Οι εκκρεμότητες που άφησε η χθεσινή ψηφοφορία

Οι εκκρεμότητες που άφησε η χθεσινή ψηφοφορία
Μπορεί εχθές να ψηφίστηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο αλλά έμειναν ανοικτές κάποιες οικονομικές εκκρεμότητες όσον αφορά τα μέτρα που θα πρέπει να επιβληθούν ειδικά μέσα στο 2017, οι οποίες εκτιμώνται σε περίπου 900 εκατ. ευρώ.

Το ποσό αυτό προκύπτει:

1. Από την εξαγγελία του πρωθυπουργού για σύσταση «κοινωνικού ταμείου» το οποίο θα χρηματοδοτηθεί -όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας- με τα χρήματα που προκύπτουν από την υπεραπόδοση κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού 2015 (σ.σ. εμφανίσαμε πλεόνασμα 0,7% έναντι στόχου 0,25%).
Ο πρωθυπουργός επικαλέστηκε τη ρήτρα της συμφωνίας του Αυγούστου και το κείμενο του τρίτου μνημονίου για να υποστηρίξει ότι σε περίπτωση που το πρωτογενές πλεόνασμα κλείσει πάνω από τον στόχο, ένα τρίτο αυτής της διαφοράς μπορεί να πάει και στην ανάπτυξη.
Το ερώτημα που προκύπτει και θα κληθεί να απαντήσει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα, είναι αν θα μπορέσει η κυβέρνηση να διαθέσει τα 700 εκατ. ευρώ για τα οποία μίλησε ο κ. Τσίπρας μέσα στο 2016 δεδομένου ότι θα υπάρχει η πίεση για την επίτευξη και του πρωτογενούς πλεονάσματος και για τη φετινή χρονιά.

2. Από την απόφαση να μην «παγώσουν» οι αυξήσεις όσων αμείβονται με βάση τα ειδικά μισθολόγια.
Η αλλαγή στάσης της κυβέρνησης για τα ειδικά μισθολόγια έχει ένα δημοσιονομικό κόστος της τάξεως των 118 εκατ. ευρώ, με το συγκεκριμένο ποσό να προκύπτει από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου που συνόδευσε τη σχετική τροπολογία η οποία κατατέθηκε την Παρασκευή.
Για να αποτρέψει τις έντονες αντιδράσεις, η κυβέρνηση κατέθεσε νομοτεχνική βελτίωση που δίνει το δικαίωμα στον υπουργό Οικονομικών να αναζητήσει ισοδύναμα μέτρα για να αποτρέψει το «πάγωμα» των αποδοχών.

Σύμφωνα με τη νομοτεχνική βελτίωση «η ως άνω διάταξη (σ.σ. το «πάγωμα» των αποδοχών στα ειδικά μισθολόγια) δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση που επιτευχθεί από τα εμπλεκόμενα υπουργεία ισοδύναμη δημοσιονομική εξοικονόμηση.

Τα μέτρα που επιτυγχάνουν το ισοδύναμο δημοσιονομικό αποτέλεσμα διαπιστώνονται με πράξη του υπουργού Οικονομικών και εγγράφονται στον προϋπολογισμό των ετών 2017 και 2018».

Για τα ειδικά μισθολόγια που υπάγονται στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Άμυνας ανέφεραν ότι έχουν ήδη βρεθεί οι κωδικοί από τους οποίους θα εξοικονομηθούν οι αντίστοιχες δαπάνες. Για τα υπόλοιπα ειδικά μισθολόγια (λιμενικοί, αστυνομικοί κ.λπ.) ο πρωθυπουργός είπε ότι θα αξιοποιηθεί μέρος των πόρων του «κοινωνικού ταμείου».

3. Από την ανακοίνωση του πρωθυπουργού να μην εισπραχθούν αναδρομικά τα ποσά που προκύπτουν από την περικοπή του ΕΚΑΣ. Για το 2016 έχουν εγγραφεί εξοικονομήσεις δαπανών ύψους περίπου 170 εκατ. ευρώ από την περικοπή του ΕΚΑΣ λόγω της εφαρμογής των νέων εισοδηματικών κριτηρίων.
Αν δεν εισπραχθούν τα αναδρομικά, θα λείψουν περίπου 70-80 εκατ. ευρώ. Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι και αυτά θα χρηματοδοτηθούν μέσω του ταμείου.
Και το Σάββατο και την Κυριακή, με νομοθετικές βελτιώσεις το υπουργείο Οικονομικών φρόντισε αφενός να φέρει κάποια εισπρακτικά μέτρα πιο κοντά, αφετέρου να αλλάξει κάποιους συντελεστές.

Έτσι:

* Ο φόρος 5 ευρώ (από 2,6 ευρώ που ισχύει) ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκατόλιτρο μπίρας θα ισχύσει άμεσα, από 1η Ιουνίου 2016 και όχι από 1η Ιανουαρίου του 2018, όπως προβλεπόταν αρχικά.
* Το τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας 5% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού έρχεται πιο νωρίς και επιβάλλεται από 1η Ιανουαρίου 2017 αντί 1η Ιουλίου 2017 που προβλεπόταν αρχικά.
* Καταργείται η απαλλαγή που έχουν βιομηχανίες και βιοτεχνίες από την επιβολή ΕΦΚ φυσικού αερίου. Η διάταξη έχει αναδρομικότητα από 1/1/2016.
* Παύει η αναδρομική ισχύς της φορολόγησης των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου και επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία, καθώς αντί από 1η/1/2016 το μέτρο θα ισχύει από 1η/6/2016. Επίσης, η νέα φορολογία για τα αμοιβαία κεφάλαια ακινήτων και φορολογικές ρυθμίσεις για τους ΟΣΕΚΑ θα ισχύσουν από 1η/6/2016 αντί αναδρομικά από 1η/1/2016.
Πέραν αυτών των μέτρων, που λειτουργούν άλλα υπέρ και άλλα εις βάρος των δημόσιων εσόδων, αποφασίστηκε και η επιβολή ενιαίου συντελεστή 35% στις εταιρείες τυχερών παιχνιδιών.
Αντικαταστάθηκε έτσι η διάταξη που προέβλεπε κλιμακωτό συντελεστή από 30% έως 35% ανάλογα με το ύψος των εσόδων.

Αξιολόγηση