Τι σημαίνει για την τσέπη μας, το "χαστούκι" Ρεγκλινγκ για το πρωτογενές πλεόνασμα

Τι σημαίνει για την τσέπη μας, το "χαστούκι" Ρεγκλινγκ για το πρωτογενές πλεόνασμα
Την πρώτη επίσημη απόρριψη –και μάλιστα επί ελληνικού εδάφους- του αιτήματος χαλάρωσης της δημοσιονομικής πολιτικής μετά το 2018, εισέπραξε η ελληνική κυβέρνηση.

Την ώρα που ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκδήλωνε τον θαυμασμό του για το κουράγιο του ελληνικού λαού και ειδικά των φτωχών, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης έδινε το σύνθημα για παράταση της λιτότητας και μετά το τέλος του 3ου μνημονίου; Μέχρι πότε; Δεν το διευκρίνισε Σίγουρα όμως, δεν φάνηκε καθόλου διατεθειμένος να συνηγορήσει στο αίτημα της ελληνικής πλευράς για ψαλίδισμα του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος μετά το 2018.

Η ρητορική περί αναγκαιότητας περιορισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος μετά το 2018, είχε ξεκινήσει από τις παραμονές του Eurogroup της 24ης Μαίου. Με την επίσημη διαρροή της έκθεσης βιωσιμότητας του χρέους που συνέταξε το ΔΝΤ, βγήκε προς τα έξω η άποψη ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να επιτύχει –πόσο μάλλον να διατηρήσει- πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5%, ποσοστό που προβλέπεται από το μνημόνιο για το 2018. Λίγες ημέρες μετά, στην πρόταση του ΔΝΤ ήρθε να προστεθεί η πρόταση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας Γιάννη Στουρνάρα ο οποίος ζήτησε αναθεώρηση του στόχου στο 2% για την περίοδο μετά το 2018. Αντίστοιχη θέση, πήρε και η ελληνική κυβέρνηση η οποία δια στόματος Τσακαλώτου και Χουλιαράκη μίλησε από το τέλος Μαίου για αναγκαιότητα επανεξέτασης του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, δεν είχαν «απαντήσει» μέχρι σήμερα σε αυτές τις δημόσιες τοποθετήσεις. Βέβαια, η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που συμπεριελήφθη στο κείμενο του αναθεωρημένου μνημονίου, καθιστά σαφές ότι οι Ευρωπαίοι δεν έχουν κάτι άλλο στο μυαλό τους πέραν της διατήρησης του πρωτογενούς πλεονάσματος στο επίπεδο του 3,5%. Αυτό άλλωστε είναι και το ποσοστό που αναμένεται να χρησιμοποιήσει το υπουργείο Οικονομικών για τη σύνταξη του νέου μεσοπρόθεσμου προγράμματος το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο φθινόπωρο και το οποίο θα αφορά στην περίοδο 2017-2020.
Χθες όμως, μέσα από τις δηλώσεις Ρέγκλινγκ ήρθε η πρώτη επίσημη αποσαφήνιση των προθέσεων των ευρωπαϊκών θεσμών:

«Πρέπει, να υπενθυμίσω ότι το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ είναι κάτι που συμφωνήθηκε στη Σύνοδο Κορυφής πέρσι τον Ιούλιο και στο Eurogroup του Αυγούστου σε επίπεδο επικεφαλής κρατών, συμπεριλαμβανομένου και του κ. Τσίπρα και κατόπιν και στο Eurogroup με τον κ. Τσακαλώτο, οπότε αυτό έχει συμφωνηθεί. Δεν ήταν πολύ σαφές για πόσο θα ισχύει το πλεόνασμα 3,5%, αλλά σίγουρα για πάνω από ένα χρόνο. Γι αυτό από την πλευρά μου, από την πλευρά του ESM, πρέπει να σεβαστώ αυτό που συμφωνήθηκε και υπεγράφη από τους επικεφαλής των κρατών και των κυβερνήσεων, συμπεριλαμβανομένου και του Έλληνα Πρωθυπουργού».

Πλεονάσματα τέτοιου ύψους, δεν έχουν εμφανιστεί ποτέ στην Ελλάδα εδώ και δεκαετίες ενώ η έκθεση του ΔΝΤ για το ελληνικό χρέος, ενσωμάτωνε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία δεν έχει υπάρξει προηγούμερνο στον πλανήτη, χώρα που έρχεται από ύφεση της τάξεως του 25-27% να επιτυγχάνει ξαφνικά τέτοιες δημοσιονομικές επιδόσεις.

Σε κάθε περίπτωση, η συζήτηση για το πρωτογενές πλεόνασμα της περιόδου μετά το 2018, θα ανοίξει και πάλι τον χειμώνα. Ταυτόχρονα με τη συζήτηση για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους αλλά και τους όρους συμμετοχής του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα.

Αξιολόγηση