Η τελική πρόταση της ελληνικής πλευράς για τα κόκκινα δάνεια – Τι προβλέπει

Η τελική πρόταση της ελληνικής πλευράς για τα κόκκινα δάνεια – Τι προβλέπει
Μετά την πρόταση για αύξηση του ΦΠΑ κατά μία ποσοστιαία μονάδα –από το 23% στο 24%- προκειμένου να ολοκληρωθεί και το τρίτο πακέτο μέτρων της α’ αξιολόγησης (αυτό με τους έμμεσους φόρους) η ελληνική κυβέρνηση αναμένεται να «υποδεχτεί» ξανά σήμερα στην Αθήνα τους θεσμούς με συμβιβαστική διάθεση και για το μείζον θέμα της πώλησης των κόκκινων δανείων.

Η ελληνική πρόταση –η οποία φαίνεται πάντως να προκαλεί εμπόδια ακόμη και μέσα στους κόλπους της κυβέρνησης- προβλέπει την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς των κόκκινων δανείων αλλά σε… εξαμηνίες.

Δηλαδή:

· μέχρι το τέλος του χρόνου θα επιτραπεί η πώληση σε κερδοσκοπικά funds του 20-25% του αποθέματος των κόκκινων δανείων (αν υποτεθεί ότι έχουν ήδη φτάσει στα 100-110 δις. ευρώ τότε το πρώτο «πακέτο» θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 20-25 δις. ευρώ

· Στις αρχές του 2017, θα απελευθερωθεί ένα δεύτερο πακέτο κόκκινων δανείων αντίστοιχου ποσοστού κ.ο.κ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μέσα στο 2018, δεν θα υπάρχει πλέον κανένα εμπόδιο για τη μεταβίβαση των κόκκινων δανείων από την πλευρά των ελληνικών τραπεζών ενώ το μοναδικό πέπλο προστασίας για τους δανειολήπτες θα είναι πρακτικά ο νόμος Κατσέλη.

Ουσιαστικά προτείνεται λύση αντίστοιχη με αυτή που δόθηκε με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία και τη ρύθμιση των 100 δόσεων. Όταν είχε τεθεί θέμα οι οφειλέτες να χάνουν τη ρύθμιση σε περίπτωση που δεν πληρώνουν τις τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις, τελικώς προκρίθηκε η συμβιβαστική λύση, για ένα εξάμηνο να δοθεί χρονικό περιθώριο ενός μήνα για την αποπληρωμή των «φρέσκων» υποχρεώσεων, στη συνέχεια αυτή η περίοδος να μειωθεί στις 15 ημέρες (σ.σ αυτό θα συμβεί από τον προσεχή Ιούνιο) και από το τέλος του 2016 και μετά, η μη πληρωμή των τρεχουσών υποχρεώσεων, να ισοδυναμεί με «ξαφνικό θάνατο» για όλα τα πλεονεκτήματα της ρύθμισης των 100 δόσεων.

Οι συναντήσεις της ελληνικής ομάδας με τους εκπροσώπους των ευρωπαϊκών θεσμών αναμένεται να ξεκινήσουν εκ νέου σήμερα ενδεχομένως χωρίς τη συμμετοχή της εκπροσώπου του ΔΝΤ Ντέλιας Βελκουλέσκου. Ελληνικές κυβερνητικές πηγές, έσπευδαν να διευκρινίσουν χθες ότι η πιθανή μη συμμετοχή της κυρίας Βελκουλέσκου δεν υποκρύπτει πολιτικούς λόγους ή κάποια «εμπλοκή» αλλά οφείλεται σε προσωπικούς λόγους της ιδίας. Σε κάθε περίπτωση, αυτή η μικροεμπλοκή –εφόσον υπάρξει- αναμένεται να δημιουργήσει πρόσθετες καθυστερήσεις με αποτέλεσμα να απομείνουν λιγότερα από 2,5 24ωρα μέχρι το Eurogroup της 22ας Απριλίου. Τα ασφυκτικά πλέον χρονικά περιθώρια έχουν ψαλιδίσει τις ελπίδες για συμφωνία μέχρι την Παρασκευή ενώ μόλις χθες ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς, τόνισε ότι στην επικείμενη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, αναμένεται να καταγραφεί η πρόοδος των διαβουλεύσεων αποφεύγοντας να απαντήσει στο ερώτημα αν αποκλείει συμφωνία μέσα στην εβδομάδα.

Το ζητούμενο σε αυτό τον γύρο των διαπραγματεύσεων, είναι να κλείσει το «πακέτο» των 5,4 δις. ευρώ αλλά και η εκκρεμότητα με τα κόκκινα δάνεια. Έτσι, εκτός από την πρόταση λύσης για το θέμα των κόκκινων δανείων που προαναφέρθηκε, τα «καυτά» θέματα που παραμένουν στο τραπέζι είναι τα εξής:
1. Η μείωση των επικουρικών συντάξεων για να κλείσει το «κενό» στο ασφαλιστικό ύψους περίπου 700 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Γιώργος Κατρούγκαλος, για να κλείσει η συγκεκριμένη εκκρεμότητα, υπάρχουν στο τραπέζι τρεις «δεξαμενές»:

a. Η μείωση των επικουρικών συντάξεων
b. Η αξιοποίηση των αποθεματικών του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης
c. Η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών με την οποία έχει διαφωνήσει μέχρι τώρα η πλευρά των δανειστών.

Η τελική λύση θα πρέπει να βρεθεί ύστερα από έναν συνδυασμό των παραπάνω εναλλακτικών με την ελληνική πλευρά να επιδιώκει την όσο το δυνατόν μικρότερη «συμμετοχή» της ονομαστικής μείωσης των επικουρικών συντάξεων. Σε κάθε περίπτωση, έχει αποσαφηνιστεί από την ελληνική κυβέρνηση ότι ακόμη και οι μειώσεις θα εστιαστούν στις υψηλότερες επικουρικές ώστε να επιβαρυνθούν περίπου 260.000 συνταξιούχοι σε σύνολο 2,6-2,7 εκατομμυρίων.

2. Η οριστικοποίηση του πακέτου των έμμεσων φόρων που θα πρέπει να αποδώσουν 1,8 δις. ευρώ. Στο τραπέζι είναι η αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% μέτρο το οποίο αναμένεται να γίνει αποδεκτό από την πλευρά των δανειστών αλλά και όλο το «πακέτο» της έμμεσης φορολογίας με τους φόρους στα ξενοδοχεία, στη συνδρομητική τηλεόραση, στις βενζίνες, στα τσιγάρα κλπ.

Στο τραπέζι παραμένουν και μια σειρά από άλλα θέματα μεταξύ των οποίων το Ταμείο των Αποκρατικοποιήσεων αλλά και η δημιουργία της Ανεξάρτητης Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.

Μετά τις εξελίξεις στην Ουάσινγκτον, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων θα «πλανάται» το ερώτημα του τι μέλλει γενέσθαι με το πακέτο των μέτρων σε «εφεδρεία». Αρμόδια κυβερνητικά στελέχη με τα οποία συνομίλησε η «Ν» διευκρίνιζαν ότι ακόμη δεν έχει υπάρξει συμφωνία των θεσμών μεταξύ τους όσον αφορά στο πώς θα μπορούσε να προχωρήσει η συγκεκριμένη πρόταση η οποία επισήμως τέθηκε στην ελληνική πλευρά την Παρασκευή, στο πλαίσιο των διαδοχικών συναντήσεων του Ευκλείδη Τσακαλώτου με Σαπέν, Σοϊμπλε, Λαγκάρντ και Ντέισενμπλουμ. Το μεγάλο ερώτημα που προς το παρόν παραμένει αναπάντητο, είναι το αν θα ζητηθεί από την ελληνική να πλευρά να νομοθετήσει «εδώ και τώρα» μέτρα τα οποία μπορεί να ενεργοποιηθούν εν μέρει ή και καθόλου. Η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να έχει εγείρει αρκετές ενστάσεις. Η κυριότερη έχει να κάνει με το κλίμα που θα δημιουργηθεί στην αγορά αν επί δύο χρόνια κρέμεται πάνω από την ελληνική οικονομία το «φάντασμα» των πρόσθετων μέτρων. Κάτι τέτοιο η ελληνική κυβέρνηση –θα μπορούσε να το δεχτεί μόνο αν συνδυαζόταν με σαφή αναφορά στον τρόπο διευθέτησης του ελληνικού χρέους κάτι που θα άλλαζε το κλίμα στις διεθνείς αγορές όσον αφορά στην ικανότητα της χώρας να εξυπηρετήσει τις δανειακές τις υποχρεώσεις.

Όσον αφορά στο δημόσιο χρέος, φαίνεται να επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες που μετέδωσε την προηγούμενη εβδομάδα το Reuters βάσει των οποίων η ελληνική κυβέρνηση θα διεκδικήσει τη μετατροπή του επιτοκίου δανεισμού της χώρας από κυμαινόμενο σε σταθερό αλλά και τη θέσπιση πλαφόν όσον αφορά στην ετήσια αναλογία των τοκοχρεολυσίων ως προς το ΑΕΠ τόσο για τα ομόλογα που οφείλει να αποπληρώσει η Ελλάδα όσο και για τα έντοκα γραμμάτια (7% και 8% του ΑΕΠ αντίστοιχα).

Αξιολόγηση