Αυτές είναι οι αλλαγές σε ΕΝΦΙΑ, ενοίκια, πρόστιμα και 100 δόσεις -Έρχεται νέα ρύθμιση

Αυτές είναι οι αλλαγές σε ΕΝΦΙΑ, ενοίκια, πρόστιμα και 100 δόσεις -Έρχεται νέα ρύθμιση
Την ώρα που οι 100 δόσεις θα αλλάζουν εις βάρος των φορολογούμενων, ενώ κατατίθεται εδώ και τώρα στη Βουλή η αύξηση των φορολογικών συντελεστών για τα εισοδήματα από ακίνητα μια νέα ρύθμιση εξπρές ξεκινάει.

Όσοι έχουν εκκρεμότητες με την εφορία -ακόμη και στα φορολογικά δικαστήρια- θα έχουν 90 ημέρες στη διάθεσή τους για να κλείσουν την υπόθεση. Πώς; Δείτε τι αναφέρει η σχετική διάταξη αλλά και όλες τις αλλαγές που επέρχονται με το φορολογικό (ουσιαστικά) νομοσχέδιο

Σοκ για έχοντες εισοδήματα από ενοίκια, οφειλέτες που έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση των 100 δόσεων αλλά και φορο-παραβάτες επιφυλάσσει το νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα που δόθηκε χθες βράδυ στη δημοσιότητα μέσω του opengov.

Οι εισοδηματίες και θα πληρώσουν με υψηλότερο συντελεστή –και μάλιστα αναδρομικά για τα εισοδήματα του 2015- και δεν θα μπορούν να εκχωρήσουν τα ανείσπρακτα ενοίκια στο δημόσιο. Όσοι εντάχθηκαν στη ρύθμιση των 100 δόσεων θα χάνουν τη ρύθμιση αν δεν πληρώνουν τις τρέχουσες οφειλές μέσα σε έναν μήνα –και όχι σε τρεις μήνες όπως προβλεπόταν αρχικά ενώ ανά πάσα στιγμή θα μπορεί να τους ζητηθεί να αποπληρώσουν τα χρέη τους σε λιγότερες δόσεις.

Με το νομοσχέδιο ποινικοποιείται ακόμη περισσότερο η φοροδιαφυγή και ορίζεται σε ποιες περιπτώσεις θα ασκείται αυτεπάγγελτα ποινική δίωξη. Περνάει τέλος και μια μεταβατική διάταξη με καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα.

Μέσα σε τρεις μήνες από τη στιγμή που θα δημοσιευτεί ο νόμος στο ΦΕΚ, όσοι έχουν εκκρεμμότητες με την εφορία, θα μπορούν να τις κλείσουν πληρώνοντας ένα μέρος μόνο από τα πρόστιμα που προβλέπει ο νόμος. Τα πρόστιμα που προέβλεπε μέχρι σήμερα η νομοθεσία αλλάζουν –σε αρκετές περιπτώσεις που προβλέπονταν δρακόντειες ποινές επέρχεται και μείωση (π.χ δεν θα κατάσχονται… θυρίδες και καταθέσεις για περιπτώσεις μη υποβολής φορολογικής δήλωσης όπως μπορούσε να συμβεί μέχρι τώρα).

Στο νομοσχέδιο ενσωματώνεται και μια διάταξη …αποθέωση: ενώ μέχρι τώρα η εφορία δεν αναζητούσε τα ποσά του ΕΝΦΙΑ μέχρι τα πέντε ευρώ, τώρα θα τα ψάχνει και αυτά. Εισπράττεται ΕΝΦΙΑ ακόμη και αν προκύπτει ποσό ένα… ευρώ.

· Η εφορία θα μπορεί να βάλει χέρι ακόμη και σε θυρίδες όσων επιχειρούν να της …κλέψουν ποσά άνω των 150.000 ευρώ ειδικά από ΦΠΑ και παρακρατούμενους φόρους. Το δικαίωμα αυτό προϋπήρχε αλλά αντικαθίστανται οι παραβάσεις κατά τις οποίες θα επιβάλλεται το μέτρο (ουσιαστικά στη νέα διάταξη δεν υπάρχει η παράβαση της μη υποβολής ή της ανακριβούς υποβολής δήλωσης). Η διάταξη με τη νέα της μορφή αναφέρει: «εφόσον η Φορολογική Διοίκηση διαπιστώνει μη απόδοση, ανακριβή απόδοση, συμψηφισμό, έκπτωση ή διακράτηση Φ.Π.Α., Φ.Κ.Ε., φόρου ασφαλίστρων, παρακρατούμενων, επιρριπτόμενων φόρων, τελών και εισφορών με σκοπό τη μη πληρωμή συνολικά στο Δημόσιο ποσού πάνω από εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ, καθώς και είσπραξη επιστροφής των παραπάνω φόρων κατόπιν παραπλάνησης της Φορολογικής Διοίκησης με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών ή με την αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών γεγονότων, μπορεί, βάσει ειδικής έκθεσης ελέγχου, να επιβάλλει σε βάρος του υπόχρεου προληπτικά ή διασφαλιστικά του δημοσίου συμφέροντος μέτρα άμεσου και επείγοντος χαρακτήρα. Ειδικότερα η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να μην παραλαμβάνει και να μην χορηγεί έγγραφα που απαιτούνται για τη μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων. Στην περίπτωση αυτή δεσμεύεται το πενήντα τοις εκατό (50%) των καταθέσεων, των πάσης φύσεως λογαριασμών και παρακαταθηκών και του περιεχομένου των θυρίδων του υπόχρεου. Το μη χρηματικό περιεχόμενο θυρίδων και οι μη χρηματικές παρακαταθήκες, δεσμεύονται στο σύνολό τους»

· Το εισόδημα από ενοίκια που αποκτήθηκαν μέσα στο 2015, θα φορολογηθούν με συντελεστή 15% (αντί για 11%) εφόσον δεν υπερβαίνουν τα 12.000 ευρώ ετησίως ενώ αν ξεπερνούν τα 12.000 ευρώ ο συντελεστής ανεβαίνει από το 33% στο 35%

· Και δεύτερο χτύπημα για τους ιδιοκτήτες ακινήτων: όσοι δεν εισέπραξαν εισοδήματα από ενοίκια μέσα στο 2015 δεν θα μπορέσουν να τα εκχωρήσουν στο δημόσιο καθώς η σχετική ρύθμιση που ψηφίστηκε και αυτή από την παρούσα κυβέρνηση, καταργείται από 1/1/2015.

· Για τα εισοδήματα του 2015, οι σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων που δεν αποκτούν έσοδα υποκείμενα σε φόρο εισοδήματος, αλλά αποκλειστικά και μόνο έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους, θα υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Υποχρέωση υποβολής δήλωσης, θα υπάρχει και για τις άτυπες ενώσεις ιδιοκτητών και ενοίκων πολυκατοικίας, όταν δεν αποκτούν φορολογητέο εισόδημα. Το δικαίωμα μη υποβολής δήλωσης είχε περάσει με φετινό νόμο και τώρα καταργείται.

· Το υπουργείο Οικονομικών προσπαθεί να βγάλει και από τη …μύγα ξύγκι. Μέχρι τώρα, η εφορία δεν βεβαίωνε ποσά ΕΝΦΙΑ μέχρι πέντε ευρώ. Τώρα θα εισπράττει και τα μικροποσά των δύο, τρίων ή τεσσάρων ευρώ.

· Διευκρινίζεται ότι η αξία των δικαιωμάτων επί των ξενοδοχειακών κτιρίων του άρθρου 8 της 1129485/479/Γ0013ΠΟΛ/1996 (Β΄ 1152) απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, τα οποία ιδιοχρησιμοποιούνται από ξενοδοχειακές ατομικές επιχειρήσεις, καθώς και η αξία των δικαιωμάτων επί των ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων/διαμερισμάτων, εφόσον διαθέτουν σχετικό Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.) από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Τουρισμού, τα οποία ιδιοχρησιμοποιούνται από ξενοδοχειακές ατομικές επιχειρήσεις θα φορολογηθούν από 1/1/2015 δηλαδή θα μπουν στην εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ που γίνεται τώρα

· Τροποποιητική δήλωση υποβάλλεται οποτεδήποτε μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έλεγχο της αρχικής δήλωσης. Τροποποιητική δήλωση μπορεί να υποβληθεί και μετά την έκδοση οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, για εισόδημα, έσοδα ή περιουσιακά στοιχεία που δεν προέκυψαν κατά τον έλεγχο

· Εάν, με βάση την οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, συντρέχει περίπτωση τέλεσης ή απόπειρας τέλεσης εγκλήματος φοροδιαφυγής, όπως ορίζεται στο άρθρο 68 υποβάλλεται αμελλητί μηνυτήρια αναφορά από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. Η ποινική δίωξη ασκείται αυτεπαγγέλτως. 2. Η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής και προσφυγής ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων δεν επηρεάζει την ποινική διαδικασία. Το ποινικό δικαστήριο δύναται πάντως, σε περίπτωση που κρίνει ότι η έκβαση εκκρεμούς διοικητικής δίκης είναι ουσιώδης για τη δική του κρίση επί της υπόθεσης, να αναστείλει με απόφασή του την ποινική δίκη μέχρι την τελεσίδικη κρίση του διοικητικού δικαστηρίου. 3. Η παραγραφή των εγκλημάτων του παρόντος νόμου αρχίζει από την τελεσιδικία της απόφασης επί της προσφυγής που ασκήθηκε ή σε περίπτωση μη άσκησης προσφυγής από την οριστικοποίηση της φορολογικής εγγραφής λόγω παρόδου της προθεσμίας άσκησης προσφυγής

· Μειώνεται το πρόστιμο σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης καθώς με την αντικατάσταση του άρθρου 58 του ν. 4174/2013, ορίζεται ότι «"Σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης από την οποία θα προέκυπτε υποχρέωση καταβολής φόρου επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του φόρου που αναλογεί στη μη υποβληθείσα δήλωση». Η υπάρχουσα διάταξη αναφέρει ότι το πρόστιμο είναι ίσο με τον φόρο

· Για παραβάσεις σχετικές με τον φόρο προστιθέμενης αξίας οι οποίες διαπιστώνονται κατόπιν ελέγχου, επιβάλλονται τα ακόλουθα πρόστιμα: 1. Σε περίπτωση μη έκδοσης φορολογικού στοιχείου ή έκδοσης ή λήψης ανακριβούς στοιχείου για πράξη που επιβαρύνεται με ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα τοις εκατό (50%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο, ή επί 8 της διαφοράς, αντίστοιχα. Εξαιρείται της επιβολής κυρώσεων ο λήπτης που τελούσε σε καλή πίστη κατά την λήψη των στοιχείων. 2. Σε κάθε περίπτωση όπου διαπιστώνεται, κατόπιν ελέγχου, η υποβολή ανακριβών δηλώσεων ή η μη υποβολή δηλώσεων, υποβολή δηλώσεων, με συνέπεια τη μη απόδοση ή την μειωμένη απόδοση ή την επιπλέον έκπτωση ή επιστροφή ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του φόρου που θα προέκυπτε από την μη υποβληθείσα δήλωση ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα. 3. Σε περίπτωση άσκησης οικονομικής δραστηριότητας χωρίς να έχει υποβληθεί δήλωση έναρξης εργασιών, παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του ΦΠΑ που θα έπρεπε να είχε αποδοθεί για όλη τη διάρκεια λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας. 4. Σε κάθε πρόσωπο μη υπόχρεο σε υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ που εκδίδει φορολογικά στοιχεία με ΦΠΑ, χωρίς να έχει τέτοια υποχρέωση, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του αναγραφόμενου φόρου που δεν αποδόθηκε.»

· Ακόμη αυστηρότερη γίνεται η ρύθμιση των 100 δόσεων. Ενώ με τον μνημονιακό νόμο του Αυγούστου, δινόταν η δυνατότητα σε όποιον έχει υπαχθεί στη ρύθμιση να διατηρήσει τα προνόμια ακόμη και να δεν πληρώσει τις τρέχουσες υποχρεώσεις προς την εφορία για τρεις μήνες, τώρα η διάταξη αυστηροποιείται και πάλι. Αυτή τη φορά, προβλέπεται ότι για η ρύθμιση χάνεται αν «δεν έχει τακτοποιήσει κατά νόμιμο τρόπο τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, ατομικές καθώς και αυτές για τις οποίες έχει ευθύνη καταβολής, από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και εντός της προθεσμίας που ορίζεται στις διατάξεις του άρθρου 47 του ν.4174/2013 (Κ.Φ.Δ.) και του άρθρου 7 του ν.δ. 356/1974 (Κ.Ε.Δ.Ε.), όπως ισχύουν κατά περίπτωση». Πρακτικά, αντί για τρεις μήνες, ο οφειλέτης θα έχει έναν μήνα στη διάθεσή του να πληρώσει τα τρέχοντα για να μην χάσει τη ρύθμιση. Επίσης αναδιατυπώνεται διάταξη έτσι ώστε να προκύπτει με σαφήνεια ότι το δημόσιο διατηρεί για τον εαυτό του το δικαίωμα να μειώνει τη διάρκεια της ήδη χορηγηθείσας ρύθμισης εάν ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα σύμφωνα με τα οικονομικά του δεδομένα να πληρώνει την οφειλή του σε λιγότερες δόσεις από τις αρχικές χορηγηθείσες, οποτεδήποτε καθ’ όλη τη διάρκεια της ρύθμισης.

· Δίδεται η δυνατότητα σε όσους έχουν εκκρεμότητες με την εφορία να τις κλείσουν μέσα σε 90 ημέρες από τη στιγμή που θα ψηφιστεί ο νόμος. Συγκεκριμένα ο φορολογούμενος πρέπει να πληρώσει εφαπαξ:

· α) Για παραβάσεις έκδοσης πλαστών στοιχείων ποσό ίσο με το 50% της αξίας κάθε στοιχείου. 12

β) Για παραβάσεις που αφορούν έκδοση εικονικών ή λήψη εικονικών στοιχείων ή νόθευση αυτών, καθώς και καταχώρηση στα βιβλία αγορών ή εξόδων χωρίς παραστατικά, ποσό ίσο με το 40% της αξίας κάθε στοιχείου. Εάν η αξία του στοιχείου είναι μερικώς εικονική ποσό ίσο με το 40% του μέρους της εικονικής αξίας.

γ) Όταν δεν δύναται να προσδιορισθεί η μερικώς εικονική αξία, ποσό ίσο με το 20% της αξίας του στοιχείου.

δ) Όταν η εικονικότητα ανάγεται αποκλειστικά στο πρόσωπο του εκδότη, ποσό ίσο με το 20% της αξίας του στοιχείου.

ε) Στην περίπτωση λήπτη εικονικού φορολογικού στοιχείου, ποσό 10% της αξίας του στοιχείου για κάθε παράβαση, εφόσον η λήψη του στοιχείου δεν είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του φόρου εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους.

στ) Για παραβάσεις που αφορούν μη έκδοση ή ανακριβή έκδοση στοιχείων ή άλλες παραβάσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα την απόκρυψη της συναλλαγής ή μέρους αυτής, η δε αποκρυβείσα αξία είναι μεγαλύτερη των χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ, ποσό ίσο με το 25% της αξίας της συναλλαγής ή του μέρους της αποκρυβείσας (μη εμφανισθείσας) αξίας για κάθε παράβαση.

ζ) Για τις λοιπές παραβάσεις, που δεν υπάγονται σε μια εκ των ανωτέρω περιπτώσεων α΄ και β΄, ποσό ίσο με το 1/3 του οριζόμενου από τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.2523/1997, επιβαλλόμενου προστίμου, κατά περίπτωση, για κάθε παράβαση. 4. Οι διατάξεις της παραγράφου 3 εφαρμόζονται και για εκκρεμείς υποθέσεις. Ως εκκρεμείς υποθέσεις, νοούνται οι υποθέσεις οι οποίες, κατά την κατάθεση του παρόντος, εκκρεμούν ενώπιον της διεύθυνσης επίλυσης διαφορών ή των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων κατόπιν άσκησης εμπρόθεσμης προσφυγής, ή για τις οποίες εκκρεμεί η προθεσμία άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής ή προσφυγής ή τακτικού ένδικου μέσου καθώς και υποθέσεις για τις οποίες έχουν εκδοθεί οι σχετικές πράξεις αλλά δεν έχουν κοινοποιηθεί κατά την ημερομηνία κατάθεσης του παρόντος. Ως εκκρεμείς υποθέσεις νοούνται και οι υποθέσεις για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί οριστική δικαστική απόφαση αλλά προδικαστική απόφαση και δεν έχει γίνει εκ νέου συζήτηση της υπόθεσης.

Για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 3 απαιτείται ανέκκλητη δήλωση ανεπιφύλακτης αποδοχής, για την υπαγωγή στις ανωτέρω διατάξεις του συνόλου των παραβάσεων κάθε πράξης ή απόφασης της διεύθυνσης επίλυσης διαφορών ή του δικαστηρίου, και καταβολή του συνόλου της οφειλής, που προκύπτει μετά την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 3, άμεσα ή το αργότερο εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την υποβολή της δήλωσης αποδοχής, άλλως δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παραγράφου 3.

Η δήλωση υποβάλλεται στον προϊστάμενο της αρχής που εξέδωσε την πράξη, εντός ανατρεπτικής προθεσμίας ενενήντα (90) ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος ή την κοινοποίηση στον φορολογούμενο της πράξης ή της απόφασης, κατά 13 περίπτωση.

Στις περιπτώσεις που η υπόθεση εκκρεμεί ενώπιον των δικαστηρίων, με την ως άνω δήλωση αποδοχής συνυποβάλλεται και σχετική βεβαίωση του αρμόδιου δικαστηρίου ότι η υπόθεση δεν έχει συζητηθεί και δήλωση παραίτησης από το σχετικό δικόγραφο ή δικαίωμα. Ποσά που έχουν καταβληθεί δεν επιστρέφονται, δεν συμψηφίζονται και δεν αναζητούνται, λόγω εφαρμογής της παρούσας παραγράφου

Αξιολόγηση