Το κράτος πετάει σωσίβιο στις αεροπορικές εταιρείες

Το κράτος πετάει σωσίβιο στις αεροπορικές εταιρείες

Ποσά που ξεπερνούν τα 15 δισ. ευρώ έχουν διαθέσει ευρωπαϊκές χώρες για τη στήριξη των αεροπορικών τους εταιρειών, οι οποίες αποτελούν από τα πρώτα θύματα της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων.

Η μία μετά την άλλη οι αεροπορικές εταιρείες στράφηκαν στις κυβερνήσεις των χωρών τους ζητώντας βοήθεια που στις περισσότερες περιπτώσεις έλαβε τη μορφή δανείων και εγγυήσεων. Όλες οι αιτήσεις εξετάστηκαν από την Κομισιόν που υπό την κρισιμότητα των περιστάσεων -δεδομένου ότι οι εταιρείες αυτές απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους, αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά για τον ευρωπαϊκό τουρισμό καθώς και σημαντικό τμήμα στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες- ενέκρινε όλους τους φακέλους περί παροχής κρατικών ενισχύσεων.

Στην Ελλάδα τον περασμένο Μάιο ανακοινώθηκε πρόγραμμα ύψους 115 εκατ. ευρώ που αφορούσε στο σύνολο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις αερομεταφορές. Όπως ανέφερε, τότε, η κυβέρνηση ο κλάδος περιλαμβάνει 306 εταιρείες και 11.000 απασχολούμενους και η συστημική του σημασία έγκειται στο γεγονός ότι το 82-85% των τουριστικών εσόδων της χώρας προέρχεται από τους τουρίστες που επισκέπτονται με αεροπλάνο τη χώρα μας και χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες των αεροδρομίων. Τα μέτρα που είχαν ανακοινωθεί αφορούσαν μειώσεις ενοικίων, ειδική φορολόγηση του πτητικού προσωπικού και εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, ωστόσο όλα αυτά δεν φαίνεται να κάλυπταν τις χρηματοδοτικές ανάγκες του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας, της Aegean. Για την τελευταία η κυβέρνηση έχει ζητήσει από την Κομισιόν την έγκριση κρατικής βοήθειας 120 εκατ. ευρώ, η οποία θα δοθεί υπό την προϋπόθεση οι υφιστάμενοι μέτοχοι της εταιρείας συνεισφέρουν με επιπλέον 60 εκατ. ευρώ στην κεφαλαιακή ενίσχυση της Aegean. Το πρόγραμμα αναμένεται να εγκριθεί στο προσεχές διάστημα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία τους τελευταίους μήνες έχει «ευλογήσει» ενέργειες στήριξης ευρωπαϊκών αερομεταφορών, όπως προκύπτει από τις εξής περιπτώσεις:

Lufthansa: Το γερμανικό Δημόσιο συνεισφέρει 6 δισ. ευρώ στην ανακεφαλαιοποίηση της γερμανικής εταιρείας και παρέχει εγγύηση για ένα δάνειο 3 δισ. που έλαβε ο αερομεταφορέας. Η Lufthansa, σε αντάλλαγμα, παραχώρησε χρονοθυρίδες (slots) στα αεροδρόμια Φρανκφούρτης και Μονάχου ώστε να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός.

KLM: Ο ολλανδικός αερομεταφορέας έλαβε 3,4 δισ. ευρώ από το Δημόσιο με τη μορφή εγγυήσεων και δανείου. Η εταιρεία απασχολεί περισσότερους από 34.000 εργαζόμενους και είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εργοδότης του ιδιωτικού τομέα στην Ολλανδία.

Air France: Το γαλλικό Δημόσιο προσέφερε 7 δισ. με τη μορφή δανείων και εγγυήσεων στην εταιρεία η οποία λειτουργεί σε κοινό σχήμα με την ολλανδική KLM.

Alitalia: Η εταιρεία που αποτελεί τον μόνιμο ασθενή των ευρωπαϊκών αερομεταφορών έλαβε από το ιταλικό δημόσιο επιδότηση 199,45 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για τη μείωση του πτητικού έργου και των εσόδων της μετά την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων.

Austrian Airlines: Ο αυστριακός αερομεταφορέας λαμβάνει δάνειο 150 εκατ. ευρώ το οποίο θα μετατραπεί σε επιδότηση εφόσον αποδειχθεί πως το ποσό δεν ξεπερνά τις ζημιές που υπέστη η εταιρεία μετά τον περιορισμό των δραστηριοτήτων της εξαιτίας της πανδημίας.

Οι ενέργειες αυτές έχουν όπως φαίνεται αποτελέσματα που αποτυπώνονται και στις τιμές των μετοχών.

Η μετοχή της Lufthansa ξεκίνησε τη χρονιά στα 16,70 ευρώ και μετά την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων έπεσε ως τα 6,85 ευρώ για να ανακάμψει σταδιακά και να κινείται το τελευταίο διάστημα στα 10 ευρώ. Ωστόσο από την αρχή του έτους μετρά απώλειες της τάξης του 60%.

Αντίστοιχα η Air France ξεκίνησε το 2020 με τη μετοχή της λίγο πάνω από τα 10 ευρώ για να κατρακυλήσει στα 2,61 ευρώ και να ανακάμψει ακολούθως στην περιοχή των 5,40 ευρώ, έχοντας όμως χάσει από την αρχή του έτους 46% της αξίας της.

Η Aegean Airlines βρέθηκε από τα 8,48 ευρώ της πρώτης συνεδρίασης του 2020 στα 2,55 ευρώ στις αρχές Νοεμβρίου, ενώ την Παρασκευή βρέθηκε στα 4,21 ευρώ έχοντας απωλέσει περίπου το 50% της αξίας της από την αρχή του έτους.