Τα οκτώ «αγκάθια» που μπορεί να τινάξουν τη συμφωνία στον αέρα

Τα οκτώ «αγκάθια» που μπορεί να τινάξουν τη συμφωνία στον αέρα
Σε ένα 24ωρο εκπνέει το τελεσίγραφο των δανειστών για την κατάθεση από την κυβέρνηση των μεταρρυθμίσεωνπου δεσμεύτηκε με τη συμφωνία των Βρυξελλών.

Όλα θα κριθούν το βράδυ της Δευτέραςκαθώς η συμφωνία της Παρασκευής ήταν μόνο η αρχή και πλέον η αποδοχή των μέτρων που θα καταθέσει η Αθήνα θα κρίνει και την πορεία των διαπραγματεύσεων.

Υπενθυμίζουμε ότι εξερχόμενος της συνεδρίασης, ο Γιάνης Βαρουφάκης είχε δηλώσει: «Δεν θα "παγώσω" τίποτα, εκτός απο τα μνημονιακά μέτρα. Το μνημόνιο τελείωσε χθες. Είμαστε αισιόδοξοι πως η απάντηση θα είναι θετική. Αν πουν όχι, πράγμα που το αποκλείω, θα συγκλιθεί νέο Eurogroup την επόμενη μέρα. Ο κατάλογος πιστεύω πως θα εγκριθεί και μετά ξεκινάμε μία νέα διαδικασία».

Όμως, τίποτε δεν θα είναι εύκολο με τους δανειστές και τις διαπραγματεύσεις καθώς οι Ευρωπαίοι ζητούν ποσοτικοποιημένα μέτρα. Υπάρχουν μάλιστα, οκτώ «καυτά» ζητήματα που θα αποτελούν μόνιμο «αγκάθι» στα παζάρια του επόμενου διμήνου, μέχρι το τέλος Απριλίου οπότε θα γίνει και η επόμενη αξιολόγηση.

Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος τα οκτώ«αγκάθια» που μπορεί να τινάξουν τη συμφωνία στον αέρα είναι:

1.Κατ' αρχάς, η βελτιωμένη εκδοχή της ρύθμισης των 100 δόσεων θεωρείται από την κυβέρνηση ότι δεν έχει δημοσιονομικό κόστος κι ως εκ τούτου θα περάσει. Όπως όλα δείχνουν θα γίνουν, όμως, τροποποιήσεις σε σχέση με τις αρχικές ανακοινώσεις, έτσι ώστε να δοθεί η εντύπωση της άφεσης αμαρτιών, ειδικά στους συστηματικούς κακοπληρωτές.

2. Για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας και τα κόκκινα δάνεια νοικοκυριών- επιχειρήσεων, από τις διαβουλεύσεις με τους εταίρους εξαρτάται όχι μόνο το χρονοδιάγραμμα αλλά και το εύρος των παρεμβάσεων. Ειδικά όσον αφορά στα «κόκκινα. δάνεια, έχει γίνει, πλέον, κατανοητό ότι χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της ΕΚΤ δεν μπορεί να προχωρήσει τίποτε. Ως «κλειδί» χαρακτηρίζονται τα περίπου 11 δισ ευρώ του ΤΧΣ, που πλέον μεταφέρονται στον EFSF και μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, αφού θεωρείται ότι μπορούν να λειτουργήσουν ως «μαξιλάρι» για ενδεχόμενες διαγραφές δανείων που θα χαρακτηριστούν οριστικά ανείσπρακτα.

3. Οι πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, με μέτρα για την ανακούφιση των ασθενέστερων, εξακολουθούν να χαρακτηρίζονται άμεσης προτεραιότητας. Το εύρος των παρεμβάσεων θα εξαρτηθεί από το δημοσιονομικό κόστος, το οποίο είναι σε συνάρτηση με τον αριθμό των εν δυνάμει δικαιούχων. Το βασικό επιχείρημα της Αθήνας είναι οι δείκτες της ανεργίας- κυρίως της μακροχρόνιας- και οι δείκτες της φτώχειας, που βρίσκονται σε πρωτόγνωρα για τη χώρα επίπεδα.

4. «Αγκάθι» της λίστας των δεσμεύσεων αποτελεί το «πακέτο» των εργασιακών σχέσεων, όπου συμπεριλαμβάνεται η σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού. Το βασικό επιχείρημα της Αθήνας είναι ότι θα γίνουν μεταρρυθμίσεις που θα διασφαλίσουν με άλλον τρόπο την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Ωστόσο, ήδη Βερολίνο και ΔΝΤ έχουν εκφράσει ζωηρές επιφυλάξεις για το κατά πόσο πρέπει να αναστραφούν οι παρεμβάσεις των τελευταίων ετών.

5. Και οι περικοπές στις συντάξεις και οι αλλαγές στο ασφαλιστικό, θα απουσιάζουν από τη λίστα των μεταρρυθμίσεων που θα προτείνει η κυβέρνηση, αφού αποτελούν βασική παράμετρο της κυβερνητικής πολιτικής. Τα εν λόγω μέτρα χαρακτηρίζονται έντονα υφεσιακά, αλλά οι δανειστές υποστηρίζουν ότι η βιωσιμότητα του συστήματος δεν επιτρέπει άλλες κινήσεις.

6.Η επαναπρόσληψη των υπαλλήλων που απολύθηκαν λόγω διαθεσιμότητας, θεωρείται ότι είναι χωρίς δημοσιονομικό κόστος και χωρίς να ανατρέπει το στόχο για περιορισμό του Δημοσίου, καθώς η επίσημη θέση είναι ότι οι προσλήψεις αυτές θα συνυπολογιστούν στις 15.000 που ήταν ήδη προγραμματισμένες. Τα αδύναμα σημεία της ελληνικής θέσης είναι ότι οι νέες προσλήψεις θα γίνονταν με άλλα κριτήρια π.χ. εξειδικευμένο προσωπικό κι ότι δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα στα εγκεκριμένα οργανογράμματα η ενεργοποίηση οργανικών θέσεων που έχουν καταργηθεί, όπως αυτές των καθαριστριών του υπουργείου Οικονομικών.

7.Ο νέος Φόρος Ακινήτων, που θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ, δεν αναμένεται να φτάσει στη Βουλή πριν από τον Ιούνιο και το ζητούμενο είναι να καλυφθεί έστω εν μέρει η απώλεια περίπου 2 δισ ευρώ. Πρόκειται σαφώς για το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μέτρου με δημοσιονομικό κόστος, ωστόσο η επιτυχής έκβαση του κυβερνητικού σχεδιασμού περνάει κυρίως από το πού θα τεθεί ο πήχης του φετινού πρωτογενούς πλεονάσματος και δευτερευόντως από το αν εξασφαλίζονται ισοδύναμα έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων- τσιγάρων, όπως επιμένει το υπουργείο Οικονομικών.

8.Οσον αφορά στις ιδιωτικοποιήσεις θα εξετάζονται κατά περίπτωση και έχει ήδη επισημανθεί ότι οι συμβασιοποιημένες δεν θα ανατραπούν. Ήδη υπάρχουν, πάντως, αντιδράσεις στο Βερολίνο για την ακύρωση του διαγωνισμού που αφορούσε στα περιφερειακά αεροδρόμια. Σημειώνεται ότι ο φάκελος των ιδιωτικοποιήσεων δεν αφορά μόνο στη διαπραγμάτευση για το δημοσιονομικό αλλά κυρίως στις διαβουλεύσεις για το Χρέος, με δεδομένο ότι ένα "κομμάτι" από την προσδοκώμενη μείωση του και συγκεκριμένα περίπου 11,5 δισ ευρώ, έχει προγραμματιστεί να προέλθει από τις αποκρατικοποιήσεις.

Αξιολόγηση