Ηλίας Χατζηγεωργίου

Συμψήφιζε και μη ερεύνα

Συμψήφιζε και μη ερεύνα

Τι έχει γίνει με την έκπτωση που δικαιούμαι; Είχα μία επιστροφή, έχει συμψηφιστεί; Έχω πάρει την έκπτωση που δικαιούμαι λόγω της δήλωσης covid; Οι μειώσεις 25% , έχουν γίνει; Τον ΕΝΦΙΑ θα πρέπει να τον πληρώσω ολόκληρο, αφού η εφορία μου χρωστάει επιστροφές;

Αυτές είναι μερικές από τις καθημερινές ερωτήσεις που λαμβάνουμε στο γραφείο εμείς και όλοι οι συνάδελφοι ανά την Ελλάδα. Οι απαντήσεις θα τις δούμε παρακάτω…

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η φετινή χρονιά είναι γεμάτη από πρωτόγνωρες καταστάσεις, ιδιαίτερα από τον Μάρτιο και μετά. Το θέμα της πανδημίας σαφώς και έχει επηρεάσει τα πάντα, άρα μοιραία απασχόλησε τις φορολογικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες της χώρας.

Στα πλαίσια λοιπόν των έκτακτων μέτρων έχουν εκδοθεί δεκάδες εκατοντάδες εγκύκλιοι που ερμηνεύουν τα λεγόμενα των δεκάδων νομοσχεδίων που έχουν ψηφιστεί αυτό το διάστημα.

Εκτός των θεμάτων περί αναστολών, κλείσιμο επιχειρήσεων, μειώσεις ενοικίων, ειδικών αποζημιώσεων, υπήρξαν ουκ ολίγες αποφάσεις που έδιναν κίνητρα στους φορολογούμενους να πραγματοποιήσουν πληρωμές εμπρόθεσμα , χωρίς να μπουν στην διαδικασία να λάβουν τις αναστολές πληρωμών που δικαιούνταν προς την εφορία .

Οι δικαιούχοι των συγκεκριμένων αναστολών προβλέπονταν στις εκάστοτε εγκυκλίους για όσους φορολογούμενους θεωρούνταν ως πληττόμενοι από τα έκτακτα μέτρα του κορονωϊού ( επαγγελματίες, μισθωτοί σε αναστολή, ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν υποστεί μείωση εισοδημάτων κατά 40%) . Οι μήνες για τους οποίους προβλέφθηκαν τέτοιες αναστολές ήταν Μάρτιος μέχρι και τον Ιούνιο , με πρωταθλητές αυτών να είναι ο Μάρτιος και ο Απρίλιος με τον Μάιο να έχει και αυτός περισσότερους δικαιούχους σε σχέση με τον Ιούνιο.

Μπορούμε να αναφέρουμε επιγραμματικά μερικές μειώσεις που ήταν:

  • Μείωση 25% για τις πληρωμές προς την φορολογική διοίκηση οφειλών και δόσεων ρυθμίσεων που έληγαν μεταξύ των μηνών Μαρτίου έως Ιουνίου και έγιναν ολικά στις αρχικές ημερομηνίες.
  • Μείωση 25% για την πληρωμή ολικά του ΦΠΑ μηνός Μαρτίου , που αποδίδονταν Απρίλιο , από τις πληττόμενες επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικά βιβλία.
  • Μείωση 25% για την πληρωμή ολικά του ΦΠΑ πρώτου τριμήνου 2020 , που αποδίδονταν Απρίλιο , από τις πληττόμενες επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία.

Εκτός αυτών στην πορεία βγήκαν και άλλες πράξεις που μπορεί να δημιούργησαν θέματα επιστροφών από τις Δ.Ο.Υ και αυτές είναι οι εξής:

  • Έκπτωση 2% σε εμπρόθεσμη ολική πληρωμή του φόρου εισοδήματος από τα φυσικά πρόσωπα.
  • Αλλαγή του ποσοστού προκαταβολής φόρου που πληρώνει η επιχείρηση στην εκκαθάριση της φετινής δήλωσης, ανάλογα με την μείωση των εισοδημάτων που έχει υποστεί το 2020 σε σχέση με το 2019.
  • Έκπτωση μέσω συμψηφισμού με φορολογικές οφειλές για τους ιδιοκτήτες που έχουν υποστεί νόμιμη μείωση ενοικίων κατά 40%. Η έκπτωση είναι το 20% επί του 60% του μισθώματος.

Όλες αυτές οι προαναφερόμενες εκπτώσεις και μειώσεις , αποφασίστηκαν με εγκυκλίους οι οποίες στην πλειονότητα τους εκδόθηκαν καθυστερημένα και έτσι ο φορολογούμενος είχε πραγματοποιήσει την πληρωμή περιμένοντας να λάβει την έκπτωση που είχε ανακοινωθεί. Με λίγα λόγια δημιουργήθηκαν πολλά ποσά τα οποία είναι τα λεγόμενα «υπέρ είσπραξης» .

Η αντιμετώπιση τους είναι ακριβώς η ίδια με την επιστροφή φόρου εισοδήματος , με την μόνη διαφορά ότι πολλές από αυτές τις υπερεισπράξεις δεν δύναται να επιστραφούν στον λογαριασμό του φορολογούμενου , αλλά θα πρέπει να συμψηφιστούν με οφειλές που έχουν δημιουργηθεί.

Μέχρι προσφάτως και προ κορονωϊού όποιος είχε ποσά υπέρ είσπραξης ή επιστροφές , έπρεπε να επισκεφθεί την Δ.Ο.Υ , να ρωτήσει αν έχουν βγει τα ποσά προς συμψηφισμό και αν έχουν βγει , να δώσει εντολή για την διενέργεια συμψηφισμού.

Με τον κορονοϊό και το κλείσιμο των Δ.Ο.Υ για το κοινό την περίοδο του Μαρτίου , δημιουργήθηκε μία νέα εφαρμογή που εμφανίζονται οι επιστροφές που είναι προς ολοκλήρωση και δεν έχουν τακτοποιηθεί, τα λεγόμενα «συμψηφίσιμα ποσά» δηλαδή. Η δημιουργία της εφαρμογής είχε σκοπό την μείωση των επισκέψεων των φορολογουμένων προς τις Δ.Ο.Υ και είναι κάτι που ομολογουμένως το πέτυχε, αφού δίνει στους φορολογούμενους την πληροφορία για τα ποσά υπέρ είσπραξης.

Δυστυχώς όμως η μόνη πληροφορία είναι αυτή… Αν το ποσό συμψηφιστεί ή επιστραφεί , δεν αφήνει κάποιο ίχνος στην εφαρμογή του taxis. Λόγω της μη ύπαρξης ιστορικότητας οι φορολογούμενοι πολλές φορές αναρωτιούνται αν κάποια από αυτά που δικαιούνται , σύμφωνα με τα αυτά που προαναφέρθηκαν, τα έχουν λάβει. Εκεί αρχίζει το δύσκολο…

Το θέμα γίνεται δυσκολότερο όταν αρχίζουν και αναρωτιούνται οι φορολογούμενοι με ποιες οφειλές έχουν συμψηφιστεί, αφού αν ολοκληρωθεί μία πληρωμή αφαιρείτε από την εικόνα οφειλών στο taxis ολοκληρωτικά. Παραμένει μόνο αν πληρωθεί δόση και οφείλονται υπόλοιπες δόσεις.

Επίσης αν ο συμψηφισμός δεν έχει γίνει αντιληπτός και η οφειλή έχει διαγραφεί είναι αδύνατον να καταλάβεις τι έχει γίνει. Τέλος αν δεν αντιληφθείς την επιστροφή όταν αυτή δεν έχει ολοκληρωθεί , είναι πάλι αδύνατον να καταλάβεις κατόπιν εορτής ότι αυτή έχει γίνει και έχει αφαιρεθεί από κάποια πληρωμή.

Ακόμα και να θέλει κάποιος να το παλέψει ψάχνοντας τις πληρωμές και τις βεβαιωμένες οφειλές , θα χρειαστεί να δαπανήσει άπειρες εργατοώρες προκειμένου να καταλάβει τι έχει συμβεί. Η επιτυχία στο ψάξιμο είναι αμφίβολη… Επιπλέον αξίζει να αναφερθεί ότι όταν ο οφειλέτης είναι επιχείρηση με βιβλία τρίτης κατηγορίας , όλα αυτά θα πρέπει να απεικονιστούν στα βιβλία της επιχείρησης με θρησκευτική ευλάβεια. Πως όμως θα βρεθούν τα δεδομένα;

Η απάντηση σε όλα θα ήταν απλή , αν πολύ απλά υπήρχε ένα αντίστοιχο σύστημα με αυτό των πληρωμών όπου θα εμφανίζονταν οι επιστροφές και οι συμψηφισμοί που έχουν γίνει.

Αν είναι δύσκολο κάτι τέτοιο υπάρχει και άλλη πρόταση. Να στηθεί ένας μηχανισμός που θα στέλνει email στον φορολογούμενο για τον συμψηφισμό που θα αναφέρει το ποσό που συμψηφίστηκε, από πού προήλθε και ποιες οφειλές πλήρωσε.

Αν θέλετε να το πάμε και λιγάκι παρακάτω , θα μπορούσε να γίνει ένας μηχανισμός ώστε να μπορεί να αιτηθεί ο φορολογούμενος με ποιο ποσό επιθυμεί να συμψηφιστεί. Μέχρι στιγμής ο μηχανισμός αυτός είναι το email που αρκετές φορές λειτουργεί , αλλά επίσης αρκετές δεν λειτουργεί.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να μην χρειάζεται η ανθρώπινη παρέμβαση ή αν αυτή γίνεται να μην χρειάζεται μετά να αναρωτιέσαι για την τύχη της επιστροφής. Μέχρι τότε θα αναγκάζεται το υπουργείο οικονομικών να βγάζει δελτία τύπου για την προσωποποιημένη πληροφόρηση , σαν και αυτό που έβγαλε για τον ΕΝΦΙΑ και κατάφερε να μπερδέψει τον κόσμο…

*Ο Ηλίας Χατζηγεωργίου είναι Λογιστής - Φοροτεχνικός με άδεια Α’ Τάξεως από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Είναι διαχειριστής της φοροτεχνικής εταιρείας Pantelis & Partners Tax and Accounting Specialists και αντιπρόεδρος της επιτροπής φοροτεχνικών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών. Ειδικεύεται σε θέματα φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, θέματα κατοίκων εξωτερικού και φορολογίας παγκόσμιου εισοδήματος, φορολογικών ελέγχων επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων.

Δείτε όλα τα άρθρα του Ηλία Χατζηγεωργίου στο fpress.gr ΕΔΩ