Ποιες επιχειρήσεις θα «πονέσουν» περισσότερο από τη φοροκαταιγίδα

Ποιες επιχειρήσεις θα «πονέσουν» περισσότερο από τη φοροκαταιγίδα
Στη χώρα που διανύει την έβδομη χρονιά ύφεσης, στη χώρα που όλοι παραδέχονται ότι η διέξοδος είναι η προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων δεδομένου ότι ο δημόσιος τομέας δεν μπορεί πλέον να σηκώσει το βάρος, η κυβέρνησή της επιμένει στα αντιαναπτυξιακά φορολογικά μέτρα βλέποντας μπροστά της μόνο την ολοκλήρωση της αξιολόγησης.

Αφού αύξησε τον φόρο στα κέρδη των επιχειρήσεων, ετοιμάζεται τώρα να αυξήσει και τον φόρο στα μερίσματα στέλνοντας τον πραγματικό συντελεστή πάνω από 40%. «Επίθεση» εξαπολύει και στο λειτουργικό κόστος. Μια επίθεση η οποία θα εκδηλωθεί είτε με αύξηση των εργοδοτικών εισφορών, είτε με αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (σε καύσιμα, κινητά, φυσικό αέριο, μέχρι και αύξηση του φόρου στα ξενοδοχεία έχει πέσει στο τραπέζι) η οποία μοιραία θα επηρεάσει είτε τα έσοδα (λόγω μείωσης τζίρου σε περίπτωση αύξησης της τιμής) είτε το λειτουργικό κόστος (σε περίπτωση που οι επιχειρήσεις αποφασίσουν να απορροφήσουν την επιπλέον επιβάρυνση). Ποια είναι τα χτυπήματα που προγραμματίζονται ανά κλάδο;

ΑΝΗΥΣΥΧΙΑ. Όταν ο πρόεδρος του ΣΕΒ περνούσε την πύλη του Μεγάρου Μαξίμου για να συναντηθεί με τον πρωθυπουργό και να συμφωνήσει στην αύξηση των εργοδοτικών εισφορών προκειμένου να μην μειωθούν οι συντάξεις, σίγουρα δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση έχει και άλλα μέτρα να βγάλει από το… σακούλι για τις βιομηχανικές επιχειρήσεις. Το πακέτο, εκτός από τη δεδομένη αύξηση του φόρου στα κέρδη των επιχειρήσεων από το 26% στο 29% και την προωθούμενη αύξηση στα μερίσματα από το 10% στα 15%, οι βιομηχανικές επιχειρήσεις θα πρέπει να ανησυχούν πλέον και για την επικείμενη αύξηση του φόρου στο φυσικό αέριο που αποτελεί βασικό στοιχείο του παραγωγικού τους κόστους. Το οικονομικό επιτελείο κινείται σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από αυτή του ΣΕΒ. Προτείνει την αύξηση του ειδικού φόρου από τα επίπεδα του 1,5 ευρώ ανά Gigajoule που είναι σήμερα (και τουλάχιστον κατά 10%) την ώρα που οι επιχειρήσεις ζητούν τη μείωσή του στα ελάχιστα επιτρεπόμενα επίπεδα (περίπου μισό ευρώ) προκειμένου να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους.

ΤΡΙΤΟ ΠΛΗΓΜΑ. Αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που φέρουν την κυβέρνηση να επαναφέρει στο προσκήνιο την πρόταση για τη θέσπιση «τέλους διανυκτέρευσης», οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις –ακόμη και οι ζημιογόνες- θα υποστούν το 3ο φορολογικό πλήγμα μέσα σε έναν χρόνο. Μετά την αύξηση του ΦΠΑ στις ξενοδοχειακές υπηρεσίες από το 6,5% που ήταν πέρυσι στο 13% αλλά και την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος στον ΦΠΑ (σ.σ.: για πολλά ξενοδοχεία τα δύσκολα είναι μπροστά καθώς το ειδικό καθεστώς έχει καταργηθεί μόνο σε επτά νησιά του Αιγαίου και επίκειται η εξάλειψή του μέχρι το τέλος του έτους) η επιβολή του τέλους θα αφαιρέσει επιπλέον 150 εκατ. ευρώ από τον ξενοδοχειακό κλάδο. Το μέτρο το οποίο η κυβέρνηση εμπνεύστηκε πέρυσι τον Μάιο επί υπουργίας Γιάνη Βαρουφάκη, προβλέπει ότι θα επιβάλλεται ένα ευρώ φόρος ανά διανυκτέρευση για κάθε… αστέρι του ξενοδοχείου. Έτσι, στα ξενοδοχεία τριών αστέρων, ο φόρος θα είναι 3 ευρώ, στα τεσσάρων αστέρων τέσσερα ευρώ κλπ. Αν συνυπολογιστεί και ο ΦΠΑ, σε μια διανυκτέρευση των 100 ευρώ, ο φόρος θα φτάνει στα 17 ευρώ για ένα τετράστερο ξενοδοχείο, από μόλις 6,5 ευρώ που ήταν μέχρι πέρυσι. Πρόκειται για μεγάλο πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου ειδικά συγκριτικά με τις γύρω χώρες οι οποίες διατηρούν τους φορολογικούς τους συντελεστές σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

ΕΙΔΙΚΟ ΤΕΛΟΣ. Την ώρα που όλες οι χώρες προωθούν τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους κλάδους αιχμής –κινητή τηλεφωνία, internet κλπ- προκειμένου να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα, εμείς κινούμαστε αντίθετα στο ρεύμα. Με την αύξηση του ειδικού τέλους στην κινητή τηλεφωνία ο φορολογικός συντελεστής στις συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας θα ξεπεράσει το 40% ακόμη και για τους λογαριασμούς που δεν ξεπερνούν τα 50 ευρώ μηνιαίως. Η κυβέρνηση δεν φαίνεται να διδάσκεται από το παρελθόν. Όταν το 2009 η τότε κυβέρνηση προχωρούσε στην αύξηση του φόρου κινητής τηλεφωνίας, το δημόσιο εισέπραττε ετησίως περί τα 375 εκατ. ευρώ. Το 2015 τα έσοδα μειώθηκαν στα 210 εκατ. ευρώ καθώς οι καταναλωτές μειώνουν ολοένα και περισσότερο τη χρήση του κινητού υπό το βάρος της πολυετούς ύφεσης. Η κυβέρνηση πιστεύει παρά τις προειδοποιήσεις του Συνδέσμου Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας ότι μια νέα αύξηση του φόρου θα φέρει λιγότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία, η κυβέρνηση πιστεύει ότι θα καταφέρει να αντλήσει 50 εκατ. ευρώ επιπλέον. Και όχι μόνον αυτό: θα αναζητήσει και επιπλέον 30 εκατ. ευρώ από τη συνδρομητική τηλεόραση, έναν από τους ελάχιστους κλάδους στην ελληνική οικονομία αυτή την περίοδο που καταφέρνει να αυξάνει τον αριθμό των συνδρομητών.

Οι «πληγές» σε καπνοβιομηχανία και αυτοκίνητο

Από την πρώτη ημέρα ανάληψης της εξουσίας, η σημερινή κυβέρνηση έχει υποσχεθεί ότι θα αντλήσει πρόσθετα φορολογικά έσοδα από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καπνά η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δώσει μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου (Καρέλιας, Παπαστράτος κλπ) αντιστοιχεί πλέον περίπου στο 25% του τζίρου της συνολικής αγοράς. Κανένα μέτρο δεν έχει προχωρήσει. Η κυβέρνηση βλέπει περιθώρια περαιτέρω αύξηση των εσόδων κατά τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης ο οποίος αποδίδει περί τα 2,36 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Ήδη ο φόρος σε ένα πακέτο τσιγάρων των 4 ευρώ αντιστοιχεί στο 82% της τελικής τιμής ενώ αν προχωρήσει η αύξηση, ο φορολογικός συντελεστής θα ανέβει σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα.

Τέλος, οι αλλεπάλληλες εξαγγελίες για λήψη μέτρων στον κλάδο του αυτοκινήτου, έχουν προκαλέσει σύγχυση σε οδηγούς και υποψήφιους αγοραστές αυτοκινήτων. Εξαγγέλλει η κυβέρνηση την παράταση των μέτρων της απόσυρσης και μέχρι να ψηφιστεί η τροπολογία περνούν μήνες. Τώρα προγραμματίζει αύξηση του ειδικού φόρου στις βενζίνες (χωρίς να ξεκαθαρίζει τι θα κάνει με υγραέριο και πετρέλαιο κίνησης) αλλά και αναπροσαρμογή των τελών ταξινόμησης ειδικά για τα μεταχειρισμένα ενώ υπόσχεται ότι για τα τέλη κυκλοφορίας του 2017 θα υιοθετηθεί διαφορετικός τρόπος υπολογισμού. Όταν όλοι οι φόροι του αυτοκινήτου παραμένουν πάνω στο τραπέζι για μήνες, είναι λογικό η αγορά να «παγώνει».

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ