Οι προσφορές στα σούπερ μαρκετ ρίχνουν τις τιμές

Πώς έχουν διαμορφωθεί οι τιμές στα ράφια την τελευταία πενταετία

Οι προσφορές στα σούπερ μαρκετ ρίχνουν τις τιμές

Μειωμένες κατά 1,5% εμφανίζονται οι τιμές στα είδη τροφίμων και μη αλκολούχων ποτών τον Ιούλιο 2017 σε σχέση με τον Ιούνιο 2012 παρά τις σημαντικές αυξήσεις στη φορολογία των τροφίμων (ΦΠΑ και ειδικοί φόροι κατανάλωσης) οι οποίες έχουν απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις του κλάδου (λιανεμπορικές εταιρείες και προμηθευτές), σύμφωνα με έκθεση.

Συγκεκριμένα, το παραπάνω συμπέρασμα προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Όπως προκύπτει από τη μηνιαία εξέλιξη του δείκτη τιμών καταναλωτή για την κατηγορία «Είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά» από Ιούνιο 2012 έως τον Ιούλιο 2017, οι τιμές τον Ιούλιο 2017 διαμορφώνονται 1,5% περίπου χαμηλότερα σε σχέση με τον Ιούνιο 2012.

Σημειώνεται ότι τον Ιούλιο 2015 σημαντικό ποσοστό των τροφίμων αύξησε τον συντελεστή ΦΠΑ από 13% σε 23% και εκ νέου τον Ιούνιο 2016 σε 24%, αύξηση που αντιστοιχεί μεσοσταθμικά σε μία επιβάρυνση της τάξης του 3,0-3,5% περίπου, ενώ από Ιανουάριο 2017 σημαντικές κατηγορίες προϊόντων έχουν επιβαρυνθεί με ειδικούς φόρους κατανάλωσης (π.χ. καφές). Θεωρητικά, αν δεν είχαν προκύψει οι αυξήσεις στη φορολογία θα μπορούσαν οι τιμές να είναι ακόμα και 4,0% χαμηλότερα.

Στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών) οι οποίες έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια και εκτιμάται ότι έχουν επιφέρει επιπλέον όφελος στον καταναλωτή.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ, εκτιμάται ότι η επίδραση των προσφορών το τελευταίο διάστημα αντιστοιχεί σε μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ εκτιμάται σε 7,2%. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι πραγματικές τιμές στο σουπερμάρκετ είναι κατά περίπου 7% χαμηλότερες από τις αρχικές τιμές που μετριόνται στο «ράφι».

Η παραπάνω εικόνα καταγράφεται και στις απόψεις των καταναλωτών για τις τιμές στις αλυσίδες σουπερμάρκετ σύμφωνα με την ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 2.000 ατόμων.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, ποσοστό 65% των ερωτηθέντων αξιολογεί θετικά τις τιμές στα σουπερμάρκετ και δηλώνει ικανοποιημένο, ενώ το 35% είναι λίγο ή καθόλου ικανοποιημένο.

Παράλληλα, ποσοστό 74% έχει θετική άποψη για την σχέση ποιότητας-τιμής που βρίσκει στα σουπερμάρκετ και μόλις το 9% διαφωνεί.

Αξιολόγηση