Πόσο φόρο πληρώνουμε όταν αγοράζουμε ένα προϊόν; Δείτε τους συντελεστές να φτάνουν και στο 82% (!)

Πόσο φόρο πληρώνουμε όταν αγοράζουμε ένα προϊόν; Δείτε τους συντελεστές να φτάνουν και στο 82% (!)
Στρέφεται ο πολίτης στα πετρελαιοκίνητα για να γλιτώσει κάποια χρήματα; Έρχεται το κράτος για να αυξήσει τον φόρο στο πετρέλαιο κίνησης. Αποφασίζει να μετατρέψει το ΙΧ του σε υγραεριοκίνητο «επενδύοντας» στην απόκτηση του εξοπλισμού; Επιβαρύνεται και το υγραέριο κίνησης. Ενισχύει την οικιακή ψυχαγωγία μέσω της συνδρομητικής τηλεόρασης για να απαλλαγεί από τις δαπάνες διασκέδασης εκτός σπιτιού; Φόρος και εκεί.

Πρόσθετος φόρος και στην κινητή τηλεφωνία, φόρος και στα τσιγάρα και στα ποτά, φόρος σε ότι εξακολουθεί να συγκεντρώνει την προτίμηση των καταναλωτών. Αυτές τις μέρες, εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια των πολιτών ένα γνώριμο «παιχνίδι» από τα παλιά: όταν επίκειται η επιβολή εισπρακτικών μέτρων το οικονομικό επιτελείο διαρρέει τα επαχθέστερα που μπορεί να συλλάβει ο ανθρώπινος νους έτσι ώστε όταν ανακοινωθούν οι οριστικές αποφάσεις, να κυριαρχήσει αίσθημα ανακούφισης παρά τη… λαίλαπα. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η διακίνηση του σεναρίου περί εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης κάτι που αυτομάτως θα έφερνε:

1. Ανατίμηση κατά 40 λεπτά το λίτρο στην τιμή του πετρελαίου κίνησης

2. «Ξαφνικό θάνατο» για όλους τους υποκλάδους του τομέα μεταφορών (ταξί, φορτηγά κλπ)

3. Εκτόξευση στο μεταφορικό κόστος και κύμα ανατιμήσεων σε είδη πρώτης ανάγκης όπου η ζήτηση είναι σχεδόν ανελαστική

4. Αναζωπύρωση των κινήτρων φοροδιαφυγής (π.χ αποχρωματισμό του πετρελαίου θέρμανσης) λόγω της τεράστιας διαφοράς φόρου.

Παρά το επικοινωνιακό παιχνίδι ενόψει επανέναρξης –πιθανότατα από μεθαύριο Δευτέρα- της διαπραγμάτευσης για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, η νέα αύξηση της έμμεσης φορολογίας θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Έχοντας ήδη συμφωνήσει στην επιβολή εισπρακτικών μέτρων ύψους δύο δις. ευρώ μέσω της αύξησης της φορολογίας εισοδήματος, η έμμεση φορολογία είναι αυτή που μένει για να καλύψει το επιπλέον δημοσιονομικό κενό της 3ετίας 2016-2018.

Καύσιμα: Στην βενζίνη επιβάλλεται αυτή τη στιγμή φόρος ο οποίος υπολογίζεται με συντελεστή 69% ενώ περαιτέρω αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης από τα επίπεδα των 670 ευρώ που είναι σήμερα (ανά χίλια λίτρα) θα στείλει την τελική επιβάρυνση πάνω από το 70%. Ένα από τα ήπια σενάρια που κυκλοφορούν, προβλέπει αύξηση του ειδικού φόρου κατά 6% κάτι που μεταφράζεται σε ανατίμηση κατά 4-5 λεπτά ανά λίτρο. Η Ελλάδα, συγκαταλέγεται στις τρεις πρώτες χώρες με την υψηλότερη φορολογία στα καύσιμα καθώς πέραν του ειδικού φόρου κατανάλωσης, υπάρχει και ο ΦΠΑ ο οποίος επίσης είναι ο 3ος υψηλότερος σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στο πετρέλαιο κίνησης, οι φόροι αντιστοιχούν περίπου στο 52% επί της τελικής τιμής.

Ενδεχόμενη εξίσωση του φόρου με τη βενζίνη θα στείλει το φορολογικό συντελεστή στο 66% και την τιμή του κίνησης στα 1,43 ευρώ ανά λίτρο κάτι που, όπως προαναφέρθηκε, θεωρείται μάλλον διαρροή «λαγός». Από την άλλη, σοβαρά εξετάζεται η αύξηση στο υγραέριο κίνησης. Οι επιβαρύνσεις για το πετρέλαιο κίνησης και για την υγραεριοκίνηση, θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες καθώς το δημόσιο χάνει έσοδα λόγω του ότι οι επτά στους 10 οδηγούς στρέφονται προς αυτά τα δύο καύσιμα για μεγαλύτερη οικονομία.

Κινητή τηλεφωνία: Η υπερφορολόγηση –είμαστε 2η χώρα στην Ευρώπη στις φορολογικές επιβαρύνσεις της κινητής τηλεφωνίας μετά την Ουγγαρία- και η μείωση των εισοδημάτων, έφερε μείωση των εσόδων στην κινητή τηλεφωνία και κατά συνέπεια μείωση των εσόδων από το ειδικό τέλος που επιβάλλεται ήδη στην κινητή τηλεφωνία. Η τελευταία μεγάλη αύξηση του ειδικού τέλους, έγινε τον Αύγουστο του 2009 (σ.σ ήταν το πρώτο πακέτο Παπαθανασίου). Τα έσοδα από το τέλος αυξήθηκαν πρόσκαιρα από τα 273,7 εκατ. ευρώ στα 375,26 το 2010 και έκτοτε άρχισε η κατάρρευση. Το 2015, ύστερα από πέντε διαδοχικές χρονιές πτώσης, τα έσοδα από το ειδικό τέλος προσγειώθηκαν στα 210,1 εκατ. ευρώ χαμηλότερα ακόμη και από το 2007. Αυτή τη στιγμή, με την ταυτόχρονη επιβολή του ειδικού τέλους και του ΦΠΑ, η κινητή τηλεφωνίας βαρύνεται με φόρο:

1. 37,8% για λογαριασμούς κάτω των 50 ευρώ (ειδικό τέλος 12% και ΦΠΑ)

2. 41,5% για λογαριασμούς από 50 έως 100 ευρώ (ειδικό τέλος 15% και ΦΠΑ)

3. 45,1% για λογαριασμούς από 100 έως 1560 ευρώ (ειδικό τέλος 18% και ΦΠΑ) και

4. 47,6% για λογαριασμούς άνω των 150 ευρώ (ειδικό τέλος 20% και ΦΠΑ).

Όσον αφορά στην καρτοκινητή τηλεφωνία, ο πραγματικός συντελεστής διαμορφώνεται στο 37,8% (έχει θεσπιστεί ειδικό τέλος 12%).
Το πόσο ξεχωρίζει η Ελλάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες, φαίνεται από τα ακόλουθα στοιχεία: Με φορολογικό συντελεστή 38% ακόμη και στο φθηνότερο συμβόλαιο, η Ελλάδα είναι 2η στην Ευρώπη των 28 πίσω μόνο από την Ουγγαρία η οποία φορολογεί την κινητή με συντελεστή 41,6%.

Προφανώς η παραμικρή αύξηση θα μας καταστήσει τους ακριβότερους στην Ευρώπη ενώ είναι ενδεικτικό ότι στην 3η θέση είναι η Σουηδία, η Δανεία και η Κροατία με συντελεστή 25%.

Συνδρομητική τηλεόραση: Τα έσοδα δεν ξεπερνούν τα 220-230 εκατ. ευρώ τον χρόνο οπότε ακόμη και φόρος 30% να μπει –κάτι που θα ανακόψει την αναπτυξιακή τάση που επικρατεί στη συγκεκριμένη αγορά- τα έσοδα που θα αντλήσει το δημόσιο θα είναι μόλις μερικές δεκάδες εκατ. ευρώ.

Ποτά-τσιγάρα: Μένει τέλος να φανεί αν θα μπουν στο στόχαστρο για μια ακόμη φορά οι φόροι στα τσιγάρα και στα ποτά. Στα τσιγάρα, οι φόροι αντιστοιχούν πλέον στο 80-82% της τιμής λιανικής ενώ στα οινοπνευματώδη οι φόροι επί της λιανικής κυμαίνονται από 56% (π.χ στη βότκα) έως το 71% (πχ στο κονιάκ). Το πρόβλημα στα ποτά και στα τσιγάρα είναι η έξαρση του λαθρεμπορίου. Το ένα στα τέσσερα τσιγάρα που καταναλώνονται είναι λαθραία ενώ τα μέτρα που υποτίθεται ότι θα λάμβανε η κυβέρνηση από τις αρχές του 2015 παραμένουν ακόμη στο συρτάρι.

Αξιολόγηση