Τι φέρνει το έξτρα πακέτο μέτρων για αφορολόγητο, συντάξεις και ΦΠΑ

Τι φέρνει το έξτρα πακέτο μέτρων για αφορολόγητο, συντάξεις και ΦΠΑ
Στη γωνία στριμώχτηκε η ελληνική κυβέρνηση μετά το Ουάσινγκτον Group. Η Γερμανία έκοβε (ρύθμιση χρέους δεν φαίνεται στον ορίζοντα) και το ΔΝΤ έραβε (τα πρόσθετα μέτρα που ζητάει θα περάσουν υπό μορφή «εφεδρείας» μια εφεδρεία όμως η οποία είναι εξαιρετικά πιθανό να γίνει πράξη καθώς ουδέποτε στα μνημονιακά χρόνια δεν έγινε εφικτό να επιτευχθεί μεγάλο πλεόνασμα).

Ποια είναι όμως τα μέτρα που θα μπουν στο πρόσθετο πακέτο ανεβάζοντας τον λογαριασμό από τα 5,4 δις. ευρώ που ξέραμε μέχρι σήμερα στα 8,2 δις. ευρώ; Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να είναι από τώρα προετοιμασμένοι για ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις σε συντάξεις (κύριες αυτή τη φορά), ΦΠΑ αλλά και στο αφορολόγητο της φορολογικής κλίμακας

Λίγες δεκάδες ώρες διαπραγμάτευσης έχουν πλέον στη διάθεσή τους η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα και οι επικεφαλής του «κουαρτέτου» για να αποδείξουν αν μπορούν (ή όχι) να καταλήξουν σε μια συμφωνία μέχρι τοEurogroup της Παρασκευής 22 Απριλίου. Οι πληροφορίες που έφταναν χθες το απόγευμα στην Αθήνα, τοποθετούσαν χρονικά την επανέναρξη των συζητήσεων όχι νωρίτερα από την Τρίτη κάτι που, αν επιβεβαιωθεί, θα σημαίνει ότι στη διάθεση των δύο πλευρών θα υπάρχουν το πολύ τρία 24ωρα για να βγει ο «λευκός καπνός». Το ασφυκτικό του χρόνου έχει ήδη οδηγήσει ακόμη και την ελληνική πλευρά στο να δώσει μια μικρή πίστωση χρόνου. Πριν καν μεταβεί στην Ουάσινγκτον ο Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε μιλήσει για έκτακτο Eurogroup μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα ενώ και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, έδωσε περιθώριο μέχρι το Πάσχα των ορθοδόξων. Πάντως, με non paper που δημοσίευσε χθες, το Μέγαρο Μαξίμου αναφέρει ότι «υπάρχει σύγκλιση όλων των πλευρών ώστε να υπάρξει συμφωνία σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων στην Αθήνα μέχρι τη συνεδρίαση του Eurogroup».

Το «Ουάσινγκτον Group» δημιούργησε πολλά καινούργια ερωτήματα τα οποία θα πρέπει να απαντηθούν μέσα από την πορεία των διαπραγματεύσεων. Στις επαφές που είχε τις προηγούμενες ημέρες ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, κατέστη σαφές ότι ΔΝΤ και ευρωπαϊκοί θεσμοί διαφωνούν σχετικά με το κατά πόσο είναι εφικτό θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 μόνο με τα μέτρα των 5,4 δις. ευρώ. Επίσης, καταγράφηκε η πρόθεση της Γερμανίας να κλείσει η αξιολόγηση και η συμφωνία για τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα χωρίς καμία ελάφρυνση του χρέους κάτι όμως που φαίνεται να θέτει ως προϋπόθεση όχι μόνο η ελληνική πλευρά αλλά και το ίδιο το ΔΝΤ. Η δυσκολία των ερωτημάτων είναι τέτοια που ουσιαστικά θέτει υπό αμφισβήτηση το κατά πόσο θα μπορέσουν οι διαπραγματεύσεις να ολοκληρωθούν μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Τα ερωτήματα που χρίζουν απάντησης είναι τα εξής:

1. Θα κληθεί η ελληνική πλευρά να συμφωνήσει σε έστω και σταδιακή μείωση της φορολογικής έκπτωσης από τα 2100 ευρώ που είναι σήμερα (σ.σ φέρνει αφορολόγητο 9550 ευρώ) στα 1800 ευρώ μέχρι το 2018 (σ.σ η έκπτωση των 1800 ευρώ ισοδυναμεί με αφορολόγητο 8180 ευρώ αντί για 9100 ευρώ που έχει ήδη δεχτεί η ελληνική πλευρά). Η απόλυτη στάση που κράτησε την προηγούμενη εβδομάδα ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών (δεν φέρνω νομοσχέδιο με αφορολόγητο χαμηλότερο των 9100 ευρώ) καθιστά πολύ δύσκολη την υποχώρηση της ελληνικής κυβέρνησης η οποία αναζητεί: «ένα πακέτο συμφωνίας που όλες οι πλευρές θα μπορούν να το υποστηρίξουν με αξιοπρέπεια».

2. Θα πρέπει να ψηφιστούν πρόσθετα μέτρα –πέραν των 5,4 δις. ευρώ που έχουν ήδη συμφωνηθεί- ύψους τουλάχιστον 2,7 δις. ευρώ τα οποία θα ενεργοποιηθούν σε περίπτωση που κριθεί ότι δεν επιτυγχάνεται ο δημοσιονομικός στόχος για πλεόνασμα 3,5% το 2018; Τα πρόσθετα μέτρα έχουν ζητηθεί από το ΔΝΤ η παρουσία του οποίου στο ελληνικό πρόγραμμα χαρακτηρίστηκε επιβεβλημένη κατά τη διάρκεια των συζητήσεων στην Ουάσινγκτον τόσο από την Κομισιόν (σ.σ σχετικές δηλώσεις έκανε ο Γ. Ντεισενμπλουμ) όσο και ο Β. Σοϊμπλε. Η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαίωσε την κατάθεση της συγκεκριμένης πρότασης. Μάλιστα άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να την αποδεχτεί υπό προϋποθέσεις. Σύμφωνα με το Μέγαρο Μαξίμου: «η τελική της θέση θα εξαρτηθεί από ολόκληρο το "πακέτο" που θα είναι στα τραπέζι και που, προφανώς, θα συμπεριλαμβάνει και την ελάφρυνση του χρέους, η οποία, με βάση τη Συμφωνία του Ιουλίου, είναι προγραμματισμένο να αποφασιστεί αμέσως μετά την πρώτη αξιολόγηση». Πώς θα λειτουργεί αυτό το πακέτο των πρόσθετων μέτρων. Η ερμηνεία του Μεγάρου Μαξίμου έχει ως εξής: «η συγκεκριμένη πρόταση προβλέπει να κλείσει η αξιολόγηση με τα μέτρα που υπολογίζουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και συμφωνούν και οι ελληνικές αρχές και, μόνο αν το 2018 δεν πιάσουμε το στόχο, να είμαστε υποχρεωμένοι, τότε, να εφαρμόσουμε και κάποια από τα μέτρα που προτείνει το Δ.Ν.Τ. Και είναι ξεκάθαρο ότι σ' αυτή την πρόταση, τα περαιτέρω μέτρα προτείνεται να είναι ανάλογα με την απόκλιση από το στόχο. Για παράδειγμα, μια απόκλιση 0,3% (δηλαδή, να έχουμε 3,2% πρωτογενές πλεόνασμα και όχι 3,5%) θα οδηγούσε σε μέτρα ύψους μόνο 0,3%».

3. Ποιο θα είναι το περιεχόμενο της τελικής συμφωνίας για ασφαλιστικό και φορολογικό; Θα επιμείνει η πλευρά των δανειστών στην ανάγκη γενναίας μείωσης των υφιστάμενων συντάξεων;

4. Θα προχωρήσει τελικώς η ελληνική πλευρά στην κατάθεση του φορολογικού και του ασφαλιστικού νομοσχεδίου στη Βουλή μέσα στην εβδομάδα; Το χθεσινό non paper του Μεγάρου Μαξίμου ανέφερε για το συγκεκριμένο θέμα ότι «ούτε μια φορά, στις συζητήσεις στην Ουάσιγκτον, δεν αναφέρθηκε -πόσο μάλλον έγινε αντικείμενο κριτικής- η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να φέρει στη Βουλή το φορολογικό και το ασφαλιστικό». Ωστόσο, δεν αποσαφηνίζεται αν η κυβέρνηση θα προχωρήσει τελικώς ή όχι.

Αξιολόγηση