Power game ΟΤΕ-Vodafone για τη Nova

Power game ΟΤΕ-Vodafone για τη Nova
Όταν πέρυσι τον Σεπτέμβριο ο Διευθύνων Σύμβουλος του VODAFONE GROUP κ. Βιτόριο Κολάο

κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα δεσμευόταν ενώπιον του Έλληνα Πρωθυπουργού για επενδύσεις τουλάχιστον 1 δισ. € του Ομίλου του στην Ελλάδα, κανείς δεν περίμενε ότι μερικούς μήνες αργότερα, μετά την απλή κίνηση των Γερμανών της Deutsche Telecom για εξαγορά της NOVA από τον Όμιλο ΟΤΕ, η VODAFONE Ελλάδας θα βρίσκονταν κυριολεκτικά «με την πλάτη κολλημένη στον τοίχο».
Παρά το γεγονός ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα η VODAFONE Ελλάδας έμεινε πίσω σε επενδύσεις, έναντι του ΟΤΕ, «παίζοντας άμυνα αντί επίθεσης» και αφήνοντας το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς κινητής τηλεφωνίας στην εταιρία του Ομίλου ΟΤΕ, την COSMOTE, φαίνεται ότι από πέρυσι ήδη άρχισε να ενεργοποιεί κάποια αντανακλαστικά της για τον έλεγχο της αγοράς αρχικά με την εκδήλωση της πρόθεσής της για τον πλήρη έλεγχο της Hellas on Line (HOL) και στη συνέχεια (όταν εκδηλώθηκε η κίνηση εξαγοράς του 33,5% περίπου της FORTHNET από την WIND), με την εξαγορά σε δεύτερη φάση ποσοστού περίπου 7% της FORTHNET. Πολλοί εκτίμησαν τότε ότι «ξύπνησε ο γίγαντας», συμπεραίνοντας ότι δεν ήταν δυνατόν η μεγαλύτερη τηλεπικοινωνιακή εταιρία στον κόσμο να μην έχει σχέδια που θα την διατηρήσουν στην κυρίαρχη θέση της.

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ. Από τότε, σε συνδυασμό με την ήδη προηγηθείσα κίνησης μερικής συνεκμετάλλευσης των δικτύων της VODAFONE και της WIND, πολλά γράφηκαν από ειδικούς αναλυτές του χώρου περί δημιουργίας του αντίπαλου «δέους» του Γερμανικού ΟΤΕ στην Ελλάδα, σεναρίου που ενισχύθηκε και από την ανακοινωθείσα πρόθεση της VODAFONE να εξαγοράσει το ποσοστό του Ομίλου INTRACOM στην HOL.
Εύλογα λοιπόν προκύπτει το ερώτημα: Είναι δυνατόν η NOVA να καθορίσει το μέλλον μιας εταιρίας κολοσσού όπως η VODAFONE στην Ελλάδα;
H απάντηση είναι απλή. Η NOVA διαθέτει αυτό που λείπει σήμερα από την VODAFONE για να ανταγωνιστεί τον ΟΤΕ.
Ειδικότερα η NOVA διαθέτει 480.000 συνδρομητές περίπου και περιεχόμενο τέτοιο που την έχει φέρει πρώτη στις προτιμήσεις των πελατών συνδρομητικής τηλεόρασης, ενώ η αντίστοιχη πελατειακή βάση της ΟΤΕ TV είναι περίπου στο μισό (280.000 συνδρομητές).
Μέχρι σήμερα η VODAFONE διέθετε όλα τα ατού για να πραγματοποιήσει την κίνηση επανόδου της στην κυρίαρχη θέση στην αγορά καθώς:
α) Εχει συμφωνήσει σε μερική συνεκμετάλλευση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών της με τη WIND, συστήνοντας έτσι έναν «άτυπο» πόλο εναντίον της αντίστοιχης εταιρίας κινητής τηλεφωνίας του ΟΤΕ, την COSMOTE.
β) Εχει ανακοινώσει την πρόθεσή της για την πλήρη εξαγορά της HOL, στην οποία ήδη διαθέτει σημαντική μετοχική συμμετοχή (18,5%) και η οποία είναι μια εταιρία που διαθέτει συνδρομητική βάση αντίστοιχη περίπου της FORTHNET, έχει το χαμηλότερο δανεισμό, ενώ πέρυσι απέδειξε έμπρακτα τη δυνατότητά της για κερδοφορία.
γ) Ελέγχει μαζί με τη WIND το 40% του μετοχικού μεριδίου της FORTHNET, της εταιρίας δηλαδή που θα αποφασίσει για το μέλλον της NOVA.
Εχει συνεπώς δημιουργήσει το κατάλληλο «μονοπάτι» για να «φθάσει στη βρύση». Είναι δυνατόν να «μην πιεί νερό»;

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ. Από την άλλη μεριά εάν η Γερμανική πλευρά καταφέρει να αποσπάσει τη NOVA από τη FORTHNET, τότε η VODAFONE θα είναι πολλαπλά χαμένη:
α) Θα έχει χάσει τη δυνατότητα να προσφέρει συνδυαστικά πακέτα σταθερής-κινητής και συνδρομητικής TV στους συνδρομητές της, γεγονός που μαθηματικά θα την οδηγήσει σε περαιτέρω απώλεια μεριδίου της αγοράς.
β) Θα έχει επενδύσει σε μία εταιρία, που χωρίς τη NOVA θα αποτελεί μη ανταγωνιστική επένδυση, αφού πολλοί πελάτες της FORTHNET είναι «δεμένοι» στην πλατφόρμα της NOVA και θα την ακολουθήσουν στον ΟΤΕ.
γ) Ακόμη χειρότερο για την ίδια τη VODAFONE είναι ότι θα «παραδώσει» την ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών στον Γερμανικό ΟΤΕ, απαξιώνοντας έτσι και την ίδια της την εταιρία ως επένδυση στην Ελλάδα.

ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ. Η κίνηση της Deutsche Telecom για εξαγορά μέσω του ΟΤΕ της NOVA, θα μπορούσε να εκληφθεί περισσότερο ως αντίδραση της τελευταίας στιγμής. Είναι ίσως το «τελευταίο χαρτί» των Γερμανών, οι οποίοι παρακολουθούν το τελευταίο διάστημα τις κινήσεις των δύο ανταγωνιστών της (VODAFONE, WIND) χωρίς αντίδραση.
Ηταν προφανές ότι έστω και την τελευταία στιγμή ο ΟΤΕ θα έκανε την κίνησή του, και αυτή η κίνηση στοχεύει στην «καρδιά» της υπόθεσης. Με τη NOVA ο ΟΤΕ γίνεται κατ' ουσίαν μονοπώλιο στη συνδρομητική TV, γεγονός που, από πλευράς ρυθμιστικού πλαισίου, δεν φαίνεται να προβληματίζει τον κ. Μ. Τσαμάζ καθώς η πλευρά του ΟΤΕ εκτιμά ότι τυχόν συμφωνία ΟΤΕ-NOVA δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα από πλευράς ρυθμιστή.
Αλλωστε ο ΟΤΕ δε ρισκάρει ιδιαίτερα, αφού η προηγηθείσα εξαγορά της NOVA από τη FORTHNET απέδειξε ότι η δυνατότητα μιας εταιρίας να παρέχει ένα πακέτο υπηρεσιών που περιλαμβάνει συνδρομητική TV και τηλεφωνία, έχει μεγάλη απήχηση στους καταναλωτές επιτρέποντας θεαματική βελτίωση τόσο στη συνδρομητική της βάση όσο και στα οικονομικά της μεγέθη.


Η τελευταία τους ευκαιρία

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, το συνολικό μέγεθος της αγοράς τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα ανήλθε το 2013 στα 4,4 δις. €, μειωμένο κατά 33% περίπου από τα 6,7 δις. € του 2009, μείωση που εν πολλοίς αποδίδεται στην οικονομική κρίση στην Ελλάδα, η οποία έχει μειώσει κατά περίπου ανάλογο ποσοστό και το Α.Ε.Π. της χώρας.
Το 2014 είναι χρονιά ορόσημο για την Ελλάδα καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις Κυβέρνησης και Τρόικας, προβλέπεται μικρή αύξηση του Α.Ε.Π. για φέτος και μεγαλύτερη για τα επόμενα χρόνια, γεγονός που αναμένεται να έχει θετικές επιπτώσεις και στο μέγεθος της τηλεπικοινωνιακής αγοράς.
Είναι προφανές λοιπόν ότι τόσο η VODAFONE όσο και ο ΟΤΕ έχουν την τελευταία τους ευκαιρία και αυτή είναι η NOVA. Οποια από τις δύο εταιρίες εντάξει τη NOVA στις δυνάμεις της θα πάρει και τη «μερίδα του λέοντος» στα έσοδα της αγοράς αλλά και στην ανάπτυξή τους, που αναμένεται να ακολουθήσει την επικείμενη αύξηση του ελληνικού Α.Ε.Π.
Η μόνη διέξοδος για τη VODAFONE είναι να κινηθεί δυναμικά ως πραγματικός κυρίαρχος της αγοράς και να ολοκληρώσει αυτό που άρχισε, φέρνοντας τη NOVA στη δική της μεριά.
Θα αφήσει VODAFONE ίσως την τελευταία της ευκαιρία στην Ελλάδα να πάει χαμένη και να οδηγήσει στην απαξίωση ίσως την πιο κερδοφόρα επένδυσή της από την δημιουργία της;
Θα τολμήσει η VODAFONE να απαντήσει στον ΟΤΕ δικαιώνοντας τη θέση της στην παγκόσμια αγορά ή θα αφήσει χώρο για τον επόμενο διεκδικητή; Η συνέχεια σύντομα στην οθόνη σας...

Διαβάστε ολόκληρο το ρεπορτάζ και δείτε τις ΦΩΤΟ στην εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί σήμερα με αποκαλύψεις και super προσφορές

Αξιολόγηση