Πρεμιέρα για τα έργα του νέου αεροδρομίου της Κρήτης

Μπήκε ο θεμέλιος λίθος για το αεροδρόμιο στο Καστέλι - Έτοιμο σε πέντε χρόνια

Πρεμιέρα για τα έργα του νέου αεροδρομίου της Κρήτης

Με τη συμβολική θεμελίωση  από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή ξεκινούν οι εργασίες κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, το οποίο θα αντικαταστήσει το κορεσμένο «Νίκος Καζαντζάκης».

Το σημερινό αεροδρόμιο του Ηρακλείου αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο στην Ελλάδα σε όρους επιβατικής κίνησης, δεδομένου ότι κάθε χρόνο εξυπηρετεί 8 εκατ. επισκέπτες και κατοίκους της Κρήτης. Οι συζητήσεις για την επέκταση των εγκαταστάσεων ή την κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου ξεκίνησαν κατά τη δεκαετία του '90 και εντάθηκαν στην περίοδο μετά το 2000, καθώς η αυξανόμενη δημοτικότητα της Κρήτης ως τουριστικού προορισμού καθιστούσε επιτακτική την ανάπτυξη νέων υποδομών. Μετά από πολλές εξαγγελίες και διαβουλεύσεις ο δρόμος έχει ανοίξει για την κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, το οποίο θα γειτνιάζει με τις εγκαταστάσεις του στρατιωτικού αεροδρομίου που λειτουργεί στην περιοχή.

Στην ομιλία του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι «θα είναι ένα αεροδρόμιο φιλικό προς το περιβάλλον. Το αεροδρόμιο αυτό θα είναι το καλύτερο αεροδρόμιο στη χώρα. Τελεία και παύλα. Το πιο σύγχρονο, το πιο φιλικό προς το περιβάλλον, αυτό που θα ενσωματώνει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες. Όμως, όπως είπε και ο Υπουργός -και θέλω να το τονίσω αυτό γιατί το θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό- είναι ένα αεροδρόμιο το οποίο βρίσκεται στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου, σε απόσταση λιγότερη από 4 ώρες από τις πρωτεύουσες της Δυτικής Ευρώπης και από τις μεγάλες πόλεις της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής. Έχει τη δυνατότητα, δηλαδή, το αεροδρόμιο αυτό να μετατρέψει την Κρήτη, όχι απλά σε έναν ισχυρό τουριστικό προορισμό -που είναι ήδη- αλλά και σε έναν κόμβο αεροπορικό ολόκληρο το χρόνο και σε όλες τις εποχές».

Οι εργασίες κατασκευής του αεροδρομίου αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί το 2025.

Το νέο αεροδρόμιο με μια ματιά

Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου στην περιοχή του Καστελίου θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα και θα κατασκευαστεί σύμφωνα με ένα σύνολο τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών προκειμένου να ικανοποιήσει τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες κίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν περιλαμβάνονται και οι οδικές συνδέσεις του νέου αεροδρομίου.

Εμπλεκόμενα μέρη

  • Εταιρεία Αεροδρομίου κατά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης:
  • Ελληνικό Δημόσιο (45,90%) - ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (32,46%) - GMR Airports Ltd (21,64%)
  • Κατασκευαστής: ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (100%)

Οικονομικές Παράμετροι Προσφοράς:

  • Συμμετοχή Ελληνικού Δημοσίου στην Εταιρεία Αεροδρομίου: 45,90%
  • Κόστος κατασκευής: €480.000.000,00 εξαιρουμένου του εξοπλισμού αεροναυτιλίας ο οποίος εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και θα καθοριστεί μετά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης από κοινού με την ΥΠΑ.
  • Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, το οποίο θα καταβάλλεται από την Εταιρεία ετησίως ως εξής: Συνολικά 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του Έργου, εκ των οποίων 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.

Χρονοδιάγραμμα Έργου

  • Συμβατική διάρκεια Περιόδου Παραχώρησης: 35 έτη από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης (06/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.
  • Συμβατική διάρκεια Περιόδου Μελέτης-Κατασκευής: έως (60) μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης.

Απασχόληση – Θέσεις Εργασίας

  • 2.000 εργαζόμενοι κατά την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.

Η στελέχωση της Εταιρείας του Αεροδρομίου, θα περιλαμβάνει το μόνιμο προσωπικό, κατανεμημένο σε διευθύνσεις και τμήματα, ενώ σύμφωνα και με τις συνήθεις πρακτικές των αεροδρομίων, η Εταιρεία προτίθεται να αναθέσει κάποιες παροχές/εργασίες σε τρίτους (πχ εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, καθαριότητα, συντήρηση πρασίνου, τεχνική (IT) υποστήριξη, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κτλ), προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τη βέλτιστη ποιότητα.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ (ΕΡΓΟ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ)

  • 1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E
  • 1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
  • 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο
  • 2 συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
  • Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)
  • 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων περί τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
  • 11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
  • Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου
  • Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)
  • Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας
  • Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους
  • Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400στρ.

ΤΟΠΙΚΑ ΕΡΓΑ - ΟΔΟΙ ΣΥΝΔΕΣΗΣ

  • Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου Α/Κ Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo
  • Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18km, 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
  • Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από την νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ - Αεροδρομίου
  • Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6km, με 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
  • Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5km
  • Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20km

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ