Ρεκτιφιέ στις διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου - Τι αλλάζει στο e-30% και στην έκπτωση ακινήτων

Να κάμψει τις όποιες αντιδράσεις προκλήθηκαν μετά την δημοσίευση του φορολογικού νομοσχεδίου επιχειρεί το υπουργείο Οικονομικών - Με βελτιώσεις η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή

Ρεκτιφιέ στις διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου - Τι αλλάζει στο e-30% και στην έκπτωση ακινήτων

Αλλαγές στην διάταξη του e-30% -του μέτρου που επιβάλλει σε όλους να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πληρωμές που να αντιστοιχούν στο 30% του εισοδήματός τους, προωθεί το υπουργείο Οικονομικών. Δεν θα είναι ριζικές καθώς ο βασικός στόχος -η είσπραξη 550 εκατ. ευρώ επιπλέον από τον ΦΠΑ μέσα στο 2020- θα πρέπει να επιτευχθεί. Ωστόσο, αναμένεται να καλυφθούν συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών οι οποίες θα έρχονταν αντιμέτωπες με πρόστιμα χωρίς να φταίνε. "Ξηλώνεται" επίσης το μέτρο που υποχρέωνε τους ιδιοκτήτες να χάσουν την έκπτωση 5% από τις αποσβέσεις αν έκαναν χρήση της νέας έκπτωσης φόρου 40% για τις επισκευές ακινήτου. 

Ειδικά η κατάργηση μιας μείωσης από το φορολογητέο εισόδημα για επτά χρόνια με "αντάλλαγμα" μια έκπτωση φόρου για τέσσερα χρόνια, ήταν μια εξωφρενική διάταξη η οποία έφερνε επιβαρύνσεις αντί για ελαφρύνσεις κάτι που αναδείχτηκε με τον καλύτερο τρόπο και μέσα από το εργαλείο οικονομικής ενημέρωσης του fpress.gr

Για την διάταξη της έκπτωσης φόρου στις επισκευές ακινήτων, οι αντιδράσεις ήταν πολύ έντονες από την πρώτη στιγμή κυρίως από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών. Στο υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να αντιλαμβάνονται ότι θα οδηγηθούμε σε κατάργηση στην πράξη του μέτρου αν μεγάλη μερίδα ιδιοκτητών (σ.σ αυτοί που εισπράττουν εισόδημα από ενοίκια) χρειαστεί να πληρώνουν περισσότερο φόρο αν κάνουν χρήση της έκπτωσης. Έτσι, αναμένεται απόσυρση της διάταξης που ορίζει ότι όποιος συλλέγει τιμολόγια από επισκευές ακινήτων –τα οποία πληρώνει μάλιστα ηλεκτρονικά- θα χάνει την έκπτωση του 5% από το δηλωθέν εισόδημα εξ’ ενοικίων.

Στο άρθρο με τις ηλεκτρονικές πληρωμές, εξετάζεται το ενδεχόμενο να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες να αμφισβητούν την υποχρέωση πραγματοποίησης ηλεκτρονικών πληρωμών έως το 30% του εισοδήματος –και αντίστοιχα να διαγράφουν το όποιο πρόστιμο έχει επιβληθεί- αν γι’ αυτό συντρέχει λόγος με βάση τα πραγματικά γεγονότα. Αυτή η «ασπίδα προστασίας» εκτιμάται ότι θα μετριάσει τις αντιδράσεις και θα δώσει μια λύση στην περιπτωσιολογία η οποία δεν μπορεί να καλυφθεί με ονομαστική καταγραφή στον νόμο. Για παράδειγμα, μπορεί να ληφθεί μέριμνα για όσους πληρώνουν διατροφή για τα παιδιά τους σε περίπτωση διαζυγίου καθώς αυτά τα χρήματα μειώνουν το διαθέσιμο εισόδημα αυτού που τα καταβάλλει αλλά με το ισχύον πλαίσιο δεν αναγνωρίζονται ως δαπάνη. Είτε οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι θα λογίζεται ότι ξεπερνούν το 60% του εισοδήματος σε καταβολές που αφορούν ανελαστικές δαπάνες (σ.σ ενοίκια, δάνεια, φόρους κλπ) και θα υποχρεούνται να προσκομίζουν το 20%, είτε θα απαλλάσσονται του προστίμου που θα τους επιβάλλεται εκ’ των προτέρων αποδεικνύοντας για ποιο λόγο δεν κατόρθωσαν να προσκομίσουν τις σχετικές ηλεκτρονικές πληρωμές.

Υπάρχουν όμως και άλλες ομάδες που ενδεχομένως να χρίζουν ειδικής μεταχείρισης όπως για παράδειγμα οι ελεύθεροι επαγγελματίες που έχουν ανείσπρακτα τιμολόγια χιλιάδων ευρώ. Με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία, χωρίς να υπάρχει προσφυγή στα δικαστήρια, δεν μπορεί κάποιος να επικαλεστεί το γεγονός και κανονικά πρέπει να φορολογείται και επί αυτών των εισοδημάτων. Από 1/1/2020 δε, θα πρέπει και να προσκομίζει ηλεκτρονικές αποδείξεις μέχρι του ορίου του 30%.