Οι εξαγγελίες που έμειναν στο ράφι

Ούτε δικαιότερα τέλη κυκλοφορίας, ούτε αυτόματη εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές, ούτε περιουσιολόγιο

Οι εξαγγελίες που έμειναν στο ράφι

Από το «υπουργέ προχώρα, άλλαξε τα όλα» στο «ελάτε να τελειώνουμε όπως-όπως με τις εκκρεμότητες». Δεν είναι η πρώτη φορά που οι προσδοκίες που καλλιεργούνται την άνοιξη θα διαψευστούν προς το τέλος του φθινοπώρου υπό το βάρος μιας ακόμη αξιολόγησης που πρέπει να ολοκληρωθεί ή της αδυναμίας του κρατικού μηχανισμού –και ειδικά των πληροφοριακών του συστημάτων- να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις. Μεγαλόπνοα σχέδια όπως η τροποποίηση της φόρμουλας υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, η εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές βάσει πραγματικών δεδομένων αγοραπωλησιών, η συγκρότηση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, ο εντοπισμός των ανασφάλιστων ΙΧ, η επιβολή του «δίκαιου» φόρου υπεραξίας στα ακίνητα θα παραμείνουν στα συρτάρια.

Μεταρρυθμίσεις οι οποίες αποσκοπούν είτε στο να φέρουν περισσότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία χωρίς όμως να αποτελούν νέα εισπρακτικά μέτρα ή αλλαγές που μπορούν να καταστήσουν το σύστημα δικαιότερο, παραμερίζονται προκειμένου να υλοποιηθούν προαπαιτούμενα του μνημονίου ή προκειμένου να πέσει όλο το βάρος στην είσπραξη των φορολογικών εσόδων. Έτσι, δυόμιση μήνες πριν τελειώσει το έτος, το υπουργείο Οικονομικών ακόμη μετράει τις εκκρεμότητές του οι οποίες είναι αμφίβολο αν θα κλείσουν ή αν θα μετατεθούν –για μια ακόμη φορά- για αργότερα.

Στα τέλη κυκλοφορίας, η υπόθεση ήταν λίγο-πολύ προδιαγεγραμμένη. Οι εξαγγελίες που έγιναν πριν από έναν χρόνο περί δικαιότερου τρόπου υπολογισμού έμειναν στα χαρτιά και το μόνο που μένει είναι να ανακοινωθεί και επίσημα ότι τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 θα υπολογιστούν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με τα αντίστοιχα του 2017. Η πρόθεση να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας για τα παλαιά οχήματα «σκόνταψε» στο δημοσιονομικό κόστος αλλά και στην παραβίαση της αρχής « ο ρυπαίνων πληρώνει» ενώ το σενάριο να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας για τους πολύτεκνους με τη μεγαλύτερη ανάγκη θα ανάγκαζε τις υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να συνδέσουν τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας με τα δηλωθέντα εισοδήματα κάτι που θα έθετε σε κίνδυνο ολόκληρο το οικοδόμημα των τελών κυκλοφορίας που αποφέρει κάθε χρόνο πάνω από ένα δις. ευρώ στα κρατικά ταμεία.

Προς ναυάγιο οδεύει και η μεγάλη εκκρεμότητα με τον υπολογισμό των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Το να υπολογίζεται η φορολογητέα αξία του ακινήτου με βάση τα πραγματικά δεδομένα όπως αυτά καταγράφονται σε μια ηλεκτρονική βάση από το «φακέλωμα» των συναλλαγών αποδεικνύεται ουτοπικό ακριβώς λόγω της έλλειψης συναλλαγών. Η υπόθεση όμως δεν είναι τόσο απλή καθώς η εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις πραγματικές, αποτελεί προαπαιτούμενο της 3ηςαξιολόγησης. Η κυβέρνηση είναι πιθανό να ζητήσει αναβολή της αλλαγής των αξιών για να αποφύγει και την τροποποίηση των συντελεστών υπολογισμού των φόρων ακινήτων. Αυτό το αίτημα όμως είναι πιθανό να μην «περάσει» από το κουαρτέτο. Το δεύτερο σενάριο είναι να καταφύγει το υπουργείο σε διοικητικό προσδιορισμό των αξιών όπως ακριβώς συνέβη και το 2007.

Η επιβολή του φόρου υπεραξίας στις αγοραπωλησίες ακινήτων είναι άλλο ένα νομοθετημένο μέτρο το οποίο πρέπει να ενεργοποιηθεί από τις αρχές του χρόνου. Δεν έχει γίνει καμία προετοιμασία και η κυβέρνηση θα ζητήσει έγκριση από τους θεσμούς για να προχωρήσει σε αναβολή. Υποτίθεται ότι ο φόρος υπεραξίας είναι ένας δίκαιος φόρος καθώς επιβαρύνει τον πωλητή και μάλιστα για το κέρδος που αποκομίζει από μια πώληση. Υπό τις παρούσες η ενεργοποίηση αυτού του φόρου δεν είναι δυνατή και ούτε έχει και νόημα καθώς δεν υπάρχει υπεραξία για να φορολογηθεί.

Ως μάννα εξ’ ουρανού περιμένουν τα τέσσερα εκατομμύρια των οφειλετών της εφορίας τη νέα ρύθμιση των 120 δόσεων. Και αυτή η εκκρεμότητα έχει «κολλήσει» στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς κάτι που σημαίνει ότι μέχρι το τέλος του έτους δεν αναμένεται να ενεργοποιηθεί. Ακόμη και μετά την έκδοση της σχετικής απόφασης όμως, τα εκατομμύρια των οφειλετών θα συνειδητοποιήσουν ότι η ρύθμιση δεν τους αφορά. Οι 120 δόσεις, αφενός θα έχουν πολλά κριτήρια και προϋποθέσεις ένταξης, αφετέρου θα αποκλείουν εκ των προτέρων τους οφειλέτες που δεν έχουν επαγγελματική ιδιότητα. Μισθωτοί , συνταξιούχοι και εισοδηματίες θα αποκλειστούν εκ των προτέρων και θα αναζητήσουν διέξοδο μόνο στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων.

Για το νέο έτος φαίνεται να αναβάλλεται και το μεγάλο εγχείρημα του εντοπισμού των ανασφάλιστων αυτοκινήτων. Υποτίθεται ότι το υπουργείο Οικονομικών περιμένει το υπουργείο Μεταφορών να ολοκληρώσει μια διαδικασία «ξεκαθαρίσματος» των οχημάτων που φαίνονται στα χαρτιά να είναι σε κυκλοφορία αλλά στην πραγματικότητα είναι είτε κλεμμένα είτε αγνώστου ιδιοκτήτη. Όσο αυτή η διαδικασία καθυστερεί –κυβερνητικό στέλεχος με το οποίο συνομίλησε τοmoneyproυποστηρίζει ότι θα χρειαστεί και καινούργια νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να λυθεί το θέμα- θα παραμένει σε εκκρεμότητα και ο εντοπισμός των ανασφάλιστων οχημάτων και ο εντοπισμός των ΙΧ που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ όπως επίσης και των οδηγών που δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας για τα έτη πριν από το 2013.

Πηγή: Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας

Αξιολόγηση