Το «σχέδιο Β» της κυβέρνησης για την προστασία των συνταξιούχων

Μετά το «κόκκινο» των θεσμών στην αναβολή της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς, το οικονομικό επιτελείο επανέρχεται με «έκτακτο μέρισμα» για τους συνταξιούχους –Όλα θα κριθούν από την υπεραπόδοση του φετινού προϋπολογισμού

Το «σχέδιο Β» της κυβέρνησης για την προστασία των συνταξιούχων

Το επιχείρημα ότι θα πρέπει να αναβληθεί η περικοπή των συντάξεων επειδή ο κρατικός προϋπολογισμός αποδίδει μεγαλύτερο πλεόνασμα του αναμενόμενου έπεσε στο κενό καθώς οι δανειστές επιμένουν μέχρι τέλος στην υλοποίηση των «προαπαιτούμενων». Έτσι, η κυβέρνηση βρίσκεται σε αναζήτηση «σχεδίου Β» καθώς η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς και η περικοπή του εισοδήματος των συνταξιούχων σε ποσοστό έω και 18% είναι μέτρο «πολιτικά ασήκωτο». Στο τραπέζι πέφτει και πάλι το σενάριο του «έκτακτου μερίσματος» το οποίο σχεδιάζεται να είναι στοχευμένο για αυτούς που θα υποστούν τις μεγαλύτερες απώλειες μεταξύ των οποίων και των δικαιούχων του ΕΚΑΣ θα δουν νέα μείωση από τις αρχές του χρόνου.

 

Το σχέδιο Β της κυβέρνησης, στηρίζεται στις ακόλουθες παραδοχές:

  1. Πρώτον ότι το ΔΝΤ δεν θα επιμείνει στην πρόωρη μείωση του αφορολογήτου κάτι που αν συνέβαινε θα ήταν καταστροφικό καθώς ο αριθμός των «θυμάτων» θα ξεπερνούσε τα πέντε εκατομμύρια και η αναπλήρωση του εισοδήματος δεν θα ήταν εφικτή ακόμη και αν το πρωτογενές πλεόνασμα έφτανε στο 4,5% του ΑΕΠ.
  2. Δεύτερον ότι οι θεσμοί θα δεχτούν –είτε τώρα είτε μετά τον Αύγουστο- ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της φετινής χρονιάς θα ξεπεράσει το 3,5% του ΑΕΠ φτάνοντας στο 4%. Αυτή η διαφορά της μισής ποσοστιαίας μονάδας μπορεί να καλύψει σχεδόν τη μισή «ζημιά» από την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς.

Τα στοιχεία από την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού στο 4μηνο δείχνουν ότι υπάρχει και φέτος περιθώριο για διανομή έκτακτου μερίσματος. Αυτό δεν αποτελεί παραβίαση της συμφωνίας με τους δανειστές καθώς και για το 2018 ισχύει η εξής συμφωνία: κόφτης αν το πρωτογενές πλεόνασμα πέσει κάτω από τον στόχο του 3,5% και δυνατότητα στην κυβέρνηση να διανείμει κοινωνικά κονδύλια αν υπάρξει υπεραπόδοση. Δέσμευση της ελληνικής πλευράς, είναι τα μέτρα να μην έχουν μόνιμο χαρακτήρα ενώ τίθεται πλέον ένα ερώτημα αν μετά τον Αύγουστο –οπότε θα έχει λήξει το μνημόνιο- οι δανειστές θα εξακολουθήσουν να έχουν λόγο στο πώς θα διανεμηθεί το υπερπλεόνασμα όπως συνέβη το 2017. Θεωρητικά, το πλεόνασμα μπορεί να δοθεί για ενίσχυση του κοινωνικού κράτους αλλά και για την τόνωση των επενδύσεων.

Με χθεσινές του δηλώσεις στον ANT1, ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης, ουσιαστικά προανήγγειλε τη στρατηγική της κυβέρνησης λέγοντας ότι ανάλογα με τις δημοσιονομικές επιδόσεις θα κριθεί το τι θα γίνει τελικώς με τις συντάξεις. Μάλιστα πρόσθεσε ότι θα βγουν χαμένοι όσοι θα ποντάρουν στην καταστροφολογία των συντάξεων. Αυτό που πρακτικά είχε κατά νου είναι ότι από τη μία η κυβέρνηση θα τιμήσει την υπογραφή της προχωρώντας στην κατάργηση της προσωπικής διαφοράς αλλά από την άλλη θα προστατέψει τους συνταξιούχους που θα υποστούν τη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος μέσα από την καταβολή επιδόματος.

5.0
Αξιολόγηση