Ποιοι θα πληρώσουν το…μάρμαρο της φορολογικής μεταρρύθμισης -Τα σενάρια

Ποιοι θα πληρώσουν το…μάρμαρο της φορολογικής μεταρρύθμισης -Τα σενάρια
Στις δημοσιονομικές προβλέψεις του 2017 «κρύβονται» οι ανατροπές που έρχονται στη φορολογία εισοδήματος μέσα στο Νοέμβριο ως βασικό παραδοτέο της αξιολόγησης.

Τα οριστικά μεγέθη της δημοσιονομικής απόδοσης των αλλαγών σε κλίμακες και συντελεστές θα αποτυπωθούν στο Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο, ωστόσο από το κείμενο της συμφωνίας με τους δανειστές προκύπτει σαφώς ότι ο Προϋπολογισμός του 2017 θα πρέπει να προβλέπει πρόσθετα μέτρα που θα αποδίδουν περίπου 1,4 δισ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μέρος αυτών θα προέλθει από τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος, ήτοι από το πώς θα φορολογούνται εφεξής οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αγρότες. Ενα μέρος αυτών των επιβαρύνσεων θα φανεί στις κρατήσεις φόρου από τον Ιανουάριο, αλλά ο κύριος όγκος θα αποτυπωθεί στην εκκαθάριση του 2017 άρα και στον Προϋπολογισμό του ίδιου έτους.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η επεξεργασία της νέας ή των νέων κλιμάκων, βρίσκεται επί του παρόντος σε πρώιμο στάδιο. Ωστόσο, παράλληλες ομάδες εργασίας που έχουν στηθεί στην Καραγιώργη Σερβίας αναμένεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες να υποβάλουν εναλλακτικά σενάρια στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, που θα λάβει τις αποφάσεις για το πώς θα κατανεμηθούν τα βάρη και ειδικότερα από ποια κλιμάκια εισοδήματος θα ξεκινήσουν οι επιβαρύνσεις. Με τα έως τώρα δεδομένα, ο πήχης των επιβαρύνσεων φαίνεται ότι θα τεθεί πλησίον της ζώνης των 30.000 ευρώ, καθώς όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, «τέτοιο εισόδημα ασφαλώς δεν μπορεί να χαρακτηριστεί χαμηλό».

Ο προβληματισμός του οικονομικού επιτελείου δεν περιορίζεται στο ποιος θα επωμιστεί τα βάρη αλλά και στο εάν τελικά θα προβλεφθεί εξαρχής αφορολόγητο 12.000 ευρώ, όπως είναι ένα από τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι. Αυτό που προκαλεί δεύτερη σκέψη είναι ότι σε αυτή τη ζώνη εισοδημάτων (δηλαδή έως 12.000 ευρώ) βρίσκεται, πλέον, σχεδόν το 62% των φορολογούμενων, κάτι που σημαίνει ότι η επέκταση του αφορολογήτου από τις 9.550 ευρώ που βρίσκεται (μέσω της μείωσης φόρου των 2.100 ευρώ) σήμερα, θα πρέπει να απορροφηθεί από τα μεγαλύτερα των 12.000 ευρώ εισοδήματα, με υψηλότερους συντελεστές από αυτούς που ισχύουν σήμερα.

Οι πρώτοι υπολογισμοί καταλήγουν, μάλιστα, στο συμπέρασμα ότι εάν επιλεγεί και ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα για τα εισοδήματα 12.000- 30.000 ευρώ μέσω εφαρμογής μικρών συντελεστών, τότε οι επιβαρύνσεις για τα υψηλότερα εισοδήματα θα πρέπει να είναι... διαστημικές, με τον ανώτατο συντελεστή να «παίζει» ακόμα και στο 50%, με εφαρμογή του ενδεχομένως πριν από τις 100.000 ευρώ εισοδήματος!

Το σενάριο της ενιαίας κλίμακας, δηλαδή του ενιαίου τρόπου φορολόγησης των εισοδημάτων απ' όλες τις πηγές, φαίνεται ότι μπαίνει προς το παρόν στο συρτάρι, όπως προκύπτει από το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2016, αν και στις επαφές που θα γίνουν με τους επικεφαλής του Κουαρτέτου θα επανέλθει προς συζήτηση, καθώς στελέχη του υπουργείου Οικονομικών και της κυβέρνησης εκτιμούν ότι χάνονται έσοδα από τις διαφορετικές κλίμακες.

Αυτό που αποκαλύφθηκε, πάντως, από το Προσχέδιο είναι ότι η αύξηση των συντελεστών στη φορολογία εισοδήματος ενοικίων δεν θα ισχύσει το 2016 αλλά αναδρομικά από τη χρήση του 2015, με στόχο να φέρει 200 εκατ. ευρώ μέσα στην επόμενη χρονιά.

Γρίφος για δυνατούς λύτες με τα ακίνητα

Η μεγάλη παγίδα για την κυβέρνηση και φυσικά για τους φορολογούμενους, κρύβεται στις αλλαγές που έρχονται στη φορολογία των ακινήτων. Το υπουργείο Οικονομικών θα είχε μια σχετική ευελιξία αν ο δημοσιονομικός στόχος για το 2016 δεν ήταν καθορισμένος εκ των προτέρων. Ωστόσο, με δεδομένο ότι το «κουτάκι» του σχετικού κωδικού πρέπει να γεμίσει με 2,650 δισ ευρώ, ανεξαρτήτως του τι θα γίνει με τις αντικειμενικές αξίες, βάζει πολύ δύσκολα στο οικονομικό επιτελείο.

Τα στοιχεία της αγοράς ακινήτων δεν είναι άγνωστα στο Κουαρτέτο. Εμφανίστηκαν αρκούντως ενημερωμένοι για το ότι ενώ οι εμπορικές τιμές έχουν μειωθεί κατά περίπου 40% από το 2007 ως σήμερα, οι Τιμές Ζώνης βρίσκονται «κολλημένες» στο παρελθόν. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο απαίτησαν και κατάφεραν να συμπεριληφθεί στο κείμενο της συμφωνίας ότι το υπουργείο Οικονομικών θα αλλάξει τους συντελεστές του φόρου ακινήτων, έτσι ώστε να «απορροφηθούν» οι μειώσεις των αντικειμενικών αξιών.

Στην πραγματικότητα το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να τετραγωνίσει τον κύκλο, αφού ενώ οι εμπορικές τιμές στις ακριβές περιοχές βρίσκονται 30- 40% χαμηλότερα από τις αντικειμενικές αξίες του 2007, οι αντίστοιχες εμπορικές τιμές στις λαϊκές περιοχές είτε βρίσκονται στα ίδια είτε σε υψηλότερα επίπεδα από τις Τιμές Ζώνης, που κυμαίνονται στα 700- 800 ευρώ/ τμ.

Είναι, λοιπόν, προφανές ότι αν οι εμπορικές τιμές εναρμονιστούν με τις αντικειμενικές αξίες, αλλάζει εξ ολοκλήρου η δομή του φόρου ακινήτων, αφού θα συμπιεστούν πολλές ακριβές περιοχές σε χαμηλότερα κλιμάκια. Αν το υπουργείο Οικονομικών δεν θέλει να σηκώσουν ξαφνικά το βάρος οι μικροί, θα πρέπει να σηκώσει στα ύψη τους συντελεστές για τις ακριβότερες περιοχές, με κίνδυνο η εισπραξιμότητα του φόρου που βρίσκεται σήμερα στο 82% να πέσει χαμηλότερα και να ανοίξει «τρύπα» στον Προϋπολογισμό. Η εξίσωση γίνεται πιο δύσκολη αν η κυβέρνηση επιμείνει στην απαλλαγή των αγροτεμαχίων που αποτελούν μέσο παραγωγής.

ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ. Με αυτά ακριβώς τα δεδομένα το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να στρέφεται και στα ακίνητα του εξωτερικού, χωρίς όμως να θεωρείται εγγυημένο το εισπρακτικό αποτέλεσμα, ακόμα κι αν εφαρμοστεί το ιταλικό μοντέλο, αφού οι «τρύπες» στο σχέδιο (εντοπισμός ακινήτων εκτός Ε.Ε., ακίνητα που ανήκουν σε υπεράκτιες εταιρίες ή σε ιδρύματα κ.λπ.) δεν είναι αμελητέες.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο εξετάζεται η δυνατότητα εφαρμογής όχι φόρου ακίνητης περιουσίας αλλά φόρου περιουσίας, με τον οποίο θα φορολογούνται και κινητές αξίες όπως ομόλογα και μετοχές.

Σε κάθε περίπτωση, ο σημερινός τρόπος υπολογισμού του φόρου θα αλλάξει. Αντί της φορολόγησης ανά τετραγωνικό και της επιβολής Συμπληρωματικού Φόρου για μεγαλύτερες περιουσίες, φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος η εισήγηση για κλίμακα όπως αυτή του ΦΑΠ, δηλαδή πολλά κλιμάκια και συντελεστές, χωρίς να φαίνεται δυνατή στην παρούσα φάση η πρόβλεψη αφορολογήτου.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση