Έρευνα: η 5η ακριβότερη βενζίνη του πλανήτη είναι η ελληνική

Έρευνα: η 5η ακριβότερη βενζίνη του πλανήτη είναι η ελληνική
Ένα «φουλάρισμα» ρεζερβουάρ αυτοκινήτου χωρητικότητας 50 λίτρων, κοστίζει στην Ελλάδα 77,4 ευρώ κατά μέσο όρο, περισσότερο από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα με εξαίρεση την Ολλανδία η οποία κρατά τα πρωτεία αλλά με οριακή πλέον διαφορά, μικρότερη του ενός ευρώ. Προφανώς, ο Ολλανδός, δεν αισθάνεται καθόλου μειονεκτικά απέναντι στον Έλληνα και ας πληρώνει λίγο ακριβότερα το καύσιμο. Ο λόγος;

Ο βασικός μισθός του Ολλανδού διαμορφώνεται στα 1537 ευρώ (έναντι 684 ευρώ του Έλληνα) και επαρκεί για 20 γεμίσματα με αμόλυβδη ή 25 με πετρέλαιο κίνησης. Αντίθετα, ο Έλληνας καταναλωτής, με τον βασικό μισθό του θα γεμίσει εννέα φορές το ρεζερβουάρ με αμόλυβδη ή 11 με πετρέλαιο κίνησης. Σε όρους αγοραστικής δύναμης, ο Έλληνας καταναλωτής «βυθίζεται» πλέον στο επίπεδο των φτωχότερων χωρών της Ευρώπης όπως είναι η Βουλγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ρουμανία, η Ουγγαρία και η Σλοβακία.

Αν χρησιμοποιηθεί ως δείκτης η αναλογία της τιμής της βενζίνης ως προς τον κατώτατο βασικό μισθό (και μάλιστα προ φόρων και ασφαλιστικών εισφορών) τότε ο Έλληνας έχει να… ζηλέψει πολλούς ακόμη ξένους καταναλωτές πέραν των Ολλανδών. Ο Βέλγος για παράδειγμα, και φθηνότερα πληρώνει την βενζίνη από τον Έλληνα (1,366 ευρώ έναντι 1,548 ευρώ ανά λίτρο) και υπερδιπλάσιο βασικό μισθό έχει (1531,9 ευρώ έναντι 684 ευρώ στην Ελλάδα ποσό που προκύπτει αν γίνει αναγωγή των 586 ευρώ προκειμένου να συμπεριληφθούν και τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα αλλά και το επίδομα αδείας). Έτσι, ο Βέλγος γεμίζει 22 φορές το ρεζερβουάρ με τον βασικό μισθό. Ο Ιρλανδός, ακόμη περισσότερες φορές (23), ο Ισπανός 12, ο Γάλλος 21 φορές ενώ «πρωταθλητής» είναι ο κάτοικος του Λουξεμβούργου με 32 φορές καθώς η αμόλυβδη στο κρατίδιο κοστίζει 1,187 ευρώ και ο βασικός μισθός είναι ο υψηλότερος στην ΕΕ με 1923 ευρώ. Ο Έλληνας βρίσκεται σε χειρότερη θέση και συγκριτικά με τον Μαλτέζο ή τον Σλοβένο ενώ ξεπερνά τον Βούλγαρο, τον Σλοβάκο, τον Κροάτη και τον Εσθονό καθώς παρά το γεγονός ότι πληρώνει ακριβότερα το καύσιμο, εξακολουθεί να εισπράττει υψηλότερο βασικό μισθό.

Με τη φορολογική πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση στο καύσιμο, έχει καταφέρει να προκαλέσει ζημιά σε όλη την αλυσίδα των εμπλεκομένων:

1. Στον καταναλωτή ο οποίος έφτασε στο σημείο να πληρώνει την 6η ακριβότερη βενζίνη του πλανήτη όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Global Petrol Prices για την 18η Ιανουαρίου 2017. Ακριβότερη χώρα στον κόσμο είναι το Χονγκ Κονγκ με τιμή 1,81 ευρώ ανά λίτρο, δεύτερη η Νορβηγία με 1,77 ευρώ, 3η η Ισλανδία με 1,67 ευρώ, τέταρτη και 5η η Ολλανδία και το Μονακό με 1,57 ευρώ και 6η η Ελλάδα σε απόσταση… αναπνοής με 1,56 ευρώ. Η ελληνική ακρίβεια είναι καθαρά αποτέλεσμα της φορολογικής πολιτικής όπως προκύπτει και από τα στοιχεία της Eurostat. Όπως προαναφέρθηκε, η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των φόρων, είναι η 2η υψηλότερη στην Ευρώπη πίσω από την Ολλανδία. Αν όμως εξαιρεθούν οι φόροι, η κατάταξη με βάση την τιμή της αμόλυβδης προ φόρων, φέρνει την Ελλάδα στην 11η θέση αντί για τη δεύτερη. Με βάση την μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης την προηγούμενη εβδομάδα, (1,548 ευρώ ανά λίτρο) οι φόροι έφταναν στα 1,0108 ευρώ ανά λίτρο με αποτέλεσμα να αντιστοιχούν στο 65,29% της τελικής τιμής λιανικής.

2. Στους επιχειρηματίες του κλάδου. Ειδικά οι βενζινοπώλες δεν θέλουν τις υψηλές τιμές στις αντλίες καθώς γνωρίζουν ότι επηρεάζεται άμεσα η κατανάλωση. Ήδη, έχει καταγραφεί τεράστια πτώση στις πωλήσεις της αμόλυβδης καθώς από τα 2,9 δισεκατομμύρια λίτρα αμόλυβδης που καταναλώνονταν το 2010, έχουν πέσει στα 1,388 δις. λίτρα το 2015 ενώ στελέχη της αγοράς μιλούν για περαιτέρω πτώση και το 2016 παρά τη διατήρηση των τιμών λιανικής σε σχετικά χαμηλά επίπεδα για το μεγαλύτερο διάστημα του 2016. Το περιθώριο κέρδους για ολόκληρο το σύστημα διάθεσης των καυσίμων (εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, πρατήρια καυσίμων κλπ) έχει διαμορφωθεί –με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης- στα 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 6,44% επί της τιμής λιανικής. Ειδικά οι πρατηριούχοι, εκτός από την πιθανή νέα μείωση της κατανάλωσης λόγω των ανατιμήσεων που πλήττουν εδώ και μερικές εβδομάδες την αγορά, έχουν να ανησυχούν και για την αποπληρωμή των καυσίμων σχεδόν αποκλειστικά με κάρτες από την πλευρά των καταναλωτών γεγονός που επηρεάζει ακόμη περισσότερο το περιθώριο κέρδους καθώς για κάθε πληρωμή μέσω του POS, η τράπεζα παρακρατεί ακόμη και το 1% επί της αξίας της συναλλαγής.

3. Στο ίδιο το δημόσιο το οποίο βλέπει τα έσοδα, αντί να ενισχύονται λόγω της αύξησης των φορολογικών συντελεστών, να υποχωρούν. Ακόμη και το 2016 κατά το οποίο η πορεία των φορολογικών εσόδων ήταν εκρηκτική συγκριτικά με το 2015 (σ.σ καταγράφηκε αύξηση 4 δις. ευρώ στα φορολογικά έσοδα του 2016 συγκριτικά με τα αντίστοιχα του 2015), οι φόροι στα πετρελαιοειδή απέδωσαν λιγότερα συγκριτικά με το 2015. Έτσι, ο ΦΠΑ πετρελαιοειδών (παρά την αύξηση του συντελεστή από το 23% στο 24%) απέφερε 1,649 δις. ευρώ έναντι 1,754 δις. ευρώ το 2015 ενώ ο ειδικός φόρος κατανάλωσης (ο οποίος δεν επηρεάζεται από την διεθνή τιμή του πετρελαίου όπως ο ΦΠΑ) απέφερε 4,093 δις. ευρώ, ποσό χαμηλότερο τόσο από το 2015 (4,175 δις. ευρώ) όσο και από τον ετήσιο στόχο που είχε τεθεί για το 2016 μέσω του προϋπολογισμού (4,126 δις. ευρώ).

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ