Οι δημοφιλείς ημέρες για ψώνια

Ποιο «σπάταλοι» εμφανίζονται οι άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες

Οι δημοφιλείς ημέρες για ψώνια

Το καλάθι της νοικοκυράς γίνεται όλο και πιο ελαφρύ την στιγμή που οι τιμές ανεβαίνουν ενώ μισθοί και συντάξεις μειώνονται. Οι τιμές στα βασικά είδη διατροφής έχουν βρεθεί από τα πολύ ψηλά του πρώτου τετραμήνου, στα χαμηλότερα του Μαΐου, ωστόσο το καλάθι της νοικοκυράς παραμένει πιο «αλμυρό» από πέρσι.

Την ίδια στιγμή, σε ένα ανελέητο κυνήγι προσφορών στα σούπερ μάρκετ έχει επιδοθεί ο Ελληνας καταναλωτής προκειμένου να μειώσει το ύψος των χρημάτων που δαπανά κατά την επίσκεψή του σε κάποιο κατάστημα. Η λίστα με τα ψώνια καθίσταται πλέον μαθηματική εξίσωση με μεταβλητές την περιορισμένη αγοραστική δυνατότητα και τις προωθητικές ενέργειες που γίνονται από μέρους των επιχειρήσεων οι οποίες πασχίζουν να διατηρήσουν θετικό πρόσημο στους ισολογισμούς τους.

 

Όπως προκύπτει από την έρευνα Shopper που πραγματοποίησε πρόσφατα η IRI σε δείγμα 2.000 καταναλωτών σούπερ μάρκετ (Μάιος - Ιούνιος 2017), σύμφωνα με την οποία το μέσο μηνιαίο καλάθι στα σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται σήμερα στα 317 ευρώ, με τους άνδρες καταναλωτές να εμφανίζονται περισσότερο «σπάταλοι» δαπανώντας 332 ευρώ τον μήνα, ενώ οι γυναίκες φαίνονται πιο συγκρατημένες, με τις αντίστοιχες δαπάνες να κυμαίνονται στα 308 ευρώ.

Το ακριβότερο καλάθι, με βάση τα ίδια στοιχεία, σε μηνιαία βάση εμφανίζεται στην Κρήτη, στα 346 ευρώ, ενώ στην Αττική η δυναμική του καλαθιού είναι μικρότερη, στα 324 ευρώ. Το μικρότερο καλάθι εμφανίζεται στη Θεσσαλονίκη, στα 275 ευρώ/μηνιαίως, ενώ ακολουθεί η Δυτική Ελλάδα και η Πελοπόννησος με 308 ευρώ/μηνιαίως.

Παράλληλα, το 22% των καταναλωτών δηλώνει ότι ψωνίζει με λίστα, ενώ το 10% δεν τη χρησιμοποιεί. Το 67%, ωστόσο, εμφανίζεται να αγοράζει προϊόντα και εκτός λίστας, γεγονός που αποτελεί, σύμφωνα με τους αναλυτές της IRI, το πεδίο που βρίσκεται η ευκαιρία για τις αλυσίδες και τη βιομηχανία.

Βασική παράμετρος, ωστόσο, παραμένει για τους καταναλωτές η εξεύρεση προσφορών, γεγονός που εντείνει σημαντικά τον ανταγωνισμό του κλάδου. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία των μετρήσεων της IRI η συνολική συμμετοχή των promo (σ.σ.: αφορά τις ενέργειες μέσα στο κατάστημα) διαμορφώνεται στο πρώτο σχεδόν μισό του έτους στο 22,3%, ενισχυμένη κατά 9,6%.

Την εικόνα της εγχώριας κατανάλωσης συνθέτει ακόμα μία παράμετρος, η οποία αφορά τη «διάσπαση» των σημείων τα οποία επισκέπτονται οι καταναλωτές για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι καταναλωτές εμφανίζονται να επισκέπτονται έξι διαφορετικά σημεία την εβδομάδα προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Ακόμα ένα ενδιαφέρον στοιχείο αφορά το πώς διαμορφώνονται οι δαπάνες ανάλογα με την ηλικία, κατηγορία στην οποία οι καταναλωτές 55-64 ετών εμφανίζονται να κρατούν το πιο ακριβό καλάθι, στα 368 ευρώ, έναντι των 354 ευρώ των καταναλωτών 45-54 ετών. Αρκετά μικρότερες είναι οι δαπάνες των ηλικιών 35-44 (318 ευρώ/μηνιαίως), ενώ πιο περιορισμένα ψώνια πραγματοποιούν οι ηλικίες 25-37 (238 ευρώ/μηνιαίως).

Όσον αφορά την επισκεψιμότητα, το 37% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι πραγματοποιεί τις τακτικές αγορές του μία φορά την εβδομάδα, ενώ το 47% δήλωσε ότι δεν έχει συγκριμένη μέρα και ώρα που επισκέπτεται τα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τους αναλυτές της IRI, οι δημοφιλείς ημέρες για τα ψώνια της εβδομάδος είναι η Παρασκευή (το απόγευμα), το Σάββατο και η Δευτέρα.

Αξιολόγηση