Οδικοί άξονες: Η αναθεώρηση και το ενδεχόμενο να καταγγελθούν οι συμβάσεις

Οδικοί άξονες: Η αναθεώρηση και το ενδεχόμενο να καταγγελθούν οι συμβάσεις
Το ενδεχόμενο η κατασκευή των τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας να οδηγηθεί εκ νέου σε αναστολή, όπως είχε συμβεί το 2010, προσπαθεί το τελευταίο διάστημα, να αποφύγει η κυβέρνηση.


Τόσο ο Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γ. Σταθάκης όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, έχουν επιδοθεί τις τελευταίες ημέρες σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να μην υπάρξει αναστολή της χρηματοδότησης των έργων και κατά συνέπεια καταγγελία των συμβάσεων.
Στόχος του Υπουργείου είναι οι συμβάσεις να αναθεωρηθούν, αφού όπως υποστηρίζουν οι αρμόδιοι υπουργοί το μοντέλο παραχώρησης των οδικών αξόνων απέδειξε μέχρι σήμερα ότι, δεν βγαίνει.
Κατά πόσο είναι όμως εύκολο αυτό να γίνει;
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμφωνία για την επαννεκίνηση των οδικών αξόνων που επετεύχθη το 2013 προβλέπει ότι τα έσοδα από διόδια κατευθύνονται κατά προτεραιότητα στο Δημόσιο (που εισπράττει το ΦΠΑ 23%), ακολούθως στις τράπεζες που λαμβάνουν μέγιστο ποσό απόδοσης ισόποσο με το κόστος χρήματος και στις εταιρείες παραχώρησης (εάν και εφόσον ικανοποιηθούν τα δύο πρώτα μέρη βάσει όσων προβλέπουν οι συμβάσεις).
Βασικός, δηλαδή, όρος στον οποίο στηρίχθηκε η επανεκκίνηση των οδικών αξόνων ήταν ότι τα έσοδα από τα διόδια θα χρηματοδοτούν την αποπληρωμή των δανείων που καταβάλλουν οι πιστώτριες τράπεζες κατά την περίοδο κατασκευής και κατά την 30ετή περίοδο συντήρησης και λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων.
Ως εκ τούτου η όποια αλλαγή στις συμβάσεις, δίνει το δικαίωμα στους χρηματοδότες των έργων (τράπεζες) να αποχωρήσουν.
Μένει λοιπόν να αποδειχτεί στην πράξη αν η λεγόμενη αναθέωρηση μπορεί να εφαρμοστεί και ποιά θα είναι η τελική μορφή της.

Σπάει το έργο του άξονα Πάτρα – Πύργος

Σε περίπου 9 διαγωνισμούς αναμένεται να σπάσει το έργο του αυτοκινητόδρόμου Πάτρα Πύργος, ενώ η προκήρυξη του αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Αυτό προέκυψε από την χθεσινή συνάντηση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη με φορείς της Αχαϊας και της Ηλείας. Ο κ Σπίρτζης υπογράμμισε προς τους εκπροσώπους της Δυτικής Ελλάδας ότι ο σχετικός διαγωνισμός, ο οποίος έπειτα από συνεχείς αναβολές διάρκειας άνω του ενός έτους, που είχε αναγγελθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση για τις 31 Μαρτίου 2015 ακυρώθηκε από το υπουργείο, ακριβώς για να γίνει δυνατή η υλοποίηση του έργου.

Η ακύρωση του προβληματικού διαγωνισμού ήταν αναγκαία προϋπόθεση, προκειμένου να γίνει νέα δημοπράτηση του έργου, με έλεγχο πεπραγμένων και προκήρυξη νέας διαγωνιστικής διαδικασίας το αμέσως προσεχές διάστημα, σε υγιείς βάσεις τόνισε ο κ Σπίρτζης εξηγώντας ότι: Η προκήρυξη του διαγωνισμού ήταν προβληματική και διάτρητη. Οδηγούσε με απόλυτη βεβαιότητα σε δικαστικές διαμάχες, διεκδικήσεις εις βάρος του δημοσίου, χρονικές υπερβάσεις και κατασκευαστικές εμπλοκές έως και την τελική ματαίωση του έργου.


Ποια είναι τα έργα

Ολυμπία Οδός

Στο τέλος του 2015 θα αρχίσει να παραδίδεται στην κυκλοφορία ο βασικός άξονας της Ολυμπίας Οδού που περιλαμβάνει το τμήμα Κόρινθος- Πάτρα. Η ολοκλήρωση του δρόμου, ο οποίος είναι ένας από τους πιο επικίνδυνους στην Ελλάδα, αναμένεται να συντομεύσει την διαδρομή Κόρινθος -Πάτρα κατά μισή ώρα περίπου (θα διαρκεί μιαμιση ώρα).
Ήδη οι κατασκευαστικές εργασίες στον οδικό άξονα έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 60%.
Να σημειωθεί ότι η εθνική οδός Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2008, ωστόσο τα έργα σταμάτησαν το 2011 λόγω έλλειψης κονδυλίων. Τα έργα ξεκίνησαν και πάλι στα τέλη του 2013, μετά την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ τραπεζών και κατασκευαστικών και δημοσίου.
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 1,48 δισ. ευρώ , ενώ στην κοινοπραξία Ολυμπία Οδός, συμμετέχουν οι Vinci Concessions (29,9%), η Hochtief PPP Solutions (17%), η J&P ΑΒΑΞ (17%), η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (17%), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (17%) και η ΑΘΗΝΑ (που ανήκει στον όμιλο J&P ΑΒΑΞ) με 2,1%.

Ιόνια Οδός


Η Ιονία Οδός, θα αποτελέσει το συνδετήριο άξονα μεταξύ της γέφυρας του Αντιρρίου και του κόμβου της Εγνατίας Οδού στα Ιωάννινα.
Η κατασκευή του έργου θα ολοκληρωθεί τέλη Δεκεμβρίου 2015 με μόνη εξαίρεση την ολοκλήρωση της κατασκευής της σήραγγας της Κλόκοβας, η οποία θα ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2016. Το συνολικό μήκος του άξονα της Ιόνιας Οδού είναι περίπου 212 χιλιόμετρα, ενώ περιλαμβάνει και τις παρακάμψεις Αγρινίου και Άρτας. Πέραν των 196 χλμ. νέου αυτοκινητοδρόμου, θα κατασκευαστούν ανάμεσα σε άλλα: 24 γέφυρες, 4 σήραγγες, 74 κάτω διαβάσεις και 36 άνω διαβάσεις.
Με την ολοκλήρωσή της η Ιόνια Οδός θα προσφέρει σε όλους τους οδηγούς ασφάλεια, άνεση και μειωμένη κατά μία ώρα διάρκεια διαδρομής στο ταξίδι Αντίρριο – Ιωάννινα.

Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου

Τον Αύγουστο του 2015 αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, το νέο τμήμα της εθνικής οδού, που θα παρακάμψει τις στροφές των Τεμπών και του Πλαταμώνα. Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου περιλαμβάνει την κατασκευή των νέων τμημάτων Ευαγγελισμός-Ραψάνη και Πλαταμώνας-Σκοτίνα. Με την κατασκευή του τμήματος Ευαγγελισμός-Ραψάνη παρακάμπεται η κοιλάδα των Τεμπών, ενώ με την κατασκευή του τμήματος Πλαταμώνας-Σκοτίνα παρακάμπτονται οι στροφές στον Πλαταμώνα Πιερίας. Ο χρόνος που θα απαιτείται για τα οχήματα, προκειμένου να διανύσουν το συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού, υπολογίζεται ότι θα είναι μειωμένος κατά 30 λεπτά. Το νέο τμήμα θα έχει συνολικό μήκος 24 χιλιόμετρα, τα 11 από τα οποία αφορούν τρεις διπλές σήραγγες στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα και τα υπόλοιπα ανοιχτό αυτοκινητόδρομο.

Ε65

Μέσα στην χρονιά θα ξεκινήσουν σιγά –σιγά να παραδίδονται κομμάτια του οδικού άξονα Ε65 του οδικού άξονα που θα συνδέει τη Νότιο Ελλάδα, τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία με την Αλβανία, τα Δυτικά Βαλκάνια και κατʼ επέκταση την Κεντρική Ευρώπη.
Παράλληλα με γοργούς ρυθμούς προχωρά και η Αμβρακία οδός, ένα από τα μεγαλύτερα εν ξελίξει δημόσια έργα στην Ελλάδα.
Μέσα στο 2015 λοιπόν θα γίνουν οι πρώτες παραδόσεις τμημάτων του άξονα. Όταν αυτός ολοκληρωθεί, η απόσταση Άκτιο – Αμβρακία - Αντίρριο μήκους περίπου 155 χιλιομέτρων θα διανύεται σε μόλις 70 - 75 λεπτά από 120 λεπτά που είναι σήμερα!

Αξιολόγηση