Με κίνητρα αλλά και ποινές, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σκοπεύει να συμπιέσει σε μόλις 4 μήνες τη διαδικασία υποβολής δηλώσεων, αποκλείοντας στο εξής τις απανωτές παρατάσεις που είχαν καταστεί θεσμός στη χώρα μας.

Ταυτόχρονα σχεδιάζει κλιμακωτές εκπτώσεις από 2% έως 4%, για τους φορολογούμενους που υποβάλλουν νωρίτερα τις φορολογικές τους δηλώσεις και εξοφλούν εφάπαξ το φόρο εισοδήματος.

Το σχέδιο προβλέπει παράλληλα την καθιέρωση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων από το 2025, χωρίς τις καθιερωμένες παρατάσεις, αλλά και την επιβολή ποινών στις επιχειρήσεις και τους φορείς που καθυστερούν την αποστολή στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) των βεβαιώσεων αποδοχών μισθών και συντάξεων ή άλλων απαραίτητων στοιχείων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέες ρυθμίσεις οι οποίες θα ενσωματωθούν στο επικείμενο φορολογικό νομοσχέδιο, προβλέπουν:

  • Κλιμακωτό «μπόνους» για έγκαιρη και εφάπαξ εξόφληση φόρου εισοδήματος με κριτήριο το διάστημα της πρόωρης αποπληρωμής πριν από την καταληκτική ημερομηνία.
  • Το βασικό σενάριο που εξετάστηκε σε επιτελική σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπει έκπτωση φόρου:
  • 4% αν η δήλωση υποβληθεί 3 μήνες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας και πληρωθεί εφάπαξ ο φόρος που αναλογεί,
  • 3% αν η διαδικασία γίνει 2 μήνες πριν την λήξη προθεσμίας,
  • 2% αν η υποβολή και πληρωμή γίνει στο μήνα εκπνοής.

Υπάρχει και εναλλακτικό σενάριο σύμφωνα με το οποίο η έκπτωση ανέρχεται:

  • Στο 4% αν η φορολογική δήλωση υποβληθεί μέχρι τέλος Μαΐου και ο φόρος εισοδήματος πληρωθεί εφάπαξ, και:
  • 2% αν η υποβολή και πληρωμή γίνει Ιούνιο – Ιούλιο.

Το ισχύον καθεστώς προβλέπει έκπτωση 3% επί του συνολικού ποσού του φόρου εφόσον εξοφληθεί έως τις 31 Ιουλίου οπότε και λήγει η προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης.

Τα νέα οικονομικά κίνητρα για την εφάπαξ αποπληρωμή του φόρου εισοδήματος, θα τεθούν σε ισχύ από το 2025, έτσι ώστε να αποδυναμωθεί η διαδικασία των 8 δόσεων, οι οποίες φθάνουν μέχρι το Φεβρουάριο του επομένου έτους.

Τέρμα οι παρατάσεις

Σταθερές θα είναι πλέον οι ημερομηνίες έναρξης και λήξης υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, χωρίς παρατάσεις.

  • Την 1η Μαρτίου θα ανοίγει η ηλεκτρονική πύλη για τις δηλώσεις και θα κλείνει στις 30 Ιουνίου. Οι ημερομηνίες θα είναι «κλειδωμένες» και δεν θα γίνονται …λάστιχο.

Θα καθιερωθούν ποινές για τυχόν λάθη ή καθυστερήσεις που οφείλονται στον κάθε υπεύθυνο φορέα, δημόσιο ή ιδιωτικό ενώ απαραίτητη προϋπόθεση για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος πέρα από την έγκαιρη έκδοση όλων των στοιχείων είναι η πλήρης λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ χωρίς τεχνικά προβλήματα.

Εντός του πρώτου διμήνου κάθε έτους θα πρέπει να ολοκληρώνεται η ανάρτηση και η διαβίβαση από τους φορείς στην ΑΑΔΕ, όλων των στοιχείων: βεβαιώσεις αποδοχών, συντάξεων, δόσεις δανείων, τραπεζικών καρτών και όλων των υπολοίπων δεδομένων που προσυμπληρώνονται στις φορολογικές δηλώσεις.

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

03.10.20261 λεπτ.
120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

01.10.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

23.09.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

22.09.20261 λεπτ.
Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

07.09.20261 λεπτ.
Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

31.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

28.08.20261 λεπτ.
Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

26.08.20261 λεπτ.
Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

24.08.20261 λεπτ.
Τεκμήρια διαβίωσης: Ποιοι κερδίζουν και πόσα από το «κούρεμα» σε κατοικίες
Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

21.08.20261 λεπτ.
Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

18.08.20261 λεπτ.
IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

17.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

13.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

10.08.20261 λεπτ.
Φόρος ακινήτων: Οι όροι και οι προϋποθέσεις απαλλαγής – Οδηγός της ΑΑΔΕ με ερωτήσεις και απαντήσεις
Ακίνητα: Ποια συμβόλαια περνούν από «κόσκινο»

Ακίνητα: Ποια συμβόλαια περνούν από «κόσκινο»

10.08.20261 λεπτ.