Οκτώ φορολογικά μέτρα που αγγίζουν εκατομμύρια φορολογούμενους επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών. Τα μέτρα θα νομοθετηθούν μέσα στο τρέχον έτος και θα βρίσκονται σε πλήρη εφαρμογή από τις αρχές του 2020. Αφορούν σχεδόν το σύνολο των πολιτών καθώς αγγίζουν ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, φορολογούμενους που αποκτούν ληξιπρόθεσμα χρέη από εδώ και στο εξής, ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και συναλλασσόμενους με κάρτες ή μέσω internet.

  1. Πάγια ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών: Οι αλλαγές που προετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών θα ισχύσουν από την 1/1/2019 ανεξάρτητα από το αν θα δοθεί ή όχι παράταση για την υπαγωγή στη ρύθμιση των 120 δόσεων. Το υπουργείο Οικονομικών θέλει να αυξήσει τον αριθμό των μηνιαίων δόσεων (από τις 12 που είναι σήμερα ή τις 24 για υποχρεώσεις από έκτακτους φόρους όπως ο φόρος κληρονομιάς) αλλά θα πρέπει να πείσει και τους εκπροσώπους των θεσμών. Το θέμα θα τεθεί προς συζήτηση από τις 16 Σεπτεμβρίου οπότε και αναμένονται τα τεχνικά κλιμάκια στην Αθήνα. Οι δανειστές θέλουν, ανεξάρτητα από τον αριθμό των δόσεων, να θεσπιστούν κριτήρια υπαγωγής και στην πάγια ρύθμιση κάτι που δεν συμβαίνει σήμερα. Με το ισχύον καθεστώς, στην πάγια ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν όλοι ανεξάρτητα από το εισόδημά τους και το διαθέσιμο υπόλοιπο του τραπεζικού τους λογαριασμού. Αυτό έχει οδηγήσει στο φαινόμενο να εντάσσονται στη ρύθμιση ακόμη και φορολογούμενοι χωρίς ληξιπρόθεσμες οφειλές καταφέρνοντας να μεταθέσουν φορολογικές υποχρεώσεις της φετινής χρονιάς για την επόμενη. Για παράδειγμα, φορολογούμενος στον οποίο βεβαιώθηκαν 5000 ευρώ από φόρο εισοδήματος τον Ιούλιο, μπορούσε να εξασφαλίσει 12 δόσεις (με επιτόκιο 5,05%) και να πληρώσει τη μισή οφειλή φέτος και την υπόλοιπη μισή μέσα στο 2020 χωρίς ουσιαστική οικονομική συνέπεια ή επιβάρυνση.
  2. Τέλη κυκλοφορίας: Η υποχρέωση καθιέρωσης νέας κλίμακας υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας του 2020 πηγάζει από την αλλαγή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Για όσα αυτοκίνητα θα αποκτηθούν μετά την 1ηΣεπτεμβρίου, θα ισχύσουν νέα πρότυπα υπολογισμού των αερίων ρύπων που εκπέμπουν τα ΙΧ. Θεωρείται δεδομένο ότι τα νούμερα που θα αναγράφονται στα ΙΧ από την 01/09 θα είναι υψηλότερα. Έτσι, το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να θεσπίσει μια καινούργια κλίμακα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας για όσα αυτοκίνητα αποκτηθούν από τον Σεπτέμβριο προκειμένου να μην υπάρξουν επιβαρύνσεις για όσους θα αγοράσουν καινούργιο όχημα. Έτσι, θα υπάρχει μια ακόμη «κομβική» ημερομηνία για τους οδηγούς μετά την 1η Νοεμβρίου του 2010 (σ.σ τα ΙΧ χωρίστηκαν τότε σε αυτά που επιβαρύνονται με τα τέλη βάση κυβισμού και σε αυτά που επιβαρύνονται με τέλη βάσει ρύπων).
  3. Φόρος υπεραξίας ακινήτων:Η αναστολή επιβολής του φόρου για μια 3ετία είναι ένα ανέξοδο δημοσιονομικό μέτρο καθώς τα τελευταία χρόνια απλώς αναβάλλεται κάθε Δεκέμβριο η επιβολή του φόρου. Το ζητούμενο είναι τώρα η αναστολή να ισχύσει για τουλάχιστον μια 3ετία ώστε όσοι ενδιαφέρονται να αγοράσουν ακίνητο για επενδυτικούς λόγους να μην ζουν με την αμφιβολία της συγκεκριμένης επιβάρυνσης.
  4. ΦΠΑ στην οικοδομή:Η ακύρωση του φόρου επίσης δεν έχει κανένα δημοσιονομικό κόστος καθώς το μέτρο δεν έχει αποδώσει περισσότερα από 20 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση όλα αυτά τα χρόνια. Για όσους δραστηριοποιούνται όμως στον χώρο της οικοδομής, θα είναι ένα ουσιαστικό μέτρο καθώς θα μπορούν και πάλι να προχωρήσουν στην έκδοση οικοδομικών αδειών χωρίς την αγωνία αν θα βρουν αγοραστές που θα αποκτήσουν τα ακίνητα ως πρώτη κατοικία, συναλλαγή η οποία ούτως ή άλλως απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ ήδη από το 2006 οπότε θεσπίστηκε το συγκεκριμένο μέτρο.
  5. Υποχρεωτικές συναλλαγές μέσω τραπεζών:Τα όρια των απαιτούμενων συναλλαγών για τη διασφάλιση της έκπτωσης φόρου και την αποφυγή προστίμου θεωρείται δεδομένο ότι θα αυξηθούν. Αφενός διότι το μέτρο υπάρχει στο προεκλογικό πρόγραμμα της σημερινής κυβέρνησης και αφετέρου διότι τα σημερινά όρια έχουν ξεπεραστεί ήδη από τις εξελίξεις στην αγορά. Στην πράξη, τα σημερινά όρια δεν είναι «πιεστικά» παρά για ελάχιστους φορολογούμενους ανά την Επικράτεια. Οι συναλλαγές που καταγράφει η εφορία (και τα οποία αποκαλύπτονται λόγω της φορολοταρίας) ξεπερνούν πλέον τα 30 δις. ευρώ και φτάνουν να αντιστοιχούν περίπου στο 40% των δηλωθέντων εισοδημάτων. Ωστόσο, η εφορία δεν ζητά παρά το 10-15% των δηλωθέντων εισοδημάτων για να μην κόψει πρόστιμο και μάλιστα εξαιρώντας πολυπληθέστατες κατηγορίες φορολογουμένων όπως είναι οι συνταξιούχοι άνω των 65 ετών.
  6. Πληρωμές επιχειρήσεων με μετρητά:Το όριο των 500 ευρώ που ισχύει σήμερα θα μειωθεί ως μέτρο περαιτέρω τόνωσης των ηλεκτρονικών πληρωμών αλλά και ενόψει της ηλεκτρονικής τήρησης των βιβλίων και της έκδοσης των ηλεκτρονικών τιμολογίων.
  7. Έκπτωση φόρου για τις επισκευές ακινήτων: το συγκεκριμένο μέτρο θα αφορά όλες τις συναλλαγές των φορολογουμένων από την 1/1/2020 και δεν θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του 2020 καθώς η έκπτωση θα δοθεί με το εκκαθαριστικό του 2021. Αντίθετα, το νέο έτος μπορεί να προκύψει και οικονομικό όφελος καθώς η έκπτωση του 40% αναμένεται να οδηγήσει στην έκδοση περισσότερων τιμολογίων στον χώρο της οικοδομής.
  8. Ηλεκτρονική τήρηση βιβλίων: Οι αλλαγές που απαιτούνται για να προχωρήσει το μέτρο, θα προχωρήσουν μέσα στη χρονιά μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης η οποία έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο. Τουλάχιστον, αυτό το χρονοδιάγραμμα είχε ανακοινώσει ο υπουργός Οικονομικών κατά την επίσημη παρουσίαση του μέτρου.
Τι θα πληρώσουμε στην Εφορία το 2027- Ποιοι θα δώσουν περισσότερα

Τι θα πληρώσουμε στην Εφορία το 2027- Ποιοι θα δώσουν περισσότερα

06.10.20261 λεπτ.
Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

03.10.20261 λεπτ.
120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

01.10.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

23.09.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

22.09.20261 λεπτ.
Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

07.09.20261 λεπτ.
Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

31.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

28.08.20261 λεπτ.
Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

26.08.20261 λεπτ.
Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

24.08.20261 λεπτ.
Τεκμήρια διαβίωσης: Ποιοι κερδίζουν και πόσα από το «κούρεμα» σε κατοικίες
Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

21.08.20261 λεπτ.
Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

18.08.20261 λεπτ.
IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

17.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

13.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

10.08.20261 λεπτ.