Ψαλίδι στα προνομιακά τιμολόγια και εθελούσια έξοδος στην ΔΕΗ

Έρχονται αναπροσαρμογές και στα τιμολόγια με μείωση της νυχτερινής χρέωσης

Ψαλίδι στα προνομιακά τιμολόγια και εθελούσια έξοδος στην ΔΕΗ

Δέσμη δέκα μέτρων περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που καταθέτει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη ΔΕΗ, ενώ σήμερα ο αρμόδιος υπουργός θα έχει συνάντηση με τη ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ.

Σύμφωνα με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου, η κυβέρνηση προχωρά στα εξής μέτρα για την αναδιοργάνωση της επιχείρησης:

1.Ευέλικτες Προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου με κατάργηση μονιμότητας
Όλοι όσοι θα προσληφθούν εφεξής στη ΔΕΗ δεν θα έχουν μονιμότητα δημοσίου, αλλά συμβάσεις όπως υπάρχουν στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα, ο μέσος όρος ηλικίας των εργαζομένων στη ΔΕΗ είναι τα 52 έτη, ενώ η διαδικασία των προσλήψεων μπορεί να πάρει έως και τρία χρόνια. Με το νέο πλαίσιο οι προσλήψεις απλοποιούνται και επιταχύνονται. Θα υπάρχει συμμετοχή του ΑΣΕΠ για έλεγχο νομιμότητας. Η ρύθμιση εφαρμόζεται και στις θυγατρικές της ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΗ Ανανεώσιμες.

2.Προσλήψεις Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών με ευέλικτες διαδικασίες για 3ετή θητεία
Τα ανώτερα διευθυντικά στελέχη της ΔΕΗ (και των θυγατρικών ΔΕΗΑΝ και ΔΕΔΔΗΕ), δηλαδή οι Γενικοί Διευθυντές και οι Διευθυντές, δεν θα είναι μόνιμα, αλλά θα έχουν τριετείς θητείες. Θα επιλέγονται κατόπιν προκήρυξης που θα απευθύνεται τόσο στο εσωτερικό της επιχείρησης όσο και σε όλη την αγορά.

3. Εισαγωγή Κινήτρων για την προσέλκυση στελεχών
Οι αμοιβές των Γενικών Διευθυντών και των Διευθυντών, ακριβώς λόγω της τριετούς θητείας τους, θα καθορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ, έπειτα από πρόταση της Επιτροπής Αμοιβών που προβλέπεται στο νομοσχέδιο. Η ρύθμιση αφορά σε περίπου 80 στελέχη σε ΔΕΗ, ΔΕΗ Ανανεώσιμες και ΔΕΔΔΗΕ.

4. Ενίσχυση μεσαίας βαθμίδας διοίκησης της εταιρίας
Οι Βοηθοί Γενικοί Διευθυντές, σε ένα ποσοστό έως 20%, θα προσλαμβάνονται επίσης από την αγορά, αλλά θα αμείβονται με βάση το μισθολόγιο της ΔΕΗ.

5. Στοχευμένες εθελούσιες έξοδοι
Με σκοπό να μειωθεί το κόστος της ΔΕΗ αλλά και να στηριχθεί το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης, προβλέπονται στοχευμένα προγράμματα εθελουσίας εξόδου για το προσωπικό, με βάση καθορισμένα κριτήρια, ιδίως για συγκεκριμένες κατηγορίες/ειδικότητες ή για συγκεκριμένες υπηρεσιακές μονάδες. Το κόστος θα καλυφθεί εξολοκλήρου από την ίδια την ΔΕΗ.

6.Διευκόλυνση εσωτερικής κινητικότητας εργαζομένων
Για να γίνει καλύτερη διαχείριση του προσωπικού εντός του ομίλου ΔΕΗ, προβλέπεται ένα ειδικότερο Σύστημα Εσωτερικής Κινητικότητας, ώστε κάποιοι εργαζόμενοι να μπορούν να μετακινηθούν προς τον ΔΕΔΔΗΕ και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες. Πιο συγκεκριμένα, το προσωπικό της ΔΕΗ θα μπορεί να μεταφέρεται ή να αποσπάται στον ΔΕΔΔΗΕ και τη ΔΕΗΑΝ, σε κενές οργανικές θέσεις αντίστοιχης ή παρεμφερούς ειδικότητας, της ίδιας εκπαιδευτικής βαθμίδας με αυτήν που ανήκει ο μεταφερόμενος, με βάση τα τυπικά του προσόντα.

7. Εθελοντικές Μετακινήσεις προς το Δημόσιο
Προβλέπεται η δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού της ΔΕΗ, με την ίδια σχέση εργασίας, σε υπηρεσίες και φορείς του στενού ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Οι μεταφορές αυτές θα γίνονται σε εθελοντική βάση, στο πλαίσιο της Κινητικότητας στον δημόσιο τομέα και θα σχεδιαστεί σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία.

8.Νέο, ευέλικτο πλαίσιο για τις προμήθειες
Παρέχεται η αναγκαία ευελιξία, προκειμένου η εταιρεία να μπορεί να προβεί σε ανάθεση δημοσίων συμβάσεων κάτω από τα όρια που θέτει το κοινοτικό δίκαιο, κατά παρέκκλιση της εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει η διασφάλιση του προσυμβατικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που διατηρείται και θωρακίζει την εταιρία ως ισχυρότατη ασφαλιστική δικλείδα ελέγχου.

9.Ενίσχυση εταιρικής διακυβέρνησης
Ενισχύεται η εταιρική διακυβέρνηση της ΔΕΗ με τη σύσταση Επιτροπών που λειτουργούν ως γνωμοδοτικά όργανα των εταιρικών οργάνων. Πιο συγκεκριμένα, συστήνεται Επιτροπή Αμοιβών και Προσλήψεων, με έργο - μεταξύ άλλων- την εισήγηση προς το Διοικητικό Συμβούλιο της πολιτικής προσλήψεων του προσωπικού αορίστου χρόνου, και τη διαδικασίας πρόσληψης και την πολιτική αμοιβών των υψηλόβαθμων στελεχών. Συστήνεται επίσης Επιτροπή Εποπτείας Προμηθειών, με κύριο έργο τον έλεγχο της εφαρμογή του Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών.

10.Κατάργηση προνομιακού τιμολογίου για τους εργαζομένους
Καταργείται το υπάρχον προνομιακό πλαίσιο για τα τιμολόγια των εργαζομένων στη ΔΕΗ και η έκπτωση στη χρέωση των καταναλώσεών του για την ηλεκτρική ενέργεια δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το 30%. Η έκπτωση αυτή δεν θα ισχύει για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δημοτικά τέλη, ΕΤΜΕΑΡ, ΕΡΤ) κλπ, για τις οποίες προβλέπεται η υποχρέωση του εργαζόμενου και του συνταξιούχου για πλήρη καταβολή.

Επίσης, για την αγορά ενέργειας το υπουργείο ανακοινώνει:

1. Μείωση νυχτερινού τιμολογίου
Eξορθολογίζεται το ύψος της τιμολόγησης των καταναλωτών στη νυχτερινή κατανάλωση για πάνω από 1600 kWh. Η ρύθμιση θα οδηγήσει σε σημαντική ελάφρυνση για τα νοικοκυριά, ιδίως αυτά που χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές.

2. Εναλλαγή στην Καθολική Υπηρεσία
Η Καθολική Υπηρεσία πλέον δεν θα παρέχεται αποκλειστικά από τη ΔΕΗ (ως έχουσα το μεγαλύτερο μερίδιο) σε περίπτωση που δεν υπάρξει ενδιαφέρον για την ανταγωνιστική διαδικασία, αλλά θα υπάρχει εκ περιτροπής κάλυψη της Καθολικής Υπηρεσίας από τους τρεις Προμηθευτές με το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά.

3. Εγγυήσεις Δήμων για οφειλές δημοτικών επιχειρήσεων προς τη ΔΕΗ
Αντιμετωπίζεται το μεγάλο πρόβλημα των οφειλών των δημοτικών επιχειρήσεων προς τη ΔΕΗ και πλέον οι Δήμοι καθίστανται εγγυητές για τη δέουσα εκπλήρωση των υποχρεώσεων των δημοτικών εταιρειών από τις συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.

4.Ταχεία υλοποίηση target model
Καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των υποχρεώσεων του ΑΔΜΗΕ και του ΕΧΕ για την έναρξη λειτουργίας των αγορών ενέργειας. Η ΡΑΕ παρακολουθεί την τήρηση του χρονοδιαγράμματος και μπορεί να επιβάλει κυρώσεις (πχ πρόστιμα) εάν παραβιάζονται οι προβλεπόμενες προθεσμίες.

5. Αύξηση διαφάνειας στην χονδρεμπορική αγορά Η/Ε
Για να είναι ασφαλές το περιβάλλον της αγοράς και οι παίκτες να είναι ενήμεροι από τώρα για τις υποχρεώσεις τους ενόψει της απελευθέρωσης και της εφαρμογής του target model, εναρμονίζεται το εθνικό πλαίσιο με τον Κανονισμό 1227/2011 για την ακεραιότητα και τη διαφάνεια στη χονδρική αγορά ενέργειας (REMIT) που περιλαμβάνει ρυθμίσεις στο πρότυπο των χρηματοοικονομικών αγορών. Με τον τρόπο αυτό εισάγεται το πλαίσιο για την αποτροπή φαινομένων χειραγώγησης της αγοράς ενέργειας και ενισχύεται ο εποπτικός ρόλος της ΡΑΕ για να διασφαλίζεται η συμμόρφωση όλων.