Μαύρα σύννεφα πάνω από τον κλάδο της κρουαζιέρας

Μαύρα σύννεφα πάνω από τον κλάδο της κρουαζιέρας
Τα έως τώρα στοιχεία οδηγούν σε απαισιόδοξες προβλέψεις για το 2015 όσο αφορά τον κλάδο της κρουαζίερας στην Ελλάδα. Σημαντικό μειονέκτημα είναι ότι τα κρουαζιερόπλοια χρησιμοποιούν τα ελληνικά λιμάνια κυρίως ως σημεία διέλευσης και όχι ως αφετηρία...

Κρύος ιδρώτας έχει λούσει όλους όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό και ειδικά με την κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Το επικοινωνιακό παιχνίδι που γίνεται αφορά τον τρόπο που κάποιος διαβάζει τους αριθμούς. Άλλοι κάνουν λόγο για αύξηση της κρουαζιέρας και άλλοι για μείωση το 2015.

Κύκλοι της αγοράς επισήμαναν στα «Π» ότι στην καλύτερη περίπτωση η κίνηση θα είναι ίδια με το 2014. Όμως αυτό είναι το ευκταίο κατά εκείνους αφού αμέσως μετά υπογράμμισαν ότι «το 2015 θα είναι προβληματικό».

Σύμφωνα με τα στοιχεία τουριστικών πρακτόρων οι προκρατήσεις για κρουαζιερόπλοια αυτή την εποχή είναι λιγότερες σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Συγκεκριμένα για τον Πειραιά ανέρχονται στις 700 έναντι 850 πέρυσι.

Βέβαια δεν αποκλείεται να υπάρξει μια αύξηση κατά 5% στον αριθμό επιβατών κρουαζιέρας σε όλα τα λιμάνια της χώρας αφού θα καταπλεύσουν περισσότερα κρουαζιερόπλοια τρίτης γενιάς με μεταφορική ικανότητα 3.000 έως 6.000 επιβατών ενώ παράλληλα θα αυξηθούν οι νέοι προορισμοί - Χίος, Μυτιλήνη, Σάμος, Κως, Σύμη, Μήλος, Καβάλα και Βόλος.

Η κρουαζιέρα όμως είναι ένα «προϊόν ευπαθές» όπως επεσήμανε στα «Π» υψηλόβαθμο στέλεχος εταιρείας που ασχολείται με τον κλάδο: «Λόγω της αναταραχής που υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής η κρουαζιέρα θα είναι ριγμένη. Οι εταιρείες αλλάζουν δρομολόγια ή ακυρώνουν πολλά εν όψει της νέας χρονιάς. Και αυτό θα επηρεάσει και την Ελλάδα».

Οι γνώστες επισημαίνουν ότι όλο το θέμα της κρουαζιέρας κινείται γύρω από έναν άξονα με 1,8 έως 2 εκατομμύρια αφίξεις - αναχωρήσεις.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, τα συνολικά ετήσια έσοδα από την κρουαζιέρα θα μπορούσαν να εκτιναχθούν έως το 2016 στα 3,6 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι μόλις 600 εκατομμυρίων που είναι σήμερα και στη δημιουργία έως και 30 χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας έως το 2016.


Ανταγωνισμός

Μέσα στο κλίμα αυτό η Τουρκία δυναμώνει συνεχώς δύο λιμάνια, κυρίως της Κωνσταντινούπολης και δευτερευόντως του Κουσάντασι, που προσελκύουν μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας ώστε να κάνουν homeporting, δηλαδή τα πλοία τους να αρχίζουν από εκεί τις κρουαζιέρες και να καταλήγουν πάλι στα ίδια λιμάνια.

Εταιρείες όπως η «Celebrity», η «Costa Cruises» και η «Royal Caribbean» έχουν βάση την Τουρκία. Μάλιστα η «Costa Cruises» αποσύρει τρία πλοία από το Αιγαίο αφήνοντας τη Ρόδο και το Ηράκλειο. Θα πιάνει Πειραιά, Μύκονο και Σαντορίνη με πλοίο το οποίο όμως θα αποπλέει από την Κωνσταντινούπολη.

Η γειτονική χώρα έχει το ασύγκριτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα να έχει λιμάνια σε μηδενική απόσταση από τα αεροδρόμιο και σε χαμηλό κόστος. Σχεδιάζει επομένως πολύ προσεκτικά τις υποδομές της ώστε να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. Παράλληλα με τις λιμενικές υποδομές και την επέκταση του υπάρχοντος λιμανιού αλλά και τη δημιουργία νέου στην Κωνσταντινούπολη, του «Z Port», με τη συμμετοχή κολοσσών του κλάδου, η Τουρκία επενδύει σε τεχνογνωσία, ιδρύοντας σχολή στην Κωνσταντινούπολη για την εκπαίδευση και εξειδίκευση στην κρουαζιέρα.

Επιπλέον, το λιμάνι της Σμύρνης με τη συμμετοχή και του Τοπικού Εμπορικού Επιμελητηρίου προωθεί με συγκεκριμένη στόχευση και στρατηγική σε ορίζοντα χρόνου το home porting προσφέροντας πολύ χαμηλά λιμενικά τέλη, δημιουργώντας ένα αδυσώπητο ανταγωνισμό και με το αντίστοιχο λιμάνι στο Κουσάντασι.

«Για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας θα πρέπει να υπάρχει κοινός συντονισμός και κοινό πεδίο δράσης με τις εταιρείες αερομεταφορών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό» επισημαίνουν στα «Π» στελέχη της τουριστικής βιομηχανίας. Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά στον τομέα του home port, καθώς το τελευταίο έτος οι επιβάτες που αναχώρησαν από ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε μόλις 212.000 (7η θέση στην ευρωπαϊκή αγορά).

Το σημαντικότερο μειονέκτημα για τον εγχώριο κλάδο είναι η χρήση των ελληνικών λιμανιών από τα κρουαζιερόπλοια κυρίως ως σημείων διέλευσης και όχι ως αφετηρίας.

Στροφή των εταιριών στην Καραϊβική

Η Μεσόγειος ως προορισμός κρουαζιέρας υποχωρεί για τη διετία 2014 - 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Cruise Lines International Association – CLIA. Το 2014 ο στόλος της Μεσογείου θα μειωθεί συνολικά κατά 3% και το 2015 κατά 5%, καθώς αρκετά κρουαζιερόπλοια επιστρέφουν στον υπ’ αριθμόν έναν προορισμό στο κόσμο, την Καραϊβική.

«Τα τελευταία χρόνια πολιτική των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας ήταν προς αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή να αξιοποιήσει τα οφέλη του μάρκετινγκ σε χώρες όπως η Αυστραλία, η Βραζιλία και η Κίνα, που έχουν σε μεγάλο βαθμό παραμείνει απρόσβλητες από την οικονομική κρίση που έπληξε τη Βόρεια Αμερική και στη συνέχεια εξαπλώθηκε στην Ευρώπη.

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για αυτή τη στροφή σε αυτές τις χώρες, όπως είναι η δύναμη της τοπικής οικονομίας, τα χαμηλά ποσοστά ανεργίας και αντίστοιχα τα υψηλά ποσοστά αποταμίευσης» υποστηρίζουν κύκλοι της αγοράς που προβλέπουν μία αύξηση επιβατών προς Ασία και Αυστραλία που θα φθάσει το 8% με 9%.

ΠΗΓΗ: Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί σε όλα τα περίπτερα της χώρας

Αξιολόγηση