Μύθοι και αλήθειες για την «εγκύκλιο Χουλιαράκη» και το ψαλίδι στις συντάξεις

«Υποχρεωμένες» οι υπηρεσίες του δημοσίου να προϋπολογίσουν την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς – Μετά τις 20 Αυγούστου θα υπάρξει απάντηση στο ερώτημα αν μπορεί κάτι να αλλάξει

Μύθοι και αλήθειες για την «εγκύκλιο Χουλιαράκη» και το ψαλίδι στις συντάξεις

Στα ασφαλιστικά ταμεία και ειδικά στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης μεταφέρεται το 2019 το βάρος για την επίτευξη του βασικού δημοσιονομικού στόχου, δηλαδή της παραγωγής πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ. Κατεπείγουσα εγκύκλιος του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη με την οποία ζητείται από όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης να αποστείλουν τις προβλέψεις για την κατάρτιση του προϋπολογισμού της επόμενης χρονιάς προβλέπει ότι από την εκτέλεση του προϋπολογισμού των ασφαλιστικών ταμείων θα πρέπει να προκύψει θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα της τάξεως των 3,278 δις. ευρώ.

Το ποσό αυτό, αντιστοιχεί στο 50% του συνολικού ετήσιου στόχου της γενικής κυβέρνησης που είναι 6,65 δις. ευρώ. Προκύπτει από την εκτίμηση ότι τα έσοδα του ενιαίου ασφαλιστικού φορέα θα διαμορφωθούν στα 41,437 δις. ευρώ και τα έξοδα στα 38,159 δις. ευρώ.

Για να προκύψει το θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα στον ΕΦΚΑ, έχει τεθεί ως ανώτατο πλαφόν για τη συνταξιοδοτική δαπάνη τα 25,48 δις. ευρώ. Τα 22,25 δις. ευρώ αφορούν στις κύριες συντάξεις και τα 3,228 δις. ευρώ αφορούν στις επικουρικές. Ουσιαστικά, οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ καλούνται να προϋπολογίσουν το μέτρο της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς από την 1/1/2019 –και η οποία είναι προγραμματισμένο να αποδώσει δημοσιονομικά περίπου 2,7 δις. ευρώ- δεδομένου ότι πρόκειται για ψηφισμένο μέτρο από την ελληνική Βουλή. Κυβερνητικά στελέχη επιμένουν ωστόσο ότι η περικοπή των συντάξεων θα επανεξεταστεί εφόσον η ελληνική πλευρά είναι σε θέση να αποδείξει το φθινόπωρο ότι υπάρχουν οι κατάλληλες δημοσιονομικές συνθήκες για να επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος χωρίς να προχωρήσει η περικοπή των συντάξεων.

Πρακτικά, η εγκύκλιος του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών δεν θα μπορούσε να προβλέπει κάτι διαφορετικό από αυτό που ορίζει ο νόμος. Νόμος αυτή τη στιγμή είναι το περιεχόμενο του μεσοπρόθεσμου σχεδίου δημοσιονομικής στρατηγικής οι προβλέψεις του οποίου εμπεριέχουν φυσικά και τις νομοθετημένες αλλαγές στο συνταξιοδοτικό, δηλαδή και τα μέτρα αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών και τα μέτρα μείωσης των συντάξεων αλλά και της περικοπής του ΕΚΑΣ. Πλέον, το ενδιαφέρον εστιάζεται στο αν θα υπάρξει περιθώριο σε πολιτικό επίπεδο να συμφωνηθεί το πάγωμα της περικοπής. Κάτι τέτοιο, θα επηρέαζε βεβαίως όλους τους κωδικούς του προϋπολογισμού: από τη δαπάνη και τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων μέχρι και τα φορολογικά έσοδα καθώς όλα αποτελούν ουσιαστικά συγκοινωνούντα δοχεία. Περιθώριο αλλαγών στον προϋπολογισμό υπάρχει ακόμη και μετά την κατάθεση του προσχεδίου στη Βουλή δηλαδή μετά τις αρχές Οκτωβρίου.

5.0
Αξιολόγηση