Εξίσωση εισφορών και παροχών προτείνει ο ΟΟΣΑ

Εξίσωση εισφορών και παροχών προτείνει ο ΟΟΣΑ
Τι αναφέρει στην έκθεσή του για τα κοινωνικά προγράμματα στην Ελλάδα

Ο νέος γύρος ενοποιήσεων των ταμείων οδηγεί στο ΙΚΑ ή στον ΟΑΕΕ, μεγάλες επαγγελματικές ομάδες όπως οι γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί και δημοσιογράφοι, που έμειναν εκτός ενοποίησης την προηγούμενη φορά. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η υγειονομική περίθαλψη θα πρέπει να παρέχεται μόνο από τον ΕΟΠΥΥ. Βέβαια, αυτή τη φορά, οι ενοποιήσεις θα συνοδευθούν και με σημαντικές αλλαγές στις συντάξεις και γενικότερα τις παροχές (όπως τα επιδόματα) που χορηγούνται.

Ο ΟΟΣΑ ζητά στην πράξη κατάργηση των ειδικών ρυθμίσεων, ώστε να υπάρχει εξίσωση των εισφορών και των παροχών. Οι οικονομολόγοι ζητούν, σταδιακά αλλά οργανωμένα να καταργηθούν όλες οι διαφορετικές ρυθμίσεις που διαμορφώνουν ξεχωριστές ασφαλιστικές ταχύτητες στα Ταμεία.

Ο ΟΟΣΑ ασκεί κριτική στον τρόπο που εφαρμόστηκαν οι προηγούμενες ενοποιήσεις, εκτιμώντας ότι η διατήρηση της οικονομικής και λογιστικής ανεξαρτησίας φορέων ή κλάδων και διαφορετικών μητρώων στα Ταμεία που ενοποιήθηκαν, είναι περισσότερο προβληματική από το να μην γινόταν η ενοποίηση.

Η έκθεση είχε παραγγελθεί με στόχο την μεταρρύθμιση των προνοιακών επιδομάτων, όμως οι οικονομολόγοι του Οργανισμού βρέθηκαν μπροστά στον κυκεώνα των διατάξεων, ειδικών και μη, και των διαφορετικών παροχών που ισχύουν ανά ταμείο, είτε είναι πρόνοιας, είτε υγείας ή ακόμη και κύριας ασφάλισης – συνταξιοδότησης.

Για το λόγο αυτό, προτείνουν να τεθούν εισοδηματικά κριτήρια για όλα τα μη ανταποδοτικά επιδόματα, προκειμένου τελικά αυτά να δίνονται μόνον σε ευπαθείς ομάδες. Αυτό βέβαια, θα οδηγήσει σε δραστική μείωση των δικαιούχων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΟΟΣΑ προτείνει την αντικατάσταση των παροχών σε 500.000 αναπήρους. Αντί για αναπηρικές συντάξεις ή επιδόματα, ο ΟΟΣΑ ζητεί την εφαρμογή ενός επιδόματος ύψους 500 ευρώ, με αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια.

Ο ΟΟΣΑ παρεμβαίνει και στο θέμα του επιδόματος ανεργίας. Καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η κοινωνική προστασία στη χώρα μας δεν καλύπτει τους πραγματικά φτωχούς, καθώς μέρος των κονδυλίων που θα έπρεπε να επικεντρωθούν στην αντιμετώπιση των φτωχών (αποτελούν το 30,49% του πληθυσμού) ευνοούν τμήματα που έχουν σχετικά καλύτερη εισοδηματική εικόνα και προτείνει ένα νέο στεγαστικό επίδομα. Όπως ενδεικτικά αναφέρεται στην έκθεση, μόλις το 50% των δικαιούχων των κοινωνικών μεταβιβάσεων (πλην των συντάξεων) ανήκει στο πιο φτωχό 30% του πληθυσμού.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, από την 1-1-2015 θα ξεκινήσει η εφαρμογή του προγράμματος ενοποίησης των κοινωνικών επιδομάτων με φορέα υλοποίησης τον ΟΟΣΑ. Όπως επισημαίνεται, στόχος του προγράμματος είναι να συμβάλει στην έξοδο των ωφελουμένων από το «φαύλο κύκλο της φτώχειας» στην οποία έχουν περιπέσει ενώ στο πλαίσιο της εφαρμογής του θα συγκροτηθεί το Εθνικό Μητρώο Δικαιούχων Προνοιακών Επιδομάτων.

Ειδικά για το θέμα του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που πιλοτικά θα ξεκινήσει από την 1η Ιανουαρίου του 2014, ο ΟΟΣΑ προτείνει: 1) να υπάρξει εισοδηματικό όριο στα 6.000 ευρώ 2) να δίνεται η δυνατότητα σε όσους λάβουν το συγκεκριμένο επίδομα, που δεν θα υπερβαίνει τα 250 με 300 ευρώ το μήνα, να έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε μια σειρά από κοινωνικές υπηρεσίες, όπως είναι για παράδειγμα το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι».

Αξιολόγηση