Franchise: «Aνοίγει την πόρτα» του νέου επιχειρείν στην Ελλάδα

Πως κινείται η αγορά

Franchise: «Aνοίγει την πόρτα» του νέου επιχειρείν στην Ελλάδα

 


Σε πάνω από 4,5 δισ. ευρώ σταθεροποιείται η αξία της αγοράς franchise στην Ελλάδα, ενώ προσδοκίες καλλιεργεί για το σύνολο της αγοράς η δυναμική του κλάδου εστίασης, ο οποίος αναμένεται να συνεχίσει να καταγράφει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και το 2018.

Η αγορά franchise δείχνει να σταθεροποιείται έχοντας επιδείξει σχετική ανθεκτικότητα την περίοδο της κρίσης - μια τάση που επιβεβαιώνεται και από τις επιδόσεις των δικτύων franchise σε άλλες χώρες της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Χαρακτηριστικά των δικτύων franchise, μεταξύ των οποίων η δυνατότητα επέκτασης χωρίς ίδια κεφάλαια για τον franchisor, η δυνατότητα ταχύτερης ανάπτυξης του δικτύου, η διείσδυση στην περιφέρεια και η επίτευξη οικονομιών κλίμακας, δείχνουν να αντισταθμίζουν πιθανές αδυναμίες στη συνεργασία των συμβαλλόμενων μερών, δυσκολίες επικοινωνίας, επισφάλειες εκ μέρους των franchisees και άλλες δυσκολίες.

Στην Ελλάδα η συρρίκνωση των ενεργών συστημάτων δείχνει να επιβραδύνεται από το 2016, ενώ από τα τέλη του 2017 έχει σταματήσει χάρη στη δυναμική του κλάδου εστίασης, όπου το ισοζύγιο καταστημάτων που ανοίγουν σε σχέση με καταστήματα που κλείνουν είναι θετικό και θα παραμείνει έτσι το 2018.

Ο αριθμός των ενεργών συστημάτων franchise στην ελληνική αγορά διαμορφώθηκε σε 270 το 2017 (από 284 ένα χρόνο πριν), με δύο στα πέντε να προέρχονται από τους κλάδους της εστίασης και της ένδυσης/υπόδησης. Το σύνολο των καταστημάτων ανήλθε σε 9.246 το 2017, με κάτι λιγότερο από τα μισά να βρίσκονται στον νομό Αττικής και με το 41,5% να προέρχεται από τους κλάδους της εστίασης και των τροφίμων-ποτών-καπνού.

Τα στοιχεία προκύπτουν από πρωτογενή έρευνα (που διεξήχθη την περίοδο Οκτώβριος-Νοέμβριος 2017) της ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε. Είναι η πρώτη εμπεριστατωμένη έρευνα για την αγορά franchise στην Ελλάδα τα τελευταία σχεδόν δέκα χρόνια και δίνει το στίγμα μιας αγοράς με προοπτικές.