κύκλου επιδιώκει η κυβέρνηση – Θέλει και πάγωμα συντάξεων και έκτακτο μέρισμα και μείωση ασφαλιστικών εισφορών και φορολογικές ελαφρύνσεις – Το δημοσιονομικό… υπόβαθρο του κάθε πακέτου

Τα τέσσερα «πακέτα» παροχών μέχρι την κάλπη

Είναι πολλά τα λεφτά που χρειάζονται αλλά και το διακύβευμα μεγάλο. Η κυβέρνηση θα επιδιώξει να χωρέσει σε έναν προϋπολογισμό και φορολογικές ελαφρύνσεις και το πάγωμα της μείωσης των συντάξεων και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Θέλει και να μοιράσει έκτακτο μέρισμα μέσα στη φετινή χρονιά. Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ γυρίζουν γύρω-γύρω και το ερώτημα είναι πολύ συγκεκριμένο: Είναι εφικτά όλα αυτά; Τα νούμερα δείχνουν πως υπό προϋποθέσεις είναι. Και η βασική προϋπόθεση είναι η υπερπαραγωγή πλεονασμάτων.

  1. Το πρώτο πακέτο θα περιλαμβάνει το έκτακτο μέρισμα που επιδιώκεται να χρηματοδοτηθεί με το υπερπλεόνασμα του 2018. Οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις στο οικονομικό επιτελείο κάνουν λόγο για ένα ποσό της τάξεως των 800 εκατ. ευρώ το οποίο θα εξασφαλιστεί αν το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα «κλειδώσει» κοντά στο 4% του ΑΕΠ. Προς το παρόν, ο προϋπολογισμός παρουσιάζει μια υπέρβαση ενός δις. ευρώ σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού. Πλήρης εικόνα θα υπάρξει όμως από τον Σεπτέμβριο όταν θα έχουν φανεί και οι… διαθέσεις των φορολογουμένων να ανταποκριθούν στις φετινές φορολογικές υποχρεώσεις. Το πρώτο πακέτο θα περιλαμβάνει ένα έκτακτο κοινωνικό μέρισμα ενώ οι δικαιούχοι θα αποφασιστούν το επόμενο διάστημα. Το πιθανότερο είναι ότι θα δοθεί έμφαση στους χαμηλοσυνταξιούχους προκειμένου και ο πρωθυπουργός να μπορεί να υποστηρίξει από το βήμα της ΔΕΘ ότι θα προχωρήσει στην καταβολή 13ης σύνταξης.
  2. Το δεύτερο πακέτο θα περιλαμβάνει τις φορολογικές ελαφρύνσεις από τις αρχές του 2019. Ουσιαστικά, αυτό θα χρηματοδοτηθεί από το προσδοκώμενο υπερπλεόνασμα του 2019. Ο προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς θα προβλέπει ότι θα υπάρξει ένα μαξιλάρι ασφαλείας της τάξεως των 900 εκατ. ευρώ. Από αυτά, το υπουργείο Οικονομικών θα επιδιώξει να μοιράσει τα 700 εκατ. ευρώ. Το πιθανότερο είναι ότι θα φέρει μπροστά τη μείωση του βασικού φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 21% ή στο 20% αλλά και την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τους έχοντες ετήσια εισοδήματα από 12.000 έως 30.000 ευρώ. Έτσι, η κυβέρνηση θα επιδιώξει να κλείσει το μάτι στη μεσαία τάξη καθώς και τα δύο μέτρα θα ευνοήσουν έχουν εισοδήματα της τάξεως των 20.000 ευρώ.
  3. Το τρίτο πακέτο έχει να κάνει με το… ρεκτιφιέ του τρόπου υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών. Με τις προωθούμενες αλλαγές, η κυβέρνηση θέλει να μοιράσει χαμόγελα στον μικρό αριθμό ασφαλισμένων που όμως έχουν υποστεί πανωλεθρία από τον υπερδιπλασιασμό των ασφαλιστικών εισφορών. Πρόκειται για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους επιτηδευματίες που δηλώνουν πάνω από 30.000 ευρώ τον χρόνο. Τα σενάρια που εξετάζονται είναι τέσσερα κατά τον αρμόδιο υφυπουργό Αναστάσιο Πετρόπουλο. Ένα από αυτά προβλέπει τη μείωση του ανώτατου πλαφόν επιβολής ασφαλιστικών εισφορών (σ.σ σήμερα φτάνει στο εξωπραγματικό όριο των 70.000 ευρώ τον χρόνο) και το δεύτερο προβλέπει τη σταδιακή μείωση του συντελεστή υπολογισμού των εισφορών από ένα ύψος κερδών και πάνω.
  4. Το τέταρτο πακέτο, είναι και το πιο «καυτό» καθώς προβλέπει την αναστολή της περικοπής των συντάξεων για τουλάχιστον έξι μήνες. Αυτό είναι και το πιο «ακριβό» μέτρο καθώς το καθαρό δημοσιονομικό κόστος υπολογίζεται σε τουλάχιστον 1,1 δις. ευρώ. Ο μόνος τρόπος για να χρηματοδοτηθεί αυτό το πακέτο είναι να παγώσουν όλα τα αντίμετρα του 2019 (καταβολή στεγαστικού επιδόματος, αύξηση επενδυτικών δαπανών κατά 300 εκατ. ευρώ, σχολικά γεύματα, παιδικοί σταθμοί, μείωση συμμετοχής στα φάρμακα) και ενδεχομένως και οι φορολογικές ελαφρύνσεις της επόμενης χρονιάς. Το τέταρτο πακέτο είναι αυξημένου βαθμού δυσκολίας καθώς θα πρέπει να περάσει υποχρεωτικά από τους θεσμούς και το Eurogroup. Προς το παρόν, δεν υπάρχουν ενδείξεις για το αν υπάρχουν περιθώρια να γίνει αποδεκτή μια τέτοια εξέλιξη. Όλα, θα φανούν το φθινόπωρο ειδικά κατά την πρώτη μεταμνημονιακή αποστολή των δανειστών στην Αθήνα για τον έλεγχο του προϋπολογισμού του 2019
4.0
Αξιολόγηση