Ζωηρό ενδιαφέρον από ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες για το λιμάνι του Πειραιά

Ζωηρό ενδιαφέρον από ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες για το λιμάνι του Πειραιά
Εντονότατο επιχειρηματικό ενδιαφέρον, που απεικονίζεται άλλωστε ήδη και στους όγκους του σταθμού μεταφόρτωσης οχημάτων, διαπιστώνει ο ΟΛΠ μετά και την έλευση του τραίνου στο Νέο Ικόνιο, στον προβλήτα που είναι γνωστός στο λιμάνι ως car terminal.

Κολοσσοί του κλάδου διεθνών μεταφορών καινούργιων οχημάτων (επιβατηγών αυτοκινήτων και όχι μόνον) όπως το Grimaldi Group, η Nippon Yusen Kabushiki Kaisha, η Wallenius Wilhelmsen Logistics, η K Line America και η United European Car Carriers συμμετείχαν, διά τον εδώ πρακτόρων τους, σε συνάντηση που έγινε στον Πειραιά με σκοπό την διά της Ελλάδος εισαγωγή των αυτοκινήτων στις ευρωπαϊκές αγορές. Το ενδιαφέρον πηγάζει από την αυτονόητη σπουδή των αυτοκινητοβιομηχανιών να φτάσουν γρηγορότερα και φτηνότερα τα αυτοκίνητά τους στον τελικό αγοραστή.

Με την σιδηροδρομική γραμμή πια μάχιμη μεγάλες ναυτιλιακές του κλάδου των ro-ro (από την φράση roll on, roll off που περιγράφει εν συντομία τι κάνουν τα πλοία αυτά) και μεγάλοι Ασιάτες κατασκευαστές συχνά και αμερικανικών ή ευρωπαϊκών συμφερόντων όπως η Chevrolet μπορούν να στείλουν οχήματα απευθείας στο κέντρο της Ευρώπης γλυτώνοντας περί τις 6 με 7 ημέρες ταξίδι (και το κόστος που συνεπάγεται σε καύσιμα και ναύλους) που σημαίνει ο περίπλους της Ευρώπης μέσω Γιβραλτάρ.

Έτσι το car terminal, όπως αναφέρει το capital.gr, μπαίνει πλέον πολύ δυνατά στο παιχνίδι των μεταφορών ενώ ήδη γνωρίζει δόξες και ως διαμετακομιστικό αφού ο Τομέας Διακίνησης Αυτοκινήτων του ΟΛΠ το 2012 παρουσίασε αύξηση 9,8% έναντι του 2011 και κατά 66% έναντι του 2009. Διακινήθηκαν το 2012 458.755 αυτοκίνητα έναντι 417.659 το 2011. Από τα μεγέθη αυτά τα 403.970 ήταν διερχόμενα (transhipment) αυτοκίνητα, τα οποία στη συνέχεια μεταφέρθηκαν σε άλλα λιμάνια της Μεσογείου και τα 54.785 εισήχθησαν στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτων. Η μεταβολή της transhipment διακίνησης αυξήθηκε κατά +22,8%, ενώ της εγχώριας διακίνησης μειώθηκε κατά -38,2%.

Τώρα η εισηγμένη σχεδιάζει να αναπτύξει ακόμα περισσότερο τις διαθέσιμες εκτάσεις για χρήση ενώ με το τρένο εκτιμάται ότι θα «αδειάζουν» οι χώροι πιο γρήγορα. Θα αξιοποιηθεί έτσι χώρος των όμορων 90.000 τ.μ. που διαθέτει ο ΟΛΠ (στον πρώην ΟΔΔΥ) και θα δημιουργηθεί Logistic Center Αυτοκινήτων. Επίσης ξεκινούν και οι εργασίες νέων λιμενικών έργων στον Προβλήτα Ηρακλέους για υποδομές Car Terminal.

Όλοι οι παραπάνω λόγοι και εξελίξεις φέρανε λοιπόν χτες στα κεντρικά γραφεία του ΟΛΠ τις σημαντικότερες εταιρίες μεταφοράς transit αυτοκινήτων για να συνομιλήσουν με τις διοικήσεις του ΟΛΠ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενώ αναμένεται και νέος γύρος επαφών με αυτούς αλλά και άλλους ενδιαφερομένους για τη διασύνδεση του εμπορικού λιμένα με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τις δυνατότητες μεταφοράς αυτοκινήτων transit σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες αλλά και στις χώρες της βαλκανικής.

Αποφασίσθηκε δε η συγκρότηση ομάδας εργασίας (ΟΛΠ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εταιρείες) που θα συντονίσει θέματα που αφορούν σε δίκτυα, τροχαίο υλικό, χρονικά όρια μεταφορών, τελωνειακά θέματα και τιμολόγηση ενώ θα αναλάβει να προβάλει στη διεθνή αγορά μεταφοράς αυτοκινήτων τις νέες δυνατότητες του Πειραιά.

Σύμφωνα με τη συμφωνία ΟΣΕ-ΟΛΠ (2006) αποκλειστικός διαχειριστής του επιλιμένιου σιδηροδρομικού σταθμού αυτοκινήτων για κάθε εργασία φόρτωσης, αποθήκευσης και μεταφόρτωσης θα είναι οι υπηρεσίες Logistics του ΟΛΠ Α.Ε.

Το εν λόγω καθεστώς ενδέχεται όμως να μεταβληθεί ανάλογα με τις εξελίξεις που θα έχει η διαδικασία παραχωρήσεων και αξιοποίησης που προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ.

Υπενθυμίζεται το ενδιαφέρον της Cosco να αναλάβει όλο το λιμάνι αλλά και πιθανολογούμενη, στο λιμάνι, εμφάνιση υποψηφίων παραχωρησιούχων όπως το Grimaldi Group. Η Grimaldi Shipping που ειδικεύεται στις μεταφορές οχημάτων (RO-RO) καλύπτει ήδη Πειραιά με την υπηρεσία δρομολογίων Euromed στην οποία έχει δεσμεύσει πέντε πλοία μεταξύ των οποίων και το Grande Ellada.

Αξιολόγηση