Το όνειρο της κυβέρνησης για μείωση φόρων και η σκληρή πραγματικότητα

Το όνειρο της κυβέρνησης για μείωση φόρων και η σκληρή πραγματικότητα
«Μειώστε τον πήχη του πρωτογενούς πλεονάσματος μετά το 2019 και εμείς θα μειώσουμε τους φορολογικούς συντελεστές». Σε αυτή την φράση συνοψίζεται η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προς τους θεσμούς προκειμένου να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Η πρόταση διατυπώθηκε δημοσίως από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο στο συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού επιμελητηρίου. Ο κ. Τσακαλώτος, μίλησε για την ανάληψη δέσμευσης από την ελληνική πλευρά: κάθε ευρώ που θα εξοικονομείται από τον κρατικό προϋπολογισμό λόγω του ότι θα είναι ο πήχης του πλεονάσματος χαμηλότερα, θα κατευθύνεται υποχρεωτικά στη «χρηματοδότηση» χαμηλότερων φορολογικών συντελεστών και όχι στις κοινωνικές παροχές.

Αν θα θέλει η κυβέρνηση του 2019 ή του 2020 να μοιράσει και «κοινωνικά μερίσματα» θα πρέπει να βρίσκει πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, της αδήλωτης εργασίας ή του λαθρεμπορίου.

Η ελληνική κυβέρνηση, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών, αντιλαμβάνεται πλέον την ανάγκη μείωσης των φορολογικών συντελεστών ειδικά στις τάξεις των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων. Προς την ίδια κατεύθυνση πιέζει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τον Γάλλο Επίτροπο Πιέρ Μοσκοβισί να δηλώνει ότι πρέπει να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Πέραν όμως από τις προθέσεις, το γεγονός είναι ένα: η προσπάθεια αποκλιμάκωσης των συντελεστών, θα ξεκινήσει από τα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών.

Με ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης, οι κρατήσεις έχουν φτάσει στα επίπεδα του 50-60% ανάλογα με το ύψος της κερδοφορίας κάτι που θα φανεί ξεκάθαρα μέσα στο 2017. Η εικόνα, όπως έχει διαμορφωθεί αυτή τη στιγμή είναι μια από τις χειρότερες στην Ευρώπη για τους επαγγελματίες, ανεξαρτήτως μορφής απασχόλησης:

1. Ελεύθεροι επαγγελματίες: Με δεδομένη τη σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με το εισόδημα αλλά και τη φορολόγηση των κερδών από το πρώτο ευρώ με συντελεστή 22%, με δεδομένη την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος αλλά και της εισφοράς αλληλεγγύης, ακόμη και αν κάποιος εμφανίσει κέρδη της τάξεως των 5.000 ευρώ, θα πρέπει να ξεχάσει το 62% των εσόδων του και να περιοριστεί στα… 1.884 ευρώ. Για κέρδη από 10.000 έως 40.000 ευρώ, ο συνολικός συντελεστής των κρατήσεων κυμαίνεται από το 47-50% ενώ από τις 50.000 ευρώ και πάνω, η κατάσταση ξεφεύγει: ακόμη και κάποιος που θα εμφανίσει 100.000 ευρώ εισόδημα, θα χρειαστεί να πληρώσει περίπου 55.000 ευρώ στην εφορία και στο ασφαλιστικό ταμείο και να περιοριστεί με καθαρές αποδοχές της τάξεως των 45.333 ευρώ.

2. Ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρείες: Το κύμα μετατροπών εταιρειών από ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες σε ΙΚΕ (κατά κύριο λόγο) δικαιολογείται από τους αριθμούς. Στις 5.000 ευρώ κέρδος, το κράτος έχει φτάσει στο σημείο να κρατάει το… 74% αφήνοντας τους εταίρους με καθαρό εισόδημα της τάξεως των 1.306 ευρώ. Προφανώς, αυτό οφείλεται στις ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες συνδέονται πλέον με το καθαρό εισόδημα. Οφείλεται όμως και στους φόρους καθώς ο συντελεστής αυξήθηκε από φέτος (σ.σ. θα ισχύσει πρώτη φορά για τα εισοδήματα του 2016) από το 26% στο 29%. Πώς να μην προκύπτει το 74% όταν στα 5.000 ευρώ κέρδος θα παρακρατηθούν 1.752 ευρώ ασφαλιστικές εισφορές, 942 ευρώ φόρος εισοδήματος και 1.000 ευρώ τέλος επιτηδεύματος; Στα υψηλότερα εισοδήματα από 10.000 έως 100.000 ευρώ, οι κρατήσεις κυμαίνονται από το 50-60% ενώ για να πέσει ο συντελεστής κάτω από το 50%, πρέπει τα κέρδη να ξεπερνούν τα 100.000 ευρώ (σ.σ. αυτή η αντίστροφη προοδευτικότητα, οφείλεται στο γεγονός ότι έχει μπει πλαφόν στις ασφαλιστικές εισφορές).

3. ΙΚΕ-ΕΠΕ-ΑΕ: Όπως έχει αποκαλύψει το «moneyPro» υπάρχει μια μεγάλη εκκρεμότητα για το 2017 που μπορεί να εκτινάξει τις κρατήσεις για τους μετόχους των νομικών προσώπων, ειδικά των ΑΕ: το πώς θα υπολογιστούν οι ασφαλιστικές εισφορές. Για τα μέλη του ΔΣ που είναι ταυτόχρονα και μέτοχοι, το υπουργείο Εργασίας θέλει να συνδέσει τις ασφαλιστικές εισφορές με το ύψος των διανεμόμενων μερισμάτων κάτι που αν επιβεβαιωθεί, θα στείλει το συνολικό ποσοστό των κρατήσεων πάνω από το 60-70%. Ούτως ή άλλως, οι επιβαρύνσεις για τα νομικά πρόσωπα είναι υπέρογκες κάτι που φαίνεται και από τα ακόλουθα παραδείγματα: Για κέρδη 5.000 ευρώ, οι κρατήσεις φτάνουν στο 59,65% ενώ για κέρδη 20.000 ευρώ, ο συντελεστή περιορίζεται στο 44,89% (σ.σ. η διαφορά οφείλεται ότι στα μικρά ποσά κερδοφορίας, επιδρά πολύ αρνητικά το τέλος επιτηδεύματος που φτάνει στα 1.000 ευρώ). Στα μεγάλα ποσά κερδοφορίας, οι συνολικές κρατήσεις για τον μέτοχο (αν προστεθούν δηλαδή φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων, φόρος επί των μερισμάτων, εισφορά αλληλεγγύης και τέλος επιτηδεύματος) κυμαίνονται στο 43-45%. Και αυτό χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το τι θα γίνει με τις ασφαλιστικές εισφορές είτε των διαχειριστών των ΙΚΕ και των ΕΠΕ είτε των μετόχων των ανωνύμων εταιρειών.

Φορολογικά κίνητρα για νέους επιχειρηματίες

Πέρα από το σύστημα εξαιρετικά υψηλών κρατήσεων στο επιχειρείν, η Ελλάδα ξεχωρίζει, συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες και για την απουσία ευνοϊκότερου καθεστώτος για τους νέους επιχειρηματίες οι οποίοι καλούνται να αντιμετωπίσουν τα υψηλά ποσοστά που αντιμετωπίζει και οποιοσδήποτε άλλος. Τι κάνουν οι υπόλοιπες χώρες για να βοηθήσουν τους νέους; Η Ιρλανδία, ούτως ή άλλως αποτελεί φορολογικό παράδεισο για το επιχειρείν εφαρμόζοντας συντελεστή 12,5% στα εταιρικά κέρδη.

Πέραν τούτου όμως, έχει θεσπίσει και την πλήρη φορολογική απαλλαγή για μια τριετία για τις νεοσύστατες εταιρείες υπό την προϋπόθεση ότι τα συνολικά έσοδα δεν ξεπερνούν τις 40.000 ευρώ. Στην Ισπανία, επίσης υπάρχει ειδικό καθεστώς με τον φορολογικό συντελεστή να μειώνεται από το 30% που είναι κανονικά στο 20% για εταιρείες με τζίρο κάτω από 5 εκατ. ευρώ και λιγότερους από 25 απασχολούμενους. Ακόμη και στη Γαλλία ενεργοποιείται χαμηλός συντελεστής 15% οι οποίες ανήκουν σε ποσοστό τουλάχιστον 75% σε φυσικά πρόσωπα.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση