Σε εφαρμογή από την 1η Δεκεμβρίου θα τεθεί το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, το οποίο θα αντικαταστήσει το παλιό χαρτόσημο σε περισσότερες από 600 συναλλαγές.

Σύμφωνα με τον νόμο που ψήφισε πρόσφατα η Βουλή, το Ψηφιακό Τέλος «θα επιβάλλεται σε πράξεις, συμβάσεις και συναλλαγές που καταρτίζονται ή διενεργούνται από την 1η Δεκεμβρίου 2024. Συναλλαγές που καταρτίζονται μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2024 επιβαρύνονται με τέλος χαρτοσήμου και η βεβαίωση μπορεί να γίνει και μετά την 1η Δεκεμβρίου 2024, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί παραγραφής».

Το Τέλος Χαρτοσήμου καταργείται σε μια σειρά από σημαντικές συναλλαγές όπως: χρησιδάνειο, ασφαλιστικές συναλλαγές, σύσταση και αύξηση κεφαλαίου μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων/οντοτήτων, ενέγγυες πιστώσεις τραπεζών υπέρ εισαγωγέων, συμβατικοί τόκοι δανείων και πιστώσεων.

  • Επιπρόσθετα, καταργείται σε περισσότερες από 100 συναλλαγές που αφορούν σε χαρτόσημα επί παραβόλων (πχ άδεια γάμου, επαγγελματικές άδειες κλπ.).

Καταργείται, επίσης, σε περισσότερες από 500 συναλλαγές στις οποίες επιβαλλόταν Τέλος Χαρτοσήμου 2,4% ή 3,6% επί των κρατήσεων που αφορούν ΝΠΔΔ ή Δημόσιο (π.χ. Χαρτόσημο επί Κρατήσεων υπέρ Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ), υπέρ ΤΑΧΔΙΚ (Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτηρίων), υπέρ ΕΑΔΗΣΥ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) κα.

Για λόγους πλήρους νομικής ασφάλειας, προβλέπεται ρητώς ότι δεν επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε συμβάσεις, συναλλαγές και πράξεις που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια (ν. 2961/2001), του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου, του φόρου τραπεζικών εργασιών και του φόρου μεταβίβασης αυτοκινήτων.

Πού επιβάλλεται

Το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επιβάλλεται επί των συναλλαγών που κατονομάζονται ρητά στον νόμο, ανεξάρτητα από τον τόπο κατάρτισής τους εφόσον ένας τουλάχιστον συμβαλλόμενος έχει φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και δεν συντρέχει λόγος απαλλαγής για τους συμβαλλομένους.

Μεταξύ των συναλλαγών στις οποίες θα επιβάλλεται το ψηφιακό τέλος συναλλαγής είναι:

  • Σύμβαση μίσθωσης ακινήτου, για άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας εφόσον δεν έχει επιλεγεί η υπαγωγή της σε καθεστώς ΦΠΑ.
  • Δάνεια, έντοκα και άτοκα, σε πιστώσεις κάθε είδους, εξομοιούμενες με δάνεια και πιστωτικές κάρτες. Το ψηφιακό τέλος δεν επιβάλλεται στους τόκους
  • Πώληση κινητού πράγματος, εφόσον η συναλλαγή δεν υπάγεται σε ΦΠΑ.
  • Μεταβίβαση επιχείρησης
  • Διανομή κληρονομίας, κληροδοτήματος
  • Αμοιβές
  • Τραπεζικές επιταγές
  • Έπαθλα και βραβεία
  • Έκδοση και ανανέωση αδειών (οδήγησης, θήρας, οπλοφορίας, παραμονής και εργασίας).

Το Τέλος Συναλλαγής για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών θα βεβαιώνεται αφού υποβληθεί ηλεκτρονική δήλωση μέσω νέας ψηφιακής πλατφόρμας που θα τεθεί σε λειτουργία από την ΑΑΔΕ. Η δήλωση και απόδοση του Τέλους γίνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από εκείνον της συναλλαγής.

Οι συντελεστές

Τέσσερις είναι οι συντελεστές του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής που αφορούν συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών.
Αυτοί είναι:

  • 3,60% στα μισθώματα ακινήτων, στα τιμολόγια είσπραξης αποζημιώσεων νόμιμων τόκων και τόκων υπερημερίας και στις συναλλαγές ή συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων που δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και συμβάλλονται για πράξεις που δεν αφορούν αυτήν καθώς και στις περιπτώσεις όπου ο ένας συμβαλλόμενος είναι Δημόσιο, Δήμος, ΝΠΔΔ.
    Σε ό,τι αφορά τα ενοίκια διευκρινίζεται ότι: δεν επιβάλλεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε μισθώσεις που υπάγονται σε Φ.Π.Α. και σε συμβάσεις μίσθωσης κατοικίας. Υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής είναι ο εκμισθωτής. Αν ο εκμισθωτής δεν έχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, τότε υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοση καθίσταται ο μισθωτής.
  • 2,40% εφόσον όλοι οι συμβαλλόμενοι ή συναλλασσόμενοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ή τουλάχιστον ένας έχει τη νομική μορφή της ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ.
  • 1,20% εφόσον πρόκειται για καταβολή αμοιβής σε φυσικά πρόσωπα ή μέλη διοίκησης και για κατάθεση ή ανάληψη από τα χρηματικά διαθέσιμα νομικών προσώπων και οντοτήτων.
  • 0,30% επί των προσκομιζόμενων επιταγών (“πινάκια”) σε πιστωτικά ιδρύματα.
Κομισιόν: «Πολύ δύσκολος χειμώνας» όσον αφορά τις τιμές της ενέργειας

Κομισιόν: «Πολύ δύσκολος χειμώνας» όσον αφορά τις τιμές της ενέργειας

05.10.20261 λεπτ.
Πόθεν έσχες: Κρυμμένα εκατομμύρια πίσω από «λευκές» δηλώσεις

Πόθεν έσχες: Κρυμμένα εκατομμύρια πίσω από «λευκές» δηλώσεις

05.10.20261 λεπτ.
Δημόσιο χρέος: Περιορισμένες εκδόσεις ομολόγων το 2027 – Πρόωρες αποπληρωμές έως το 2031

Δημόσιο χρέος: Περιορισμένες εκδόσεις ομολόγων το 2027 – Πρόωρες αποπληρωμές έως το 2031

05.10.20261 λεπτ.
Οριακή αύξηση 0
Σούπερ μάρκετ: Πτώση τιμών 0,75% τον Σεπτέμβριο – Ποια προϊόντα φθήνυναν και πού συνεχίζεται η ακρίβεια

Σούπερ μάρκετ: Πτώση τιμών 0,75% τον Σεπτέμβριο – Ποια προϊόντα φθήνυναν και πού συνεχίζεται η ακρίβεια

05.10.20261 λεπτ.
Προϋπολογισμός 2027: Ανάπτυξη 2,3% και χρέος στο 128,8% – Οι «αστερίσκοι» του ΕΔΣ

Προϋπολογισμός 2027: Ανάπτυξη 2,3% και χρέος στο 128,8% – Οι «αστερίσκοι» του ΕΔΣ

05.10.20261 λεπτ.
Εργαλείο σύγκρισης δημόσιου χρέους Ελλάδας, Ισπανίας, Γαλλίας και Ιταλίας σε οθόνη laptop
Δημόσιο χρέος: Η Ελλάδα παύει να είναι η πιο χρεωμένη χώρα της ευρωζώνης – Πέφτει κάτω από την Ιταλία

Δημόσιο χρέος: Η Ελλάδα παύει να είναι η πιο χρεωμένη χώρα της ευρωζώνης – Πέφτει κάτω από την Ιταλία

03.10.20269 λεπτ.
Κρήτη: Μεγάλες καταστροφές από την κακοκαιρία – Παραμένει σε Red Code το νησί

Κρήτη: Μεγάλες καταστροφές από την κακοκαιρία – Παραμένει σε Red Code το νησί

03.10.20261 λεπτ.
Πετρέλαιο θέρμανσης: Πώς θα πέσει κάτω από 1,75 ευρώ το λίτρο

Πετρέλαιο θέρμανσης: Πώς θα πέσει κάτω από 1,75 ευρώ το λίτρο

03.10.20261 λεπτ.
Στουρνάρας: «Προσοχή» στις νέες αυξήσεις επιτοκίων – Ο επόμενος στόχος είναι η κατηγορία «Α»

Στουρνάρας: «Προσοχή» στις νέες αυξήσεις επιτοκίων – Ο επόμενος στόχος είναι η κατηγορία «Α»

02.10.20261 λεπτ.
ΣτΕ: Αντισυνταγματική η 20ετής και 10ετής παραγραφή για επιβολή πρόσθετων φόρων λόγω φοροδιαφυγής

ΣτΕ: Αντισυνταγματική η 20ετής και 10ετής παραγραφή για επιβολή πρόσθετων φόρων λόγω φοροδιαφυγής

02.10.20261 λεπτ.
Eurobank: O τουρισμός-«ανάχωμα» στο εμπορικό έλλειμμα

Eurobank: O τουρισμός-«ανάχωμα» στο εμπορικό έλλειμμα

02.10.20261 λεπτ.
Άνοδος στο 3
Πληθωρισμός: Εκτοξεύτηκε στο 5,1% στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο – Στο 3,8% στην ευρωζώνη

Πληθωρισμός: Εκτοξεύτηκε στο 5,1% στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο – Στο 3,8% στην ευρωζώνη

02.10.20261 λεπτ.
Ελλάδα: Πρόωρη αποπληρωμή €2,5 δισ. στον EFSF από τα έσοδα των τραπεζών

Ελλάδα: Πρόωρη αποπληρωμή €2,5 δισ. στον EFSF από τα έσοδα των τραπεζών

02.10.20261 λεπτ.
ΙΟΒΕ: Οριακή βελτίωση του οικονομικού κλίματος τον Σεπτέμβριο

ΙΟΒΕ: Οριακή βελτίωση του οικονομικού κλίματος τον Σεπτέμβριο

02.10.20261 λεπτ.
Γραφείο Προϋπολογισμού: Νέο καμπανάκι για ακρίβεια – «Δεν μπορούμε να καλύψουμε το ενεργειακό τσουνάμι»

Γραφείο Προϋπολογισμού: Νέο καμπανάκι για ακρίβεια – «Δεν μπορούμε να καλύψουμε το ενεργειακό τσουνάμι»

01.10.20261 λεπτ.