"Τρύπες" βλέπει πάλι το ΔΝΤ

"Τρύπες" βλέπει πάλι το ΔΝΤ
Πρωτογενές πλεόνασμα 3,3% αναγνωρίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για το 2016, στην έκθεση Fiscal Monitor, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα στο πλαίσιο της Εαρινής Συνόδου στην Ουάσιγκτον, αναθεωρώντας προς τα πάνω κατά τουλάχιστον τρεις ποσοστιαίες μονάδες το πλεόνασμα της περυσινής χρονιάς.

Το ΔΝΤ προβλέπει αργή αποκλιμάκωση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ –θα κορυφωθεί το 2018- αλλά και υποχώρηση των εσόδων των φορέων της γενικής κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ για όλη την περίοδο μέχρι και μετά το 2020.

Ωστόσο, εκτιμά ότι αυτή η επίδοση δεν θα έχει μόνιμο χαρακτήρα. Υπολογίζει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 θα διαμορφωθεί στο 1,8% του ΑΕΠ (καλύπτοντας πάντως τον μνημονιακό στόχο που είναι στο 1,75% του ΑΕΠ), αλλά και ότι θα διαμορφωθεί στη συνέχεια (όταν ο στόχος είναι για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ) μόνο στο 2% του ΑΕΠ το 2018 και στο 1,5% του ΑΕΠ (περίπου 2,5 δισ. ευρώ) στη συνέχεια (έως και το 2022 που υπάρχουν εκτιμήσεις).

Αναλυτικά:

-Το δημοσιονομικό ισοζύγιο της Ελλάδος ήταν ισοσκελισμένο το 2016, αλλά το 2017 θα παρουσιάσει έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ, το 2018 έλλειμμα 1% του ΑΕΠ, το 2019 έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ, το 2020 έλλειμμα 1,7%, το 2021 έλλειμμα 2% του ΑΕΠ και το 2022 θα εμφανίσει δημοσιονομικό έλλειμμα 2,5% του ΑΕΠ.

-Το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδος διαμορφώθηκε το 2016 στο 3,3% του ΑΕΠ, το 2017 θα διαμορφωθεί στο 1,8% του ΑΕΠ, το 2018 θα ανέλθει στο 2% του ΑΕΠ και από το 2019 έως και το 2022 θα κινείται στην περιοχή του 1,5% του ΑΕΠ.

-Το κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδος το 2016, δηλαδή το πλεόνασμα συμπεριλαμβανομένων των ρυθμών ανάπτυξης, διαμορφώθηκε στο 5,5% του ΑΕΠ και ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο μετά από αυτό της Ισλανδίας (12,8% του ΑΕΠ). Το κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται το 2017 στο 3,3% του ΑΕΠ, το 2018 στο 3,1% του ΑΕΠ, το 2019 στο 2,2% του ΑΕΠ, το 2020 στο 1,8% του ΑΕΠ και το 2021 και 2022 στο 1,5% του ΑΕΠ.

-Κατά το ΔΝΤ τα δημόσια έσοδα εκτοξεύθηκαν το 2016 στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας διαμορφούμενα στο 50,3% του ΑΕΠ, ενώ εφέτος αναμένεται να διαμορφωθούν στο 48,9% του ΑΕΠ, το 2018 στο 47,3% του ΑΕΠ, το 2019 στο 46,4% του ΑΕΠ, το 2020 στο 45,7% του ΑΕΠ, το 2021 στο 45% του ΑΕΠ και το 2022 στο 44,7% του ΑΕΠ.

-Οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης ανήλθαν το 2016 στο 50,3% του ΑΕΠ, εφέτος αναμένεται να διαμορφωθούν υψηλότερα στο 50,5% του ΑΕΠ, το 2018 στο 48,3% του ΑΕΠ, το 2019 στο 47,8% του ΑΕΠ, το 2020 στο 47,4% του ΑΕΠ, το 2021 στο 47% του ΑΕΠ και το 2022 στο 47,2% του ΑΕΠ.

-Για το δημόσιο χρέος της Ελλάδος το ΔΝΤ εκτιμά πως διαμορφώθηκε στο 181,3% του ΑΕΠ το 2016, θα ανέλθει στο 180,7% του ΑΕΠ το 2017, στο 181,5% του ΑΕΠ το 2018, στο 174,3% του ΑΕΠ το 2019 και θα αποκλιμακωθεί περαιτέρω στο 169,2 του ΑΕΠ το 2020, στο 165% του ΑΕΠ το 2021 και στο 162,8% του ΑΕΠ το 2022. Αθροιστικά το ΔΝΤ προβλέπει πως μέσα στη, επταετία 2016-2022 το ελληνικό χρέος θα μειωθεί κατά 18,5% του ΑΕΠ.

Με βάση αυτές τις προβλέψεις -εφόσον επιβεβαιωθούν και δεν αλλάξουν οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα-, οι μελλοντικοί κίνδυνοι ενδέχεται να πάρουν τη μορφή απαίτησης:

1. Νέων πρόσθετων μέτρων ακόμα και για το 2018,

2. Ενεργοποίησης του συνόλου των συμφωνηθέντων μέτρων 2% του ΑΕΠ (1% από συντάξεις το 2019 και 1% από αφορολόγητο το 2020 λέει η συμφωνία, με την αίρεση της συνολικής ενεργοποίησής τους από το 2019 αν δεν βγαίνουν τα νούμερα) από την 1η Ιανουαρίου 2019 και

3. Απενεργοποίησης των αντίμετρων για τα οποία η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει το πράσινο φως της άμεσης ψήφισής τους μαζί με τα μέτρα.

Αξιολόγηση