ΕΣΕΕ: "Κατάλογος επιθυμιών" οι προγραμματικές δηλώσεις Σαμαρά

ΕΣΕΕ: "Κατάλογος επιθυμιών" οι προγραμματικές δηλώσεις Σαμαρά
Παρά τα θετικά τους σημεία, οι προγραμματικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού εξακολουθούν να αποτελούν περισσότερο έναν κατάλογο επιθυμιών, σχολιάζει η ΕΣΕΕ, τονίζοντας τον έντονο προβληματισμό της για την παντελή έλλειψη ρεαλιστικών προτάσεων για την πραγματική οικονομία.

Πιο αναλυτικά, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου αναφέρει ότι «το ελληνικό εμπόριο παρακολούθησε με μεγάλη αγωνία το τριήμερο της Κοινοβουλευτικής παρουσίας της Κυβέρνησης και της Αντιπολίτευσης, ιδιαίτερα μετά από αναμονή δύο μηνών. Είναι γεγονός ότι, οι προγραμματικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού, παρά τα θετικά τους σημεία, εξακολουθούν να αποτελούν περισσότερο έναν κατάλογο επιθυμιών, παρά μια συνεκτική δέσμη δράσεων με προοπτική πολιτικής συναίνεσης. Θα λέγαμε ότι συνιστούν ένα προσεκτικό και μετρημένο συνδυασμό της τρικομματικής προγραμματικής συμφωνίας αλλά και των σκληρών μηνυμάτων που εξέπεμψε η Τρόικα κατά την παρεμβατική επίσκεψή της στην Αθήνα.

Στην αρχική ομιλία του, ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι ο λαός έχει ανάγκη από τέσσερα πράγματα, αλήθεια, προκοπή, ελπίδα και κουράγιο. Συμφωνούμε ότι, η αλήθεια είναι πλέον υποχρέωση των πολιτικών και η προκοπή της χώρας επιδίωξη όλων. Όσο για την ελπίδα και το κουράγιο, το εμπόριο και ελπίδα διατηρεί και κουράγιο έχει κάνει, επειδή όμως τα οικονομικά και τα ψυχικά αποθέματα της αγοράς εξαντλούνται το ερώτημα είναι μέχρι πότε;


Ο Πρωθυπουργός και οι Πολιτικοί Αρχηγοί των κομμάτων της Κυβέρνησης δεσμεύτηκαν να διασφαλίσουν τη θέση της Ελλάδας στην Ευρωζώνη, κάτι που για την επιχειρηματικότητα και το ελληνικό εμπόριο αποτελεί προϋπόθεση επιβίωσης. Παράλληλα, ανέλαβαν να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν ένα κοινό σχέδιο "εννέα βημάτων", το οποίο για τη μεσαία τάξη θα έχει αξία μόνο εάν επιτύχει η υλοποίησή του, ενώ το ίδιο ισχύει και για τους μικρομεσαίους της αγοράς αναφορικά με τους τέσσερις αναπτυξιακούς άξονες που ανακοίνωσε ο Υπουργός Ανάπτυξης.

Οι προγραμματικές δηλώσεις βασίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τριπλό στόχο της αποκρατικοποίησης δημόσιων επιχειρήσεων, στις παλαιές και νέες συμβάσεις παραχώρησης υποδομών, καθώς και της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου. Οι νέες επενδύσεις όντως χρειάζεται να προχωρήσουν με ταχύτητα, αλλά και με ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να αποτελέσουν εγγύηση ανάπτυξης και εχέγγυο επανεκκίνησης της οικονομίας. Επειδή, μάλιστα, οι σχετικές επενδύσεις σε πρώτο στάδιο ουσιαστικά θα αφαιρέσουν παραγωγικό κεφάλαιο για την αγορά παγίου, θα πρέπει να απαντούν με θετικά αποτελέσματα και να πείθουν σε ζητήματα ανάπτυξης, απασχόλησης, ρευστότητας και μεσοπρόθεσμης απόδοσης.

Οπωσδήποτε, δεν μπορούμε παρά να είμαστε θετικοί στην πρόθεση αντικατάστασης του σπάταλου και υπέρβαρου κράτους σε ευέλικτο και παραγωγικό με την συγχώνευση εκατοντάδων φορέων του Δημοσίου μετά από λεπτομερή αξιολόγηση των υπηρεσιών και των παροχών τους. Υποστηρίζουμε κάθε ενέργεια κατάργησης "χειραψιών" μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, πάταξης της διαφθοράς, της παραοικονομίας των 52 δις, του παραεμπορίου των 20 δις και της φοροδιαφυγής των 21 δις ετησίως. Η σύνδεση του παραεμπορίου με τη παράνομη μετανάστευση, την εγκληματικότητα και το λαθρεμπόριο είναι ένα βήμα, αλλά θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από τις πύλες εισόδου στη χώρα μας μέχρι το κάθε σημείο της εσωτερικής σκοτεινής διαδρομής του.

Θεωρούμε απαραίτητη τη λήψη αποφάσεων επιστροφής καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες, όπως και τη θέσπιση κινήτρων στην εξαγγελία δημιουργίας ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, που θα περιλαμβάνει και τις καταθέσεις με στόχο όσοι τις απέσυραν, να μπορέσουν να τις επιστρέψουν και να ενισχύσουν την ζητούμενη τόνωση της εγχώριας αγοράς. Η τελευταία ευκαιρία να δηλώσουν όσοι δεν δήλωναν περιουσιακά στοιχεία και λογαριασμούς βεβαίως και δεν είναι δίκαιη για τα "συνεπή κορόιδα" και τους "κουρεμένους ομολογιούχους", τους οποίους πρέπει ο νέος φορολογικός νόμος να αποκαταστήσει.

Η λήψη μέτρων για την καταπολέμηση της κάθε δαιδαλώδους διαδικασίας στις δημόσιες υπηρεσίες και της κατάργησης των διαχρονικών γραφειοκρατικών εμποδίων μέσω της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης απαιτεί εκτός από εξειδίκευση, πολιτική βούληση και φυσικά αποτελεσματική εφαρμογή. Το επιθετικό πρόγραμμα των μεταρρυθμίσεων πρέπει να ξεκινήσει με την εξυγίανση της πολιτικής ζωής, του συντονισμού των Υπουργείων και των δημόσιων υπηρεσιών μεταξύ τους, την αξιοποίηση του εργατικού δυναμικού και των επιστημονικών στελεχών του Δημόσιου, χωρίς κομματικά βιογραφικά. Η μείωση της σπατάλης στο Δημόσιο πρέπει παραδειγματικά να ξεκινήσει από τα κόμματα, τα υπουργικά γραφεία, τη Βουλή, τον αριθμό συμβούλων, τη χρήση αυτοκινήτων και των διπλών βουλευτικών συντάξεων.

Αναφορικά με τα μέτρα που αφορούν άμεσα την αγορά, όπως η δημιουργία ενός νέου φορολογικού νόμου με μείωση φόρων, ΦΠΑ και επίσπευση του συμψηφισμού οφειλών από και προς το δημόσιο μας ικανοποιούν, αλλά ο στόχος της πλήρους ολοκλήρωσης σε ενάμιση χρόνο είναι πολύ μακρινός. Ιδιαίτερα για τον συμψηφισμό, κατά τη διαδικασία θα αποδειχθεί ότι από τα 6,8 δις που οφείλει το δημόσιο στον ιδιωτικό τομέα, τουλάχιστον τα 4 δις δεν θα βγουν ποτέ από τα Ταμεία του κράτους, λόγω των αντίστοιχων ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν την τελευταία τριετία.

Το ξεμπλοκάρισμα των κοινοτικών πόρων του ΕΣΠΑ ύψους 12,5 δις, η ενεργοποίηση Κοινοτικών Προγραμμάτων και η μόχλευση κονδυλίων μέσω του Ενιαίου Ταμείου Μμε Επιχειρήσεων ΕΤΕΑΝ, σε συνδυασμό με την άμεση αναμόρφωση των κανόνων της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ μπορούν να διευκολύνουν την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και να λειτουργήσουν ως εργαλεία επαναφοράς της απαραίτητης ρευστότητας στην αγορά.

Η καταπολέμηση της ακρίβειας με κάθε πρόσφορο μέτρο, όπως το σπάσιμο των καρτέλ, ο έλεγχος ενδο-ομιλικών συναλλαγών, η ηλεκτρονική αγορά αγροτικών προϊόντων και τα δημοπρατήρια, ώστε να μικρύνει η απόσταση τιμών από το χωράφι στο ράφι, αλλά και ο επιτακτικός περιορισμός του φορολογικού πληθωρισμού, μας βρίσκουν σύμφωνους, αφού αποτελούν πάγιες προτάσεις της ΕΣΕΕ, με την προϋπόθεση ότι θα εξειδικευτούν προσεκτικά και θα εφαρμοστούν σωστά.

Οι προτάσεις διευκόλυνσης των φορολογουμένων σε περισσότερες δόσεις και άμεσης ανακούφισης των δανειοληπτών, ώστε οι δόσεις τους να μην ξεπερνούν το 30% του μηνιαίου εισοδήματός τους, της αύξησης του αφορολόγητου, της συντόμευσης του χρόνου απονομής συντάξεων, καθώς και της επέκτασης του επιδόματος ανεργίας στους αυτοαπασχολούμενους είναι θετικά μηνύματα για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, αλλά δεν θεραπεύουν την υπερφορολόγηση, ούτε τακτοποιούν τις συσσωρευμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές. Μια σύγχρονη «σεισάχθεια» θα έδινε ανάσα στις επιχειρήσεις.

Όσον αφορά την πρωτοβουλία για την αλλαγή του Νόμου περί ευθύνης υπουργών, την τροποποίηση περιορισμού της βουλευτικής ασυλίας, τη συγκρότηση ειδικού σώματος εξέτασης του «πόθεν έσχες» στελεχών των κυβερνήσεων από το 1974 και της πρόβλεψης για δήμευση αδικαιολόγητης κατοχής περιουσίας όλων των πολιτικών, αφήνουμε στο "πολιτικό φιλότιμο" των βουλευτών της νέας Βουλής την αυτοτιμωρία τους.

Ομολογούμε ότι οι περισσότερες ομιλίες παλαιών και νέων βουλευτών όλων των παρατάξεων, μας απογοήτευσαν, αφού είτε χρησιμοποίησαν παλιές προεκλογικές τους ομιλίες, είτε δεν συνειδητοποίησαν ότι οι εκλογές τελείωσαν και ο ρόλος τους άλλαξε. Αυτά που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία απέχουν πολύ από αυτά που ακούσαμε κατά την διάρκεια της τριήμερης συζήτησης στη Βουλή.

Η τραγική κριτική παρελθόντος χρόνου, οι ιστορίες πολιτικής φαντασίας, οι απειλές, οι κοκορομαχίες, οι λανθασμένες διαπιστώσεις και οι αναφορές συμπόνιας στους μικρομεσαίους εμπόρους, όχι μόνο δεν μας έπεισαν, αλλά μας φόβισαν περισσότερο. Η παντελής έλλειψη ρεαλιστικών προτάσεων για την πραγματική οικονομία μας προβληματίζει έντονα και μας οδηγεί σε σκεπτικισμό.

Τέλος, περιμέναμε το ηχηρό μήνυμα που έστειλε ο ελληνικός λαός με τις εκλογές, να έχει παραλήπτες εκτός από τα κόμματα της Κυβέρνησης και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης. Υπό τις σημερινές κρίσιμες συνθήκες για τη χώρα μας, οι εκπρόσωποί μας στη Βουλή οφείλουν να μας αποδείξουν τον πατριωτισμό τους και βεβαίως τον σεβασμό να συνυπάρξουν στην αίθουσα του Ελληνικού Κοινοβουλίου».

Αξιολόγηση