Οι 11 αλλαγές στην τσέπη μας που θα φέρουν την κατάργηση των τεκμηρίων

Πρώτα η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και των ελεγκτικών μεθόδων και μετά η κατάργηση της παγίδας που "κρατάει" ήδη εδώ και 40 χρόνια

Οι 11 αλλαγές στην τσέπη μας που θα φέρουν την κατάργηση των τεκμηρίων

Η κυβέρνηση προχωράει από σήμερα στις πρώτες σχετικές ανακοινώσεις: προωθείται άμεσα η ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων της εφορίας. Είναι η πρώτη από τις συνολικά 11 παρεμβάσεις που προωθούνται. Αφορούν άμεσα στην τσέπη μας αλλά και στον τρόπο με τον οποίο κάνουμε τις συναλλαγές μας ενώ μόλις ολοκληρωθεί το πλαίσιο -κάτι που εκτιμάται ότι θα συμβεί το 2021 ή το 2022- θα φτάσουμε πλέον στην πολυπόθητη κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης τα οποία λειτουργούν ως "φόβητρο" για τους φορολογούμενους εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Οι 11 αλλαγές έχουν άμεσο ενδιαφέρον για την τσέπη μας. Το καλάθι, περιλαμβάνει από την ενίσχυση των ηλεκτρονικών πληρωμών για τη διατήρηση του αφορολογήτου, μέχρι την επιστροφή ΦΠΑ ως "αντάλλαγμα" για τη συγκέντρωση "ηλεκτρονικών αποδείξεων" από επαγγελματίες που είναι συνήθεις ύποπτοι για τις επιδόσεις τους στο σπορ της φοροδιαφυγής. 

Μία προς μία, οι έντεκα προωθούμενες αλλαγές είναι οι εξής:

  1. Υποχρεωτική διάθεση τερματικών POS σε όλες τις επιχειρήσεις. Ο κατάλογος των επαγγελμάτων που υποχρεούνται να διαθέτουν τερματικό, έχει ήδη διευρυνθεί αρκετά ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν εξαιρέσεις.
  2. Υποχρεωτική καθιέρωση ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις επιχειρήσεις. Το σχέδιο έχει ήδη μπει στο τελικό στάδιο υλοποίησης από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Ο στόχος είναι η καθολική καθιέρωση μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα. Η αρχή θα γίνει με τις μεγάλες εταιρείες οι οποίες διαθέτουν οργανωμένα λογιστήρια και πλήρη μηχαογραφικά συστήματα και θα επεκταθεί σταδιακά τόσο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις όσο και στους ελεύθερους επαγγελματίες. Εντός της ημέρας, σε κοινή συνέντευξη τύπου, οι κ.κ. Σταϊκούρας, Βεσυρόπουλος και Πιτσιλής, θα παρουσιάσουν το πρώτο βήμα του σχεδίου που έχει να κάνει με την ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων.
  3. Μείωση του ορίου χρήσης μετρητών. Το όριο διαμορφώνεται σήμερα στα 500 ευρώ και ο στόχος είναι η περαιτέρω μείωση στα 200 ή στα 300 ευρώ ώστε οι επιχειρήσεις να μην μπορούν να εγγράψουν στα βιβλία τους επαγγελματικές δαπάνες που εξοφλούνται με μετρητά παρά μόνο αν αφορούν σε μικρού ύψους συναλλαγές.
  4. Σύνδεση της έκπτωσης φόρου με τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Το αφορολόγητο να συναρτάται με τις δαπάνες που έχουν γίνει με ηλεκτρονικές πληρωμές. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα διατηρήσει το αφορολόγητο στο επίπεδο των 8600 ευρώ και μάλιστα ότι θα το προσαυξάνει κατά 1000 ευρώ για κάθε παιδί. Ωστόσο, δεδομένου ότι θα συναντήσει και την αντίδραση των θεσμών για το δημοσιονομικό κόστος του μέτρου (σ.σ απαιτούνται περίπου 1,9 δις. ευρώ για τη διατήρηση του αφορολογήτου που έχει ήδη ψηφιστεί) θα ανακοινώσει ότι θα απαιτούνται περισσότερες συναλλαγές για να διατηρηθεί το αφορολόγητο σε αυτά τα επίπεδα. Σήμερα, το ποσό ηλεκτρονικών πληρωμών που απαιτείται, κυμαίνεται από 10 έως 20% και θεωρείται πολύ χαμηλό για τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά. Η αύξηση εκτιμάται ότι θα είναι γενναία δεδομένου ότι οι ηλεκτρονικές πληρωμές των φορολογούμενων έχουν ήδη ξεπεράσει τα 30 δις. ευρώ σε ετήσια βάση ενώ για την κάλυψη του αφορολογήτου με τα σημερινά δεδομένα, απαιτούνται λιγότερα από 12 δις. ευρώ.
  5. Υποχρεωτική καθιέρωση των ηλεκτρονικών πληρωμών για όλους τους προμηθευτές του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
  6. Η υποχρεωτική καταβολή μισθοδοσίας ηλεκτρονικά είναι το 6ομέτρο που είχε σχεδιάσει η σημερινή κυβέρνηση το οποίο όμως έχει ήδη υλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό.
  7. Περαιτέρω ενίσχυση της λοταρίας αποδείξεων ώστε οι συμμετέχοντες εκτός από το bonus των 1000 ευρώ που παρέχεται σήμερα, να μπορούν να διεκδικήσουν και δώρα, ακόμη και αυτοκίνητα ή σπίτια.
  8. Θέσπιση οικονομικών κινήτρων για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών πληρωμών σε τομείς που ανθεί η φοροδιαφυγή. Δηλαδή, δεν θα «πριμοδοτούνται» οι συναλλαγές με τα supermarket και τα βενζινάδικα αλλά οι πληρωμές σε κλάδους όπου παραδοσιακά δεν εκδίδονται τιμολόγια. Το κίνητρο που εξετάζεται έχει να κάνει με την επιστροφή ενός μέρους του εισπραττόμενου ΦΠΑ εφόσον γίνεται πληρωμή ηλεκτρονικά σε επαγγελματίες όπως είναι οι γιατροί ή οι δικηγόροι ή ακόμη και τα τεχνικά επαγγέλματα στην οικοδομή.
  9. Η επανεξέταση του πλαισίου του «επαγγελματικού λογαριασμού». Ο θεσμός υπάρχει και η δήλωσή του έχει καταστεί υποχρεωτική μέσω της πλατφόρμας του Taxisnet. Ωστόσο, ακόμη δεν έχει ικανοποιηθεί ένα πάγιο αίτημα των επαγγελματιών: ο επαγγελματικός λογαριασμός να είναι μερικώς ακατάσχετος ώστε να μην δεσμεύονται οι εισπράξεις κάτι που ουσιαστικά θέτει την επιχείρηση εκτός αγοράς. Θα εξεταστεί το ενδεχόμενο το ακατάσχετο ποσό να συνδέεται με συγκεκριμένες δαπάνες της επιχείρησης όπως η καταβολή της μισθοδοσίας ή των υποχρεώσεων σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.
  10. Η λήψη μέτρων ώστε να μειωθούν οι χρεώσεις των τραπεζών τόσο για την προμήθεια των POS όσο και για την διενέργεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
  11. Η παροχή κινήτρων στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ώστε να εφαρμόσουν σχέδια ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.