Οι πρώτες «κίτρινες κάρτες» στη διαπραγμάτευση για την 3η αξιολόγηση

Έρχονται οι θεσμοί για να ξαναφύγουν μέσα σε μια εβδομάδα - Δεν έχει καλυφθεί παρά μόνο το 1/5 των 95 προαπαιτούμενων

Οι πρώτες «κίτρινες κάρτες» στη διαπραγμάτευση για την 3η αξιολόγηση

Τι κι αν ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών διαβεβαιώνουν ότι η αξιολόγηση θα πάει… σφαίρα, τι κι αν οι Ευρωπαίοι τονίζουν ότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να μην «κρεμάσει» μια ακόμα διαπραγμάτευση, τι κι αν το ΔΝΤ υπογραμμίζει ότι αναγκαία προϋπόθεση για να μην πέσουμε στα «βράχια» είναι να μην καθυστερήσουμε για άλλη μια φορά. Η έως τώρα αποτίμηση της προόδου επί της λίστας των 95 προαπαιτούμενων είναι απογοητευτική και σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, οι θεσμοί καταφτάνουν στην Αθήνα με μια βαλίτσα γεμάτη… κίτρινες κάρτες.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, παρά τις οδηγίες που έχουν δοθεί σε υπουργεία και υπηρεσίες να κλείσουν γρήγορα τις εκκρεμότητες τους και παρά τη «ψυχρολουσία» στο τελευταίοEuroworkingGroup, δεν έχει καλυφθεί παρά μόνο το 1/5 των 95 προαπαιτούμενων κι αυτό αν μη τι άλλο δείχνει ότι η αξιολόγηση έχει όλες τις… προδιαγραφές να τραβήξει. Είναι ενδεικτικό ότι οι θεσμοί θα μείνουν μόνο για 5 ημέρες στην Αθήνα, για έναν πρώτο γύρο επαφών και παρατηρήσεων, χωρίς να είναι προκαθορισμένη η ημερομηνία επιστροφής τους. Είναι, μάλιστα, πολύ πιθανόν ότι δεν θα επιστρέψουν ούτε μετά από το Eurogroupτης 6ηςΝοεμβρίου, εφόσον δεν υπάρχουν απτά σημάδια επιτάχυνσης στο πεδίο των προαπαιτούμενων.

«Επί του παρόντος έχουν καλυφθεί μόνο τα εύκολα», αναφέρουν στα «Π» ευρωπαϊκές πηγές, προαναγγέλλοντας στενό μαρκάρισμα στην ελληνική πλευρά για τα αποκαλούμενα «δύσκολα» θέματα της αξιολόγησης ήτοι τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, τα ενεργειακά, τις αποκρατικοποιήσεις και πάνω απ’ όλα το δημοσιονομικό, που όπως όλα δείχνουν κρύβει εκπλήξεις για την ελληνική πλευρά.

Οι πληροφορίες από το κυβερνητικό στρατόπεδο αναφέρουν ότι ο πήχης του φετινού πλεονάσματος θα πάει πιο ψηλά από το 2,2% του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού κι αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η ελληνική πλευρά εκτιμά ότι το τέλος της χρονιάς θα φέρει υπερπλεόνασμα κοντά στα 1,2 δις ευρώ, δηλαδή περίπου 500 εκατ. ευρώ πάνω από τις προβλέψεις του Προσχεδίου. Κι αυτό χωρίς να έχουν «τραβήξει» βασικά φορολογικά μέτρα, όπως οι αλλαγές στη φορολογική κλίμακα. Κι εδώ ακριβώς εντοπίζεται μια από τις εστίες κινδύνου.

ΜΕΤΡΑ. Στην παρούσα φάση, οι Ευρωπαίοι δεν συμμερίζονται- δημοσίως τουλάχιστον- τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ για «ξεφούσκωμα» των μέτρων που έχουν ψηφιστεί και εφαρμόζονται, παρά το ότι ήδη στο φετινό Προϋπολογισμό καταγράφεται υστέρηση περίπου 1 δις ευρώ στις εισπράξεις του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων. Ωστόσο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στις σημειώσεις που έχουν από τα τεχνικά κλιμάκια, υπάρχουν ερωτηματικά και αστερίσκοι στα εκτιμώμενα υπερπλεονάσματα του ΕΦΚΑ, ειδικά όσον αφορά στο κατά πόσο είναι βιώσιμα ήτοι επαναλαμβανόμενα και όχι συγκυριακού χαρακτήρα, λόγω της φετινής μεταβατικής χρονιάς, από το παλιό στο νέο σύστημα εισφορών. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι εκτός απροόπτου το τελικό σχέδιο Προϋπολογισμού θα κατατεθεί χωρίς αξιοσημείωτες αλλαγές για το 2018, πλην κάποιων εκκρεμοτήτων μερικών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, κυρίως στο πεδίο της χρηματοδότησης των κοινωνικών επιδομάτων. Ωστόσο, ο δημοσιονομικός φάκελος του 2018 θα παραμείνει ανοικτός και θα επανεξεταστεί στη διάρκεια των πρώτων μηνών της νέας χρονιάς.

Οι τριβές με τις Βρυξέλλες για το κοινωνικό μέρισμα

Ως προειδοποιητικές, χαρακτηρίζονται οι βολές από τις Βρυξέλλες αναφορικά με το κοινωνικό μέρισμα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Ευρωπαίοι δεν έχουν ενοχληθεί από την πρόθεση της κυβέρνησης να διανείμει μέρος του εκτιμώμενου υπερπλεονάσματος, αλλά από το ότι υπήρξαν δημόσιες τοποθετήσεις και… κοστολόγηση του μερίσματος στο περίπου 1 δις ευρώ, χωρίς να έχει τακτοποιηθεί καν η μείζων εκκρεμότητα για ταχεία εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.

Σύμφωνα με την επιστολή Τσακαλώτου- γνωστή και ως επιστολή μετανοίας- προς τους δανειστές πέρσι τα Χριστούγεννα, αν υπάρχει δημοσιονομική υπεραπόδοση, θα πρέπει να ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία: 1) να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά 2) να υπάρχει συμφωνία με τους Θεσμούς για τη χρήση αυτού του υπερπλεονάσματος 3) να χρησιμοποιείται μόνο για μέτρα κοινωνικής προστασίας μέσω του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, μείωση φορολογικών βαρών, αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, δημιουργία «μαξιλαριού» ρευστότητας.

Από τις αναφορές που πηγαινοέρχονται μεταξύ Βρυξελλών- Αθήνας, οι Ευρωπαίοι φέρονται να έχουν τονίσει στην ελληνική κυβέρνηση ότι το «ξεφόρτωμα» τουstockτων κρατικών οφειλών προς τους ιδιώτες χαρακτηρίζεται ως «κλειδί» για την επίτευξη των μακροοικονομικών στόχων ήτοι για την επιτάχυνση της οικονομίας, με δεδομένο ότι η παροχή ρευστότητας μέσω της συμβατικής οδού, δηλαδή του τραπεζικού συστήματος, παραμένει στην παρούσα φάση δύσκολη. Ωστόσο, παρά τις σχετικές αναφορές, στην κυβέρνηση εξακολουθούν να «παίζουν» με το μέρισμα και να «φλερτάρουν» με παροχές προεκλογικού χαρακτήρα, γνωρίζοντας ότι είναι η τελευταία ευκαιρία για τέτοιου είδους κινήσεις, καθώς το 2018 ο δημοσιονομικός πήχης ανεβαίνει περίπου 3,4 δις ευρώ υψηλότερα.

Πηγή: Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας

2.0
Αξιολόγηση