Έρχεται η ελληνική bad bank - Πώς θα λειτουργεί

Έρχεται η ελληνική bad bank - Πώς θα λειτουργεί
Το βέλτιστο μοντέλο  δημιουργίας και λειτουργίας της badbank για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, αναζητά το οικονομικό επιτελείο, ώστε να μην «σκοντάψει» σε θέματα που έχουν να κάνουν με την εποπτεία, το κανονιστικό πλαίσιο, και κυρίως να μην υπάρχουν υπόνοιες για κρατική χρηματοδότηση.  
Της Εφης Καραγεώργου.
Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη,ο Ενδιάμεσος Δημόσιος Φορέας για τη διαχείριση τωνκαθυστερούμενων δανείων θα είναι έτοιμος μέσα στο καλοκαίρι.
Οι τραπεζίτες από την πλευρά τους λένε ναι στην δημιουργία του φορέα, σημειώνοντας πως «θα πρέπει να συσταθεί ενός είδους bad bank και για την Ελλάδα κατά τα πρότυπα της Ιρλανδίας ή της Ισπανίας», ωστόσο διευκρινίζουν πως υπάρχουν παράμετροι που θα πρέπει να αποσαφηνιστούν. Για παράδειγμα να μην υπάρχουνυπόνοιες κρατικής επιχορήγησης, που θα μπλοκάρουν την λειτουργία τους από τους εταίρους, να ρυθμιστούν ζητήματα κανονιστικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ζητήματα εποπτείας, να μην θιγούν οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών κλπ.
Το κυρίαρχο θέμα είναι ότι θα πρέπει αυτός ο μηχανισμόςγια την διευθέτηση τωνκαθυστερούμενων οφειλών να καλύπτει τρίασκέλη: Να προστατεύει τα συμφέροντα του δημοσίου, να μην προκαλέσει ζημιά στις τράπεζες και φυσικά η λύση να είναι ρεαλιστική, βιώσιμη και αποτελεσματική σε βάθος χρόνου για τους δανειολήπτες.
Η ελληνική πλευρά και οι Ευρωπαίοιεταίροι αναλύουν λοιπόνμία σειρά από τεχνικά θέματα, ώστε ο νόμος να είναι έτοιμοςτο επόμενο εξάμηνο, αφού χρειάζεται και η γνωμοδότηση από την ΕΚΤ.
Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης προβλέπει την δημιουργία του Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, ο οποίος θα μπορούσε να λειτουργήσει και υπό το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Όπως έχουμεαναφέρει σε προηγούμενα δημοσιεύματα, οφορέας θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί με κρατικά και ιδιωτικά κεφάλαια. Στόχος είναι να χρησιμοποιηθούν τα10,9 δισ. ευρώ από το μαξιλάρι του ΤΧΣ, κάτι που αποτελεί μέρος της διαπραγμάτευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ο φορέας αυτός θα μπορούσε να προχωρά σε μόχλευση των κεφαλαίων του ώστε να παράγει κεφάλαιο και μεσοπρόθεσμα να αγοράζει μεγαλύτερο όγκο δανείων. Επίσης σε αυτόν θα μπορούσαν να μεταφερθούν στεγαστικά, επιχειρηματικά και επαγγελματικά δάνεια.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότιη Τράπεζα της Ελλάδος θεωρεί κρίσιμη την συμμετοχή ιδιωτών στον μηχανισμό που θα δημιουργηθεί για την διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Σύμφωνα με την ΤτΕ είναι κομβικής σημασίας πώς θα τιμολογηθούν τα δάνεια που θα μεταφερθούν στηνbadbank. Διότι αν η αγορά από την bad bank δοθεί σε αξία πάνω το fair value θα θεωρηθεί κρατική ενίσχυση, γεγονός που θα προκαλέσει την παρέμβαση της γενικής διεύθυνσης ανταγωνισμού της Κομισιόν (DGComp). Από την άλλη, στην περίπτωση που τα δάνεια αγοραστούν σε χαμηλότερες τιμές από αυτές που έχουν καταγραφεί στα βιβλία των τραπεζών, τότε τα πιστωτικά ιδρύματα θα καταγράψουν ζημίες.

Υπενθυμίζουμε ότι στηνΕυρώπη έχουν λειτουργήσει δυο bad banks, η ΝΑΜΑ στην Ιρλανδία και η Sareb στην Ισπανία. Η εμπειρία έδειξε ότι κρατικές bad banks δεν πρέπει να χρηματοδοτούνται εξ ολόκληρου με κρατικά κεφάλαια, καθώς κάτι τέτοιο επιβαρύνει το δημόσιο χρέος των χωρών.
Στην περίπτωση της Ιρλανδίας η ΝΑΜΑ λαμβάνει κεφαλαία κατά 51% από ιδιώτες και κατά 49% από το κράτος. Στην τράπεζα μεταφέρθηκαν κόκκινα δάνεια, επιχειρηματικά και επαγγελματικά ύψους 74 δισ. ευρώ και ήδη η ΝΑΜΑ έχει εισπράξει 32 δισ. από τη διαχείρισή τους. Ως βασικό μέσο διαχείρισης έχει προκρίνει την ενοικίαση των assets που έλαβε ως εγγύηση για τα κόκκινα δάνεια από τις τοπικές περιφέρειες.

Αξιολόγηση