Αποκρατικοποιήσεις αυτές οι… άγνωστες

Οι προβλέψεις του ΔΝΤ και το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ

Αποκρατικοποιήσεις αυτές οι… άγνωστες

«Δύσβατος» παραμένει ο δρόμος των αποκρατικοποιήσεων παρά το γεγονός ότι έχουν προκηρυχθεί νέοι διαγωνισμού, πλην όμως, εδώ και μήνες έχουν «παγώσει» και η ολοκλήρωση αργεί ακόμη πολύ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, μόλις 2 δισ. ευρώ θα είναι τα καθαρά έσοδα της Ελλάδας από τις ιδιωτικοποιήσεις την περίοδο 2017 έως 2030. Στην έκθεση του Ταμείου αναφέρεται πως οι συγκεκριμένες προβλέψεις «είναι ρεαλιστικές, με δεδομένες τις δυσκολίες της Ελλάδας να πετύχει τους στόχους εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις στα προηγούμενα προγράμματα».

Από την πλευρά του το ΤΑΙΠΕΔ προγραμματίζει να εισπράξει συνολικά έσοδα 6 δισ. ευρώ έως το 2018 από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, τα οποία κατανέμονται σε 500 εκατ. ευρώ για το 2016, σε 2 δισ. ευρώ για το τρέχον έτος και σε 3,5 δισ. ευρώ για το 2018.

 

Για το 2018, το πρόγραμμα περιλαμβάνει τις εταιρείες ενέργειας, το ποσοστό των μετοχών του ΟΤΕ, το 30% του «Ελ. Βενιζέλος», κ.ά., ενώ για τα μέσα του τρέχοντος έτους στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονται:

Εγνατία οδός: Το ΤΑΙΠΕΔ είναι έτοιμο να προχωρήσει στην μακροχρόνια παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου. Με αυτό τον τρόπο θα βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις των υποψήφιων επενδυτών προκειμένου να προχωρήσει κανονικά ο διαγωνισμός.
Μαρίνες και λιμένες: Σε τροχιά αξιοποίησης μπαίνει και η Μαρίνα Αλίμου όπου στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η μακροχρόνια παραχώρησή της. Την ίδια στιγμή, το Ταμείο θα αξιοποιήσει το κάθε λιμάνι ξεχωριστά αφού στο 4ο τρίμηνο του 2017 θα τρέξουν οι διαγωνισμοί.

Με ΔΕΣΦΑ, ΟΛΘ, Ελληνικό και ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζεται το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ. Αυτές είναι οι σημαντικότερες αποκρατικοποιήσεις που έχουν ξεκινήσει και βρίσκονται σε εξέλιξη. Αντίθετα, καθυστερούν οι διαθέσεις συμμετοχών τόσο σε εισηγμένες επιχειρήσεις στο Χ.Α. (ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΠΕ) όσο και σε μη εισηγμένες (ΔΕΠΑ) η ολοκλήρωση των οποίων δεν αναμένεται σύντομα.

Αναλυτικότερα:

ΟΛΘ: Εντός του φθινοπώρου εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, που έχει περάσει τους τελευταίους μήνες από «σαράντα κύματα». Μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, θα υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών (SPA). Ως προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί η ένωση των εταιρειών Deutsche Invest Equity Partners (DIEP), Belterra Investments και Terminal Link. H κοινοπραξία έχει πλειοδοτήσει για το 67% του ΟΛΘ με τίμημα 231,926 εκατ. ευρώ και υποχρέωση υλοποίησης δεσμευτικών επενδύσεων ύψους 180 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα επταετίας.

Ελληνικόν ΑΕ: Η Lamda Development έχει υποβάλλει το τελικό master plan και έχει γίνει και η παρουσίαση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που θα χωροθετεί την επένδυση και αφού αδειάσει ο χώρος, θα παραδοθεί στον επενδυτή. Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών προχωρά τον διαγωνισμό για την άδεια λειτουργίας καζίνου, κάτι που αποτελεί σημαντικό προαπαιτούμενο για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση. Το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας και η μεταβίβαση της εταιρείας στον επενδυτή θα πραγματοποιηθεί τον Δεκέμβριο του 2017.

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Στο ελεγκτικό συνέδριο βρίσκεται ο φάκελος για προσυμβατικό έλεγχο. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και τη Βουλή.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Εντός του Ιουλίου αναμένεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane η οποία απέκτησε την εταιρεία έναντι 45 εκατ. ευρώ . Η καθυστέρηση που σημειώθηκε ήταν αποτέλεσμα της «διευθέτησης» που χρειάστηκε να γίνει για την καταβολή της επιδότησης ύψους έως 49 εκατ. ευρώ που αφορά στις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές.

Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ): Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει στην πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών είναι η 3η Νοεμβρίου του 2017. Εκδήλωση ενδιαφέροντος έχουν υποβάλει η ιταλική Ferrovie και η τσέχικη Skoda.

Μαρίνα Πύλου: Από παράταση σε παράταση πηγαίνει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της μαρίνας Πύλου. Η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) ανακοίνωσε πως παρατείνεται για τις 30 Οκτωβρίου η προθεσμία υποβολής δεσμευτικής προσφοράς. Οι δεσμευτικές προσφορές αρχικά προγραμματίζονταν για τις αρχές του χρόνου, αλλά χρειάστηκε νέα παράταση και τώρα μετατέθηκαν εκ νέου για τον Οκτώβριο.

Ο διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση της μαρίνας Πύλου έχει ξεκινήσει πριν από σχεδόν τέσσερα χρόνια, τον Σεπτέμβριο του 2013, αλλά υπήρξαν εμπλοκές με την αρχαιολογία, την τοπική δημοτική αρχή, καθώς και πολυετείς διαπραγματεύσεις για να επιτευχθεί συμφωνία και να αντιμετωπιστεί το βουνό των εκκρεμοτήτων.

Αφάντου, Ρόδος: Μοντέλο Ελληνικού θα ακολουθήσει η αποκρατικοποίηση του ακινήτου που βρίσκεται στην Αφάντου της Ρόδου. Σύντομα αναμένεται η υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης (ΜοU) με το υπουργείο Πολιτισμού για να προχωρήσει η ολοκήρωση της ιδιωτικοποιησης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ