Η μεγάλη αλλαγή του Σεπτεμβρίου για τα ΙΧ – Πώς επηρεάζονται μετρήσεις ρύπων και τέλη κυκλοφορίας

Σε εφαρμογή από την 01/09 το πρότυπο Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure – αυστηρότερες μετρήσεις για τους αέριους ρύπους – προς νέα κλίμακα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας

Η μεγάλη αλλαγή του Σεπτεμβρίου για τα ΙΧ – Πώς επηρεάζονται μετρήσεις ρύπων και τέλη κυκλοφορίας

Η 1η Σεπτεμβρίου 2019 θα είναι μια ακόμη κομβική ημερομηνία για τους ιδιοκτήτες ΙΧ, αντίστοιχη με αυτή της 1ης Νοεμβρίου του 2010. Τότε, είχε αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας και από το σύστημα με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, περάσαμε στο σύστημα υπολογισμού με βάση τους ρύπους. Η νέα ημερομηνία είναι και πάλι κομβική καθώς όσοι αγοράζουν αυτοκίνητα μετά την 1η Σεπτεμβρίου θα βλέπουν ότι το αυτοκίνητο εκπέμπει περισσότερους ρύπους. Το αποτέλεσμα; Μεγαλύτερα τέλη κυκλοφορίας. Για να αποφευχθεί αυτή η κατάσταση, το υπουργείο Οικονομικών καλείται να θεσπίσει μια ακόμη κλίμακα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας ώστε να μην προκύψουν υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας για όσους αγοράσουν αυτοκίνητο από εδώ και στο εξής.

Το πιθανότερο λοιπόν σενάριο είναι ότι θα έχουμε τρεις διαφορετικές κλίμακες υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Η πρώτη θα αφορά στα ΙΧ που αγοράστηκαν μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου του 2009. Η δεύτερη θα αφορά στα ΙΧ που αγοράστηκαν από την 1η Νοεμβρίου του 2009 μέχρι και το τέλος Αυγούστου του 2019 και η 3η θα αφορά στην περίοδο από τον Σεπτέμβριο του 2019 και… μέχρι νεωτέρας. Το ερώτημα στο οποίο πρέπει να απαντήσει τώρα το υπουργείο Οικονομικών είναι ποιοι θα είναι οι συντελεστές που θα ισχύσουν για τα αυτοκίνητα που θα αγοράζονται ως καινούργια από εδώ και στο εξής.

Ιδού μερικές απαντήσεις στα βασικά ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν τις επόμενες ημέρες ενόψει και της ενεργοποίησης του νέου συστήματος υπολογισμού των αερίων ρύπων.

Τι σημαίνουν τα αρχικά WLTP;

WLTP : είναι το ακρωνύμιο των λέξεων Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων για τα επιβατικά και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα). Πρόκειται για μια νέα διαδικασία δοκιμών που παρέχει μια πιο ρεαλιστική απεικόνιση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2 ενός οχήματος σε σχέση με τις πραγματικές συνθήκες χρήσης. Από τον Σεπτέμβριο του 2018, όλα τα οχήματα που ταξινομούνται για πρώτη φορά πρέπει να έχουν λάβει έγκριση τύπου σύμφωνα με τη νέα διαδικασία WLTP. Το πρωτόκολλο WLTP θα αντικαταστήσει σταδιακά το προηγούμενο πρωτόκολλο NEDC (New European Driving Cycle).

Τι είναι ένας κύκλος κατά WLTP;

Η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CO2 ενός αυτοκινήτου εξαρτώνται από τις εκάστοτε συνθήκες χρήσης και οδήγησης. Για τον λόγο αυτό, πλήθος δεδομένων απ’ όλο τον κόσμο συλλέχθηκε και χρησιμοποιήθηκε για να οριστούν οι τέσσερις αντιπροσωπευτικές φάσεις του πρωτοκόλλου WLTP, οι οποίες ορίζονται από τέσσερις μέσες ωριαίες ταχύτητες: χαμηλή, μέση, υψηλή και πολύ υψηλή. Σε κάθε μία από αυτές τις φάσεις, λαμβάνονται μετρήσεις σε διαφορετικές συνθήκες (πέδηση, επιτάχυνση, στάση) με διάφορους τρόπους, ώστε να αντικατοπτρίζουν τις καθημερινές συνθήκες οδήγησης. Ο συνδυασμός αυτών των φάσεων παρέχει αυτό που είναι γνωστό ως «κύκλος οδήγησης».Η κατανάλωση καυσίμου για τα αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης ή Diesel, για τα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά, απεικονίζεται με τέσσερις διαφορετικές τιμές που αντιπροσωπεύουν τις τέσσερις διαφορετικές φάσεις – συνθήκες οδήγησης καθώς και με μία πέμπτη τιμή που αντιπροσωπεύει τον συνδυασμένο κύκλο.

Τι σημαίνει για εμένα το WLTP;

Η έναρξη ισχύος του πρωτοκόλλου WLTP σημαίνει ότι η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CO2 που αναφέρονται στα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός οχήματος αντικατοπτρίζουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις τιμές που αντιστοιχούν σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Η διαδικασία WLTP, η οποία λαμβάνει υπόψη συγκεκριμένο πρόσθετο εξοπλισμό (π.χ. ηλιοροφή ή χειμερινά ελαστικά), σας παρέχει τη δυνατότητα να έχετε πιο ρεαλιστικές τιμές βάσει της ακριβούς διαμόρφωσης του δικού σας αυτοκινήτου. Λόγω των ρεαλιστικότερων συνθηκών των δοκιμών, η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CO2 των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης που μετρώνται με τη διαδικασία δοκιμών WLTP είναι σε πολλές περιπτώσεις υψηλότερες σε σύγκριση με εκείνες που μετρώνται με τον NEDC. Αντίστοιχα, τα ηλεκτρικά οχήματα (συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών) εμφανίζουν μειωμένη αυτονομία σε σχέση με τη διαδικασία δοκιμών NEDC.

Τι είναι η διαδικασία δοκιμών;

Είναι ένα σύνολο τυποποιημένων παραμέτρων, συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της διαδικασίας δοκιμών, που επιτρέπουν την έγκριση τύπου και την κυκλοφορία ενός οχήματος. Είναι προφανές ότι μια ενιαία διαδικασία δοκιμών καθιστά δυνατή τη σύγκριση των καταναλώσεων και των εκπομπών CO2 των διαφόρων οχημάτων μεταξύ τους. Η διαδικασία δοκιμών NEDC η οποία τέθηκε σε ισχύ το 1992 αντικαταστάθηκε από το WLTP για όλους τους τύπους οχημάτων από την 1η Σεπτεμβρίου 2018.

Γιατί άλλαξε η διαδικασία δοκιμών από NEDC σε WLTP

Η προηγούμενη διαδικασία δοκιμών (NEDC) αποδείχθηκε λιγότερο αντιπροσωπευτική της χρήσης ενός αυτοκινήτου σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Οι τιμές κατανάλωσης καυσίμου που έχουν μετρηθεί με τη διαδικασία δοκιμών WLTP και θα ανακοινωθούν, θα πλησιάζουν περισσότερο στην πραγματική κατανάλωση του αυτοκινήτου.

Θα αυξηθεί η κατανάλωση του αυτοκινήτου μου;

Δεν θα υπάρξει καμία επίπτωση στην κατανάλωση καυσίμου του αυτοκινήτου σας με αυτές τη νέα διαδικασία WLTP. Η διαδικασία δοκιμών WLTP θα οδηγήσει σε υψηλότερη τιμή εκπομπών CO2 (γρ./χλμ.) για το ίδιο όχημα σε σύγκριση με το NEDC, απλώς και μόνο επειδή είναι μια αυστηρότερη και με μεγαλύτερη διάρκεια διαδικασία - πράγμα που σημαίνει ότι το WLTP αντικατοπτρίζει καλύτερα τις πραγματικές συνθήκες χρήσης του αυτοκινήτου. Με άλλα λόγια, η υψηλότερη τιμή του CO2 δεν σημαίνει αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου, απλά αποτελεί μια πιο ρεαλιστική τιμή εκπομπών CO2 λόγω της αλλαγής στον τρόπο δοκιμής των οχημάτων.

Ποιες είναι οι προθεσμίες για την εφαρμογή;

Σύμφωνα με την κείμενη εθνική νομοθεσία (Ν. 4537/2018, Άρθρο 117, Παράγραφος 5 - ΦΕΚ Α' 84/15-05-2018) «ειδικά ως προς την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2), έως 31.8.2019 θα λαμβάνονται υπόψη οι τιμές, σύμφωνα με τον νέο ευρωπαϊκό κύκλο οδήγησης (NEDC), ενώ, από 1.9.2019 και εφεξής, οι τιμές σύμφωνα με την παγκοσμίως εναρμονισμένη διαδικασία δοκιμής ελαφρών οχημάτων (WLTP)