To σκληρό καλοκαίρι των αποκρατικοποιήσεων

To σκληρό καλοκαίρι των αποκρατικοποιήσεων

Υπό την πίεση των δανειστών… προχωρούν πυρετωδώς οι προετοιμασίες στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων για να επιλυθούν εκκρεμότητες σε όσες έχουν κολλήσει και να ξεκινήσουν το γρηγορότερο δυνατό οι νέες. Το καλοκαίρι αυτό αναμένεται να κλείσει η μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την έκδοση της απόφασης από την Κομισιόν για την κρατική ενίσχυση, να προχωρήσει η κατάθεση του master plan για το Ελληνικό μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συναντίληψης (MOU) με το υπουργείο Πολιτισμού, να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το ΔΕΣΦΑ, να επιλέξει το Υπερταμείο τον τρόπο αξιοποίησης των 23 αεροδρομίων αλλά και να επιλεγεί (από ΔΕΗ και υπουργείο Ενέργειας) το πακέτο μονάδων της ΔΕΗ που θα πουληθεί. 

 

 

Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Ταυτόχρονα αναμένεται το επόμενο διάστημα να βγει από το ΤΑΙΠΕΔ η προκήρυξη για το διαγωνισμό για τη μαρίνα Αλίμου, που σύμφωνα με πληροφορίες θα προσελκύσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Επίσης μέχρι τέλος του έτους αναμένεται η ολοκλήρωση της συναλλαγής για τον ΟΛΘ και τη συμφωνία με τον ΔΑΑ για παράταση της παραχώρησης του αεροδρομίου των Σπάτων, ενώ αντίθετα δεν αναμένονται νέα για την παραχώρηση της Εγνατίας καθώς οι εκκρεμότητες είναι πολλές.

ΜΕΛΕΤΕΣ. Η επιλογή των τριών μονάδων της ΔΕΗ που πρόκειται πωληθούν, γίνεται δυσκολότερη μετά τη ζημιά στο Αμύνταιο, καθώς το πιθανότερο είναι ότι η μονάδα στο Αμύνταιο πλέον αποσύρεται από το πακέτο των προς πώληση μονάδων, αν και η ΔΕΗ φαίνεται να έχει αντιρρήσεις.

Πριν την κατολίσθηση, υπήρχαν αποθέματα λιγνίτη που επαρκούσαν για τη λειτουργία του ΑΗΣ Αμύνταιου για μια περίοδο 5 έως 10 ετών και τώρα απομένει να φανεί από τις έρευνες που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα, ποιο είναι πλέον το μέγεθος του απολήψιμου κοιτάσματος λιγνίτη και αν μπορεί να υποστηριχθεί η κατασκευή νέας μονάδας. Αν η ΑΗΣ Αμυνταίου εξαιρεθεί ο κλήρος πέφτει στη μονάδα του Αγ. Δημητρίου κάτι που η ΔΕΗ θέλει να αποφύγει με κάθε τρόπο.

Για την κατάρτιση της ελληνικής πρότασης που θα υποβληθεί στην Κομισιόν για την πώληση του 40% των λιγνιτικών της ΔΕΗ διενεργείται μελέτη από τη ΔΕΗ, και τον οίκο McKinsey που θα προτείνει ποιες μονάδες από το χαρτοφυλάκιο λιγνίτη της ΔΕΗ που θα διατεθούν προς πώληση. Παράλληλα το υπουργείο έχει ξεκινήσει τη δική του «έρευνα» έχοντας ως τεχνικό σύμβουλο τη Lazard.

Μέχρι τέλος του μήνα και οι δύο μελέτες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ώστε να κατατεθεί η πρώτη πρόταση της ελληνικής πλευράς προς τις Βρυξέλλες στις αρχές Ιουλίου.

ΔΕΣΦΑ. Με ελπίδες για τίμημα μεγαλύτερο των 600 εκατ. ευρώ που ήταν αυτό του προηγούμενου διαγωνισμού αναμένεται εντός των επόμενων ημερών να προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Ο νέος διαγωνισμός θα αποφύγει τα προβλήματα του προηγούμενου και θα απευθύνεται μόνο σε διαχειριστές, ώστε να είναι σύμφωνος με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες και γι αυτό και υπάρχει αισιοδοξία ότι τα τιμήματα θα κινηθούν ψηλότερα.

Ήδη, ενδιαφέρον για τον ΔΕΣΦΑ έχουν εκδηλώσει η βελγική Fluxys, η ρουμανική Transgaz και η ολλανδική Gasunie, ενώ η αζέρικη Socar, η οποία ήταν ο βασικός υποψήφιος «μνηστήρας» της προηγούμενης αποτυχημένης διαγωνιστικής διαδικασίας πιθανολογείται ότι συμμετάσχει και πάλι.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ. Με συμμετοχή του Δημοσίου στην παραχώρηση του ή των πακέτων στα οποία θα μοιραστούν τα 23 αεροδρόμια προσανατολίζεται το υπουργείο Οικονομίας, να εξασφαλίσει υψηλότερο επενδυτικό ενδιαφέρον. Σύμφωνα με πληροφορίες το Δημόσιο προτίθεται να διατηρήσει σημαντικό μειοψηφικό ποσοστό στο, ή στα, πακέτα αεροδρομίων που θα δημιουργηθούν προς παραχώρηση, ώστε να μειωθούν οι ανάγκες επένδυσης από τους επενδυτές και να είναι ελκυστικότερη η παραχώρηση. Να σημειωθεί ότι τα 23 μικρότερα αεροδρόμια, δεν είναι προνομιακά, ανήκουν σε μικρότερα νησιά, είναι ζημιογόνα, δεν επιδέχονται επενδύσεων επέκταση και αυτό αποθαρρύνει την προσέλκυση επενδυτών. Ελκυστικά θεωρούνται μόνο της Καλαμάτας και του Αράξου, ωστόσο όλα χρειάζονται επενδύσεις…

ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου αναμένεται να κλείσει το μέτωπο της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού από μέρα σε μέρα αναμένεται η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις που δόθηκαν σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ από το 2005 έως και σήμερα.

Η απόφαση της Κομισιόν θα επιτρέψει να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με καταβολή των 45 εκατ. ευρώ από την πλευρά της ιταλικής Ferrovie.

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνδέονται και οι εξελίξεις στην ΕΕΣΣΤΥ. Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων έχει καθορίσει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών να γίνει στις 30 Ιουνίου, όμως αναμένεται παράταση προκειμένου να έχει ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε οι ενδιαφερόμενοι μέτοχοι για την ΕΕΣΤΥ να γνωρίζουν ποιος θα είναι ο μέτοχος του βασικού τους πελάτη.

Κατάθεση master plan για Ελληνικό

Έτοιμοι να καταθέσουν το master plan για την επένδυση στo Ελληνικό, είναι οι ανάδοχοι της Global Investment Group (των Fosun, Eagle Hills και Όμιλο Λάτση) μόλις ολοκληρωθεί η υπογραφή του MOU μνημονίου κατανόησης- μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και της αναδόχου κοινοπραξίας με επικεφαλής την Lamda Development. «Τα δύο προβλήματα με το Δασαρχείο και την Αρχαιολογία θεωρούνται ήδη λυμένα», ανέφερε πηγή κοντά τη διαδικασία.

Όσον αφορά το χαρακτηρισμό ως δάσους τμήματος 37 στρεμμάτων, εκ του συνόλου 6,2 χιλ. στρεμμάτων, το θέμα δεν αφορά πια το Δασάρχη Πειραιά αλλά την Επιτροπή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής που θα εξετάσει την ένσταση που υπέβαλε η Ελληνικό Α.Ε και το ΤΑΙΠΕΔ κατά της πράξης χαρακτηρισμού.

Ωστόσο με βάση τις διαδικασίες η εκδίκαση της ένστασης τοποθετείται στο επόμενο δίμηνο και πλέον ο στόχος είναι η μεταβίβαση της Ελληνικό και η πρώτη καταβολή τιμήματος 300 εκατ. ευρώ και η να γίνει στις αρχές του 2018.

Πηγή: Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας με πολλές προσφορές και πλούσιο παρασκήνιο

Αξιολόγηση