Αποκρατικοποιήσεις: ξανά προς τα κάτω ο στόχος των εσόδων

Αποκρατικοποιήσεις: ξανά προς τα κάτω ο στόχος των εσόδων
Μετά από ένα σερί καθυστερήσεων και τεχνικών αστοχιών, ακόμη και η Τρόικα κατάλαβε πως τα έσοδα στις αποκρατικοποιήσεις δεν πρόκειται ποτέ να φτάσουν τους φιλόδοξους στόχους που είχαν τεθεί.

Για το λόγο αυτό και το ΔΝΤ στην πρόσφατη έκθεσή του «αναγνωρίζει» ότι σε καμία χρονιά μέχρι το 2019 οι εισπράξεις δεν θα μπορέσουν να ξεπεράσουν το 1,7 δισ. ευρώ. Με τον φετινό στόχο να αναθεωρείται για τέταρτη φορά (από τα αρχικά 3,56 δισ.) στα 1,5 δισ. ευρώ οι προσδοκίες έχουν πέσει χαμηλά, ενώ το βάρος πέφτει πλέον στη… σιγουριά των ακινήτων.

«ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ». Την αρχική αισιοδοξία για το νέο μάνατζμεντ του ΤΑΙΠΕΔ ακολούθησε η σκληρή πραγματικότητα: οι αποκρατικοποιήσεις συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται από τις λεγόμενες παιδικές ασθένειες. Βιαστική προκήρυξη διαγωνισμών που συχνά προσκρούει στην ελληνική νομοθεσία και ακόμη συχνότερα στην ευρωπαϊκή. Σαν συνέπεια οι καθυστερήσεις είναι διαρκείς ενώ σε άλλες περιπτώσεις συνδυάζονται από συνταγματικές… εκπλήξεις όπως συνέβη πριν μερικές εβδομάδες με τον «πάγο» του ΣτΕ στην πώληση των «νερών» (ΕΥΑΘ, και ΕΥΔΑΠ).

Το αρχικό πρόγραμμα εκτός από τα 3,56 δισ. (που στην αρχή της χρονιάς έπεσαν στα 2,6) προέβλεπε τις τελικές προσφορές για τους δύο διαγωνισμούς στα τρένα (ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO) μέσα στην άνοιξη. Για την ίδια περίοδο προβλεπόταν να κλείσει οριστικά η συμφωνία για τον ΔΕΣΦΑ, ενώ μέχρι (ή μέσα) στο καλοκαίρι αναμένονταν οι τελικές φάσεις για τα περιφερειακά αεροδρόμια και τις Μαρίνες. Μέσα στο εξάμηνο θα έπρεπε να κλείσει και η υπόθεση του ΑΔΜΗΕ (ώστε να προχωρήσει αμέσως μετά η «μικρή ΔΕΗ) ενώ σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου είχαν δρομολογηθεί οι πιο δύσκολες υποθέσεις όπως της ΔΕΠΑ (που θα πρέπει να επαναπροκηρυχθεί μετά το περυσινό ναυάγιο), των ΕΛΠΕ και της ΔΕΗ. Σιγουριά επικρατούσε και για τις περιπτώσεις των ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ.

Εκεί όμως… ήρθε το «μπλόκο» του ΣτΕ που πρακτικά έκρινε πως η ΕΥΑΘ, και κατ επέκταση και η ΕΥΔΑΠ πρέπει να διατηρήσουν το δημόσιο χαρακτήρα τους. Μάλιστα, το ανώτατο δικαστήριο έκρινε πως και οι μετοχές θα πρέπει να επιστρέψουν στο Δημόσιο. Έτσι το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει σήμερα το 61,33% της ΕΥΔΑΠ μάλλον θα χρειαστεί να το… επιστρέψει όπως θα συμβεί πιθανότατα και με το 74,017% της ΕΥΑΘ.

ΑΠΩΛΕΙΕΣ. Η πρώτη επίπτωση αφορά την εισπρακτική απώλεια των 300-350 εκατ. ευρώ που είχαν προϋπολογιστεί για τις δύο εταιρείες. Η δεύτερη την αναγκαστική αλλαγή στη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης που στρέφεται πλέον προς ένα μοντέλο συνεργασίας με ιδιώτες, όπως είναι η παραχώρηση μειοψηφικού ποσοστού μαζί με το management. Η τρίτη επίπτωση αφορά τους μνηστήρες και το ευρύτερο παιχνίδι των εντυπώσεων, ιδιαίτερα για την ΕΥΑΘ που βρισκόταν σε διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προτάσεων, με τη γαλλική Suez (που συνεργάζεται με τον Ελλάκτωρα του ομίλου Μπόμπολα) και το σχήμα με τους ισραηλινούς της Mekorot (που συνεργάζονται με όμιλο Αποστολόπουλο του ιατρικού και τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) να δοκιμάζουν μια ελληνική ψυχρολουσία.
Στο «περίμενε» βρίσκονται και τα 80-100 εκατ. ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί για τον OΔIE. Ο διαγωνισμός αρχικά κόλλησε στη φορολόγηση των ιδιοκτητών αλόγων, και στη συνέχεια στην απειλή της γαλλικής PMU ότι θα αποχωρήσει, αφήνοντας με έναν μόνο υποψήφιο (και τον κίνδυνο να χαρακτηριστεί άγονη) τη διαδικασία.

Με βάση τον νέο σχεδιασμό το πρώτο «φώς» θα φανεί το φθινόπωρο, καθώς για τις αρχές του τρίτου τριμήνου έχουν μεταφερθεί οι τελικές προτάσεις για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη ROSCO (την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ) και τα Περιφερειακά Αεροδρόμια. Ενδιαφέρον για τη ROSCO έχουν εκδηλώσει η γαλλική Alstom σε κοινοπραξία με την Demco του Κοπελούζου, η γερμανική Siemens και η ρωσική RZD (με τη ΓΕΚ-Τέρνα) που ενδιαφέρεται επίσης και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και για τον ΟΛΘ, σε μια πρόταση που προσκρούει σε κοινοτικές διατάξεις και μπορεί να περιπλέξει τα πράγματα, απειλώντας την είσπραξη των 100 εκατ. ευρώ που αναμένονται από τα «τρένα».

Κι ενώ οι πληροφορίες από το διαγωνισμό των αεροδρομίων της περιφέρειας δίνουν μια αρκετά… θολή εικόνα (ως προς το τι θα προσφέρουν οι μνηστήρες) μια κίνηση που θα γίνει μέσα στο καλοκαίρι αφορά την προκήρυξη του διαγωνισμού για το 55% του Διεθνούς Αερολιμένα των Αθηνών. Τον πρώτο λόγο στην αποκρατικοποίηση του «Ελ. Βενιζέλος» θα έχει η καναδική PSP Investments που πέρυσι απόκτησε το 27% που είχε η Hochtief και διατηρεί τα δικαιώματά της στην ανάδειξη της διοίκησης. Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται και η προκήρυξη για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Όλα αυτά αφήνουν για το… βάθος του χρόνου το καυτό πακέτο της ενέργειας (ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ και ΔΕΗ) για το οποίο στον νέο σχεδιασμό δεν αναφέρονται πλέον ούτε …ημερομηνίες στόχοι.

Το βάρος πλέον για την αποκόμιση εσόδων πέφτει στον τομέα των ακινήτων. Μέχρι το τέλος του μήνα το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) θα πρέπει να υποβάλει στους εκπροσώπους της Ε.Ε., της ΕΚΤ και του ΔΝΤ έκθεση που να περιλαμβάνει τα εναλλακτικά σενάρια για τον πρώτο γύρο τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων (από τις πωλήσεις ακινήτων), ο οποίος θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο και στα σκαριά υπάρχει πρόταση για τη δημιουργία επενδυτικής εταιρείας ακινήτων. Πάντως η Τρόικα «συνιστά» η τιτλοποίηση να απευθύνεται σε διεθνείς επενδυτές ακινήτων κάτι που αναμένεται να ανοίξει αρκετά το παιχνίδι.
Παράλληλα, από το Σεπτέμβριο ξεκινά η νέα φάση ηλεκτρονικών δημοπρασιών του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση ακινήτων που περιλαμβάνουν ένα διατηρητέο κλασσικό κτίριο στο πάρκο Τίβολι της Λιουμπλιάνα, τη λεγόμενη αγορά Μοδιάνο στη Θεσσαλονίκη και το νεοκλασικό στην Πάτρα. Πάντως οι δημοπρασίες του περασμένου Μαρτίου αν και απέφεραν περισσότερα από 12 εκατομμύρια ευρώ, απείχαν πολύ από τις αρχικές εκτιμήσεις οι οποίες έκαναν λόγο για περισσότερα από 50 εκατομμύρια ευρώ.

Διαβάστε περισσότερα και δείτε το φωτορεπορτάζ στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί σήμερα σε όλα τα περίπτερα της χώρας με τρελές προσφορές και αποκαλύψεις

Αξιολόγηση