Δραστική νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων ζητούν Ευρωπαίοι

Δραστική νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων ζητούν Ευρωπαίοι

Επιστημονικές έρευνες του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου και του Aberdeen αναφέρουν ότι ο μολυσμένος αέρας επηρεάζει σημαντικά το έμβρυο στη διάρκεια της εγκυμοσύνης και ταυτόχρονα προειδοποιούν, ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση επιφέρει τις ίδιες αρνητικές επιπτώσεις με το κάπνισμα.

Οι δήμαρχοι εννέα ευρωπαϊκών πόλεων ζήτησαν από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να υιοθετήσουν μια αυστηρότερη νομοθεσία για την ελαχιστοποίηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου τεχνολογικά ουδέτερου προτύπου.

Με επιστολή τους προς την Κομισιόν, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι δήμαρχοι του Παρισιού, της Ρώμης, του Άμστερνταμ, της Μαδρίτης, της Κοπεγχάγης, των Βρυξελλών, του Ελσίνκι, της Βιέννης και της Σόφιας τόνισαν ότι χρειάζονται «νέα εργαλεία» για την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και τις εκπομπές CO2 που προκύπτουν από τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα ιδιωτικά οχήματα.

Επιστημονικές έρευνες του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου και του Aberdeen αναφέρουν ότι ο μολυσμένος αέρας επηρεάζει σημαντικά το έμβρυο στη διάρκεια της εγκυμοσύνης και ταυτόχρονα προειδοποιούν, ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση επιφέρει τις ίδιες αρνητικές επιπτώσεις με το κάπνισμα.

Σύμφωνα με τη μελέτη, τα έμβρυα τείνουν να αναπτύσσουν μικρότερο σώμα και κεφάλι, όταν οι εγκυμονούσες εκτίθενται στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Οι δήμαρχοι επισημαίνουν τα καταστροφικά αποτελέσματα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αναφέροντας την έρευνα που δείχνει ότι οι καπνοί από τα ντίζελ είναι υπεύθυνοι για τους 68.000 πρόωρους θανάτους που προκαλούνται από το διοξείδιο του αζώτου (N02).

Υποστηρίζουν, ακόμη, ότι τα αυτοκίνητα τα φορτηγά και τα λεωφορεία με μηδενικές εκπομπές, αποτελούν μελλοντικές λύσεις για τις πόλεις όσον αφορά στην παροχή καθαρών, ενεργειακά αποδοτικών και οικονομικά προσιτών μεταφορών για τους πολίτες.

Επιπλέον, οι δήμαρχοι καλούν τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα να συντάξουν, έως τα τέλη του 2017, τη μεταρρύθμιση της έγκρισης τύπου, προκειμένου να αποφευχθεί άλλο ένα σκάνδαλο για τις εκπομπές ντίζελ και να συμφωνήσουν για «φιλόδοξα» πρότυπα CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, επιτρέποντας ευρύτερα την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων.

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να παρουσιάσει σήμερα Τετάρτη τη δέσμη μέτρων για την καθαρή κινητικότητα, ένα σύνολο προτάσεων που συνδέονται με τη μετάβαση προς τη βιώσιμη κινητικότητα με χαμηλές εκπομπές.

Η επιστολή των δημάρχων πρέπει να εξεταστεί στο ευρύτερο πλαίσιο των προτύπων ποιότητας του αέρα που δεν πληρούνται σε 23 από τα 28 κράτη μέλη.

Επιπροσθέτως, παραμένουν ανοικτές οι υποθέσεις για τις παραβιάσεις των ορίων ρύπανσης της ατμόσφαιρας με NO2 κατά της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, της Αυστρίας, του Βελγίου, της Τσεχίας, της Δανίας, της Ουγγαρίας, της Πολωνίας και της Πορτογαλίας.

Όσον αφορά το ζήτημα των σωματιδίων στην ατμόσφαιρα (που δεν σχετίζονται απαραίτητα με τα οχήματα), οι παραβάσεις αφορούν 16 κράτη μέλη (Βέλγιο, Βουλγαρία, Τσεχία, Γερμανία, Ελλάδα, Ισπανία, Γαλλία, Ουγγαρία, Ιταλία, Λετονία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σουηδία).

Τέλος, η πρωτοβουλία των δημάρχων θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μέρος της προετοιμασίας για το Clean Air Forum που θα διεξαχθεί 16-17 Νοεμβρίου στο Παρίσι.

EurActiv.com

Αξιολόγηση