Τι προβλέπει η νέα διάταξη στο πολυνομοσχέδιο

Διάταξη – φρένο για τους επιτήδειους που θα επιχειρήσουν με «φθηνά» ασφαλιστήρια συμβόλαια για ακριβές κατοικίες να κερδίσουν την έκπτωση 10% στον ΕΝΦΙΑ ενσωματώνει το υπουργείο Οικονομικών στο πολυνομοσχέδιο που θα κατατεθεί αυτή την εβδομάδα στην βουλή.

Στο τραπέζι βρίσκονται διάφορα σενάρια με το επικρατέστερο να προβλέπει τη θέσπιση ελάχιστου ύψους ασφαλίστρου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι για την ασφάλιση της κατοικίας θα λαμβάνεται υπόψη και το κόστος ανακατασκευής, το οποίο κυμαίνεται από 1.200 – 1.700 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για μια μέση κατοικία ενώ θα πρέπει να ασφαλίζεται το σύνολο της επιφάνειας της κατοικίας όπως εμφανίζεται στην Εφορία.

Δηλαδή θα χρησιμοποιηθεί ο Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ) που θα πρέπει να εναρμονιστεί και με την δήλωση του Ε9 εάν έχουν γίνει μεταβολές.

Οι φορολογούμενοι που έχουν ασφαλίσει τις κατοικίες τους ή θα τις ασφαλίσουν μέχρι και τα τέλη Σεπτεμβρίου από πυρκαγιά, σεισμό και πλημμύρες θα δουν τον λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ του 2024 να «ξεφουσκώνει» έως και 10%.

Σύμφωνα με τη νέα διάταξη που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το οποίο θα βρίσκεται μέχρι σήμερα το απόγευμα σε δημόσια διαβούλευση και αμέσως μετά θα πάρει το δρόμο προς τη Βουλή:

  • Για τα έτη 2024 και επόμενα, ο ΕΝΦΙΑ μειώνεται κατά 10% για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται σε ασφαλιστική επιχείρηση εγγεγραμμένη στο Μητρώο Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων, για σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα και στοιχεία της φύσης, εφόσον η ασφάλιση καλύπτει το 100% της αξίας του ακινήτου.
  • Ως αξία του ακινήτου, λαμβάνεται η αξία του κτίσματος ή των κτισμάτων, μη υπολογιζόμενης της αξίας του οικοπέδου.
  • Προϋπόθεση για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ είναι η ασφάλιση να αφορά το προηγούμενο έτος με διάρκεια τουλάχιστον 3 μηνών.
  • Αν η διάρκεια της ασφάλισης είναι μικρότερη του 1 έτους, η μείωση του ΕΝΦΙΑ προσαρμόζεται αναλογικά.

Η μείωση 10% του ΕΝΦΙΑ αφορά περίπου 1 εκατ. κατοικίες οι οποίες είναι ασφαλισμένες από φυσικές καταστροφές, αριθμός ο οποίος εκτιμάται ότι θα αυξηθεί με την εφαρμογή του νέου μέτρου.

Τα «μυστικά»

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:

  1. Η μείωση 10% του ΕΝΦΙΑ αφορά μόνο το ασφαλισμένο κτίσμα και όχι το σύνολο της ακίνητης περιουσίας.
  2. Η έκπτωση πιάνει τόσο τον κύριο όσο και το “συμπληρωματικό” φόρο που επιβάλλεται στην περίπτωση που η αντικειμενική αξία ενός ακινήτου υπερβαίνει τις 400.000 ευρώ και προσαυξάνεται με συγκεκριμένους συντελεστές.
  3. Η ασφάλιση θα πρέπει να καλύπτει το 100% της αξίας της κατοικίας. Θα λαμβάνονται υπόψη δηλαδή οι φορολογήσιμες επιφάνειες της κατοικίας όπως προσδιορίζονται στο περιουσιολόγιο και στο έντυπο Ε9. Θα χρησιμοποιηθεί δηλαδή ο Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ) που θα πρέπει να εναρμονιστεί και με την δήλωση του Ε9 εάν έχουν γίνει μεταβολές.
  4. Η μείωση του ΕΝΦΙΑ για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρες είναι αναλογική. Δηλαδή η έκπτωση εφαρμόζεται ανάλογα με το χρόνο ασφάλισης με ελάχιστο χρονικό διάστημα τους 3 μήνες το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι για ασφάλιση για 12 μήνες ο ΕΝΦΙΑ μειώνεται 10%, για 9 μήνες εφαρμόζεται έκπτωση 7,5%, για έξι μήνες η έκπτωση περιορίζεται στο 5% και για τρεις μήνες στο 2,5%. Δεν ισχύει μείωση στον ΕΝΦΙΑ για κατοικίες που ασφαλίζονται για διάστημα μικρότερο των τριών μηνών το χρόνο.

Παράδειγμα

Εφόσον κάποιος έχει για παράδειγμα τρεις κατοικίες για τις οποίες πληρώνει ΕΝΦΙΑ, για το πρώτο ακίνητο 300 ευρώ, το δεύτερο ακίνητο 250 ευρώ και το τρίτο ακίνητο 150 ευρώ θα έχει έκπτωση 70 ευρώ στον ΕΝΦΙΑ εφόσον ασφαλίσει και τα τρία ακίνητα για ένα χρόνο. Εφόσον ασφαλίσει μόνο το πρώτο (ΕΝΦΙΑ 300 ευρώ) η έκπτωση θα είναι της τάξης των 30 ευρώ.

Τι θα πληρώσουμε στην Εφορία το 2027- Ποιοι θα δώσουν περισσότερα

Τι θα πληρώσουμε στην Εφορία το 2027- Ποιοι θα δώσουν περισσότερα

06.10.20261 λεπτ.
Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

03.10.20261 λεπτ.
120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

01.10.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

23.09.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

22.09.20261 λεπτ.
Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

07.09.20261 λεπτ.
Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

31.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

28.08.20261 λεπτ.
Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

26.08.20261 λεπτ.
Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

24.08.20261 λεπτ.
Τεκμήρια διαβίωσης: Ποιοι κερδίζουν και πόσα από το «κούρεμα» σε κατοικίες
Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

21.08.20261 λεπτ.
Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

18.08.20261 λεπτ.
IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

17.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

13.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

10.08.20261 λεπτ.