Πώς θα κινηθεί ο εορταστικός τζιρος των σούπερ μάρκετ εν μέσω capital controls

Πώς θα κινηθεί ο εορταστικός τζιρος των σούπερ μάρκετ εν μέσω capital controls
Απαισιόδοξες είναι φέτος οι εκτιμήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αναφορικά με τον τζίρο τους την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και αυτό γιατί στο εορταστικό κλίμα της ύφεσης και του μειωμένου μισθού προστίθενται τρεις νέοι παράγοντες: τα capital controls, η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στο 23%, αλλά και η κατάσταση που επικρατεί σε ορισμένες αλυσίδες, που έχει οδηγήσει πολλούς προμηθευτές στον περιορισμό ή και στη διακοπή τροφοδοσίας τους.

Οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις θέλουν τους εορταστικούς τζίρους κοντά στα περσινά επίπεδα.

«Το 2015 αναδείχθηκε σε μια χρονιά ραγδαίων εξελίξεων, με αποτέλεσμα να μεταλλάσσεται συνεχώς το περιβάλλον της αγοράς. Ιδιαίτερα από το καλοκαίρι και μετά, στο επίκεντρο των αλυσίδων αλλά και της βιομηχανίας βρίσκεται κυρίως η διατήρηση των όγκων. Προς τούτο και η εντατικοποίηση των προσφορών, οι οποίες θα εκτοξευτούν κατά την εορταστική περίοδο» αναφέρουν στελέχη του κλάδου.

Σύμφωνα με την Ναυτεμπορική, οι γιορτινές προσφορές αναμένεται ότι θα εστιαστούν στις επιπλέον δωρεάν ποσότητες και στις πολυσυσκευασίες, με τα εποχιακά ήδη να πρωταγωνιστούν στη μάχη μεταξύ των αλυσίδων.

Η γενική αίσθηση είναι ότι το γιορτινό καλάθι της νοικοκυράς θα διατηρήσει τη συγκρατημένη τάση του 2014, καθώς και την αντικατάσταση σε αρκετές περιπτώσεις «προϊόντων» με φθηνότερες επιλογές, κυρίως στην κατηγορία του κρέατος, στην οποία οι Ελληνες καταναλωτές προτιμούν να αγοράσουν χοιρινό ή κοτόπουλο, που είναι πιο φθηνά συγκριτικά με το αρνί.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, η μέση τιμή του εορταστικού καλαθιού κυμαίνεται στα 85,17 ευρώ, ενώ εκμεταλλευόμενος τις προωθητικές ενέργειες ο καταναλωτής μπορεί να «κερδίσει» σημαντικές εκπτώσεις οι οποίες μειώνουν την ελάχιστη τιμή του καλαθιού στα 55.30 ευρώ.

Το τυπικό καλάθι πάντως είναι «τσιμπημένο» έναντι του περσινού, με γνώμονα την αύξηση της κλίμακας του συντελεστή στο 23% σε πολλά από τα είδη που συνθέτουν τα εορταστικά γεύματα.

Το ΙΕΛΚΑ εκτιμά ότι η αύξηση στο σύνολό της κυμαίνεται στο 4%. Ωστόσο, στα αμιγώς χριστουγεννιάτικα προϊόντα, όπως μελομακάρονα, κουραμπιέδες και βασιλόπιτα, η αύξηση της τιμής ανά κιλό -σύμφωνα με την τιμοληψία του Ινστιτούτου- διαμορφώνεται στο 13,9%, 10% και 10,3% αντίστοιχα.

Την ίδια στιγμή, πάντως, υπάρχουν και φωνές που υποστηρίζουν ότι τα «Χριστούγεννα του Ντίκενς» φέρεται ότι «πριμοδοτούν» τους πιο premium κωδικούς στο ράφι. Και αυτό γιατί, όπως εξηγούν πηγές της αγοράς, «η ιδιαίτερα περιορισμένη δαπάνη σε εξόδους /ψυχαγωγία/δώρα δημιουργεί μια “ανάγκη” στον καταναλωτή να απολαύσει ένα πιο εκλεπτυσμέ- νο γεύμα μέσα στο σπίτι», προσθέτοντας ότι «σημαντικό κομμάτι των καταναλωτών προχωρά σε επιλογές προσιτής πολυτέλειας, σε μία προσπάθεια να προσφέρει στον εαυτό του μία απόλαυση κοντινή σε αυτή που θα του παρείχε μία έξοδος».

Σε κάθε περίπτωση, μια πρωτόγνωρη εμπειρία για τις φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές αφορά το καθεστώς των capital controls και τους περιορισμούς στην ανάληψη μετρητών.

Ενδέχεται λοιπόν οι επισκέψεις των καταναλωτών να είναι περιορισμένες σε λιγότερες μέρες, συρρικνώνοντας επί της ουσίας την «εορταστική» περίοδο για την αγορά, ενώ οι δαπάνες θα είναι ακόμα πιο στοχευμένες.

Σχετικά με την παράμετρο που αφορά τις σχέσεις βιομηχανίας - λιανεμπόρων και τις ελλείψεις στο ράφι που εμφανίουν ορισμένες αλυσίδες, ο αντίκτυπος είναι σημαντικός και στις δύο πλευρές.

Ο φόβος των επισφαλειών που έχει οδηγήσει μεγάλη μερίδα παιχτών της βιομηχανίας να υιοθετήσει αυστηρή πολιτική πιστώσεων, «παγώνοντας» σε κάποιες περιπτώσεις την προμήθεια αλυσίδων, της «στοιχίζει» τόσο σε τζίρο όσο και σε όγκο.

Αντίστοιχα, τα άδεια ράφια στην πιο καθοριστική περίοδο του έτους αποτελούν σημαντική απειλούν για τον τζίρο της αλυσίδας, ενώ ταυτόχρονα την αποδυναμώνει έναντι του ανταγωνισμού.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική