Κρυφές επιβαρύνσεις από την ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς στην κλίμακα εισοδήματος

Κρυφές επιβαρύνσεις από την ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς στην κλίμακα εισοδήματος
Με… παιδική χαρά θα μοιάζουν οι αντιδράσεις για το Ασφαλιστικό, μπροστά στη θύελλα που αναμένεται να ξεσηκώσει το φορολογικό νομοσχέδιο, που μπαίνει μπροστά από την επόμενη κιόλας εβδομάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στηνΚαραγιώργη Σερβίας πρόκειται να στηθούν Ομάδες Εργασίας, που θα αναλάβουν ταειδικά κεφάλαια του νέου φορολογικού, με έμφαση στη φορολογική κλίμακα, η οποίαθα γίνει… αγνώριστη. Το πρόβλημα δεν είναι φυσικά τεχνικό- παρά το ότι οιδιατάξεις θα πρέπει να είναι έτοιμες ως το τέλος Σεπτεμβρίου- αλλά πολιτικό, καθώςη ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και το Μέγαρο Μαξίμου θα πρέπει νααποφασίσουν πώς θα υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις του 3ου Μνημονίου ήτοι ποιοιφορολογούμενοι θα επιβαρυνθούν περισσότερο από τις αλλαγές που έρχονται καιμάλιστα σε μια ατμόσφαιρα που «μυρίζει» εκλογές και… μπαρούτι.

Μιλώντας κανείς με υψηλόβαθμα αλλά και με χαμηλόβαθμα στελέχη τουοικονομικού επιτελείου, αντιλαμβάνεται ότι ειλημμένες αποφάσεις δεν υπάρχουν,ούτε σε πολιτικό ούτε σε τεχνικό επίπεδο. Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι το «κλειδί»βρίσκεται στην έκτακτη εισφορά, η οποία θα πρέπει να ενσωματωθεί στη νέαφορολογική κλίμακα. Κι εδώ βρίσκεται το βασικό πρόβλημα. Η ισχύουσα κλίμακαέχει έμμεσο αφορολόγητο (μέσω της μείωσης φόρου των 2.100 ευρώ) που φτάνει στα9.550 ευρώ. Η ισχύουσα έκτακτη εισφορά έχει άμεσο αφορολόγητο 12.000 ευρώ.

Τιθα γίνει με το «πάντρεμα» τους; Θα ανέβει το αφορολόγητο προς τις 12.000 ευρώ ήθα κατέβει προς τις 9.550 ευρώ ή ενδεχομένως και πιο κάτω; Σε αντίθεση με το πολύπρόσφατο παρελθόν, όπου άπαντες στην κυβέρνηση διερρήγνυαν τα ιμάτια τους ότιδεν πρόκειται να υπάρξει καμία επιβάρυνση για τα χαμηλά εισοδήματα κι ότι τοαφορολόγητο των 12.000 ευρώ θα επανέλθει έστω σταδιακά, πλέον τα στόματα είναικλειστά και οι τόνοι χαμηλοί, καθώς οι… τζίφρες στο 3ο Μνημόνιο δεν επιτρέπουνπολλά- πολλά. Αυτό που περιορίζονται να σημειώνουν από το υπουργείοΟικονομικών, είναι ότι θα επιχειρηθεί μια πιο δίκαιη κατανομή των φορολογικώνβαρών.

Το πρώτο σενάριο κινείται στη λογική της επιβάρυνσης και των χαμηλότερωνεισοδημάτων- δηλαδή κάτω από 12.000 ευρώ- με έκτακτη εισφορά, της οποίας οσυντελεστής μπορεί να «παίζει» μεταξύ 0,5- 0,7%. Μια τέτοια κίνηση θα πλήξειπάνω από 5 εκατομμύρια φορολογούμενους, αλλά η επιβάρυνση χαρακτηρίζεταιδιαχειρίσιμη και είναι ενδεικτικό ότι δεν μπορεί να αποδώσει πάνω από 160- 170εκατ. ευρώ. Η επιβάρυνση αυτή μπορεί, μάλιστα, να μετριαστεί μέσω της νέαςκλίμακας, που θα γίνει πιο προοδευτική, δηλαδή με περισσότερα κλιμάκια καισυντελεστές, βοηθώντας έτσι το «ψαλίδισμα» του φόρου.

Σήμερα, εισοδήματα ως25.000 ευρώ φορολογούνται με συντελεστή 22% και η λογική της προοδευτικήςκλίμακας είναι το πρώτο κλιμάκιο να «σπάσει» σε ένα ή δύο, με συντελεστές πουμπορεί να κυμαίνονται μεταξύ 15- 18%, έχοντας ενσωματώσει και τους συντελεστέςτης έκτακτης εισφοράς. Το σενάριο αυτό μπορεί οικονομοτεχνικά να φαντάζειλογικό, ωστόσο πολιτικά είναι βέβαιο ότι δύσκολα θα περάσει στον κόσμο, καθώς θαπρόκειται για το τρίτο φορολογικό «χτύπημα» της κυβέρνησης μετά από την«επίθεση» στους αγρότες και τη διατήρηση του ΕΝΦΙΑ.

Το δεύτερο σενάριο εξυπηρετεί τη λογική της μεταφοράς του βάρους στα μεσαίαεισοδήματα και συγκεκριμένα πάνω από τις 30.000 ευρώ. Σήμερα, εισοδήματα από25.000 ευρώ ως 42.000 ευρώ φορολογούνται με 32%. Η λογική της προοδευτικήςκλίμακας είναι να «σπάσει» αυτή η μεγάλη ζώνη εισοδημάτων σε δύο ή τρίακλιμάκια. Σε αυτήν την περίπτωση, τα εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ είναι σχεδόνβέβαιο ότι θα έχουν συντελεστή μεγαλύτερο από το σημερινό 32% και θα «παίζουν»κοντά στο 35%. Το… colpo grosso θα γίνει, ωστόσο, στα εισοδήματα άνω των50.000 ευρώ, που σήμερα επιβαρύνονται με συντελεστή 42% (τον ανώτατο) καιέκτακτη εισφορά 4%.

Εάν επικρατήσει η λογική του να μη θιγούν τα χαμηλάεισοδήματα, τότε η ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς στην κλίμακα θα συνοδευθείμε αύξηση του συντελεστή στο 6% για εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ. Αν και οαριθμός αυτών των φορολογούμενων, που κινούνται στη ζώνη 50.000- 100.000 ευρώκαι που θα επιβαρυνθούν από μια τέτοια απόφαση, δεν ξεπερνά τις 170.000, τοσύνολο των εισοδημάτων τους είναι τέτοιο (υπολογίζονται στα 6,5- 7 δις ευρώ), πουμπορεί να έχει σχεδόν το ίδιο δημοσιονομικό αποτέλεσμα με αυτό της επέκτασης τηςεισφοράς και σε εισοδήματα κάτω από 12.000 ευρώ, προσφέροντας έτσι πολιτικό«πάτημα» για να επιλεγεί ως το επικρατέστερο σενάριο.

Ωστόσο, δεν μπορεί ναπαραγνωρίσει κανείς ότι η συγκεκριμένη κατηγορία φορολογούμενων, που έχει χάσειπερίπου το 30% του εισοδήματος του την τελευταία 5ετία, είναι ήδη επιβαρυμένηφορολογικά. Υπολογίζεται ότι μόνο μέσω της έκτακτης εισφοράς (μετά από τηναύξηση στο 6%), το βάρος θα αγγίξει τα 400 εκατ. ευρώ, χωρίς να συνυπολογιστεί τοβάρος της νέας κλίμακας, που θα προβλέπει ανώτατο συντελεστή ακόμα και 48%!

Τι θα γίνει τελικά με τις αποδείξεις

Τα τελευταία 24ωρα ακούγονται, λέγονται και αναπαράγονται πολλά για το πώς θαλειτουργεί το σύστημα των αποδείξεων και πώς μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνολογίατου πλαστικού χρήματος. Στην πραγματικότητα υπάρχουν τρία δεδομένα πουμπορούν να «παγώσουν» ή να ματαιώσουν τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών.

Πρώτον, για να λειτουργήσει ένα τέτοιο σύστημα, θα πρέπει μέσα σε 3 μήνες ναπρομηθευτούν ΟΛΕΣ οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες τα ειδικάμηχανήματα (POS) για τη χρήση καρτών κι όπως έχει δείξει η φορολογική ιστορίατων τελευταίων πολλών ετών, μια τέτοια διαδικασία απαιτεί διάστημα τουλάχιστον 6μηνών.

Δεύτερον, όπως προέκυψε από την επιβολή των capital controls,εξακολουθούν να υπάρχουν περίπου 500.000 συνταξιούχοι που δεν χρησιμοποιούνπλαστικό χρήμα είτε γιατί δεν μπορούν είτε γιατί δεν θέλουν κι αυτό αυτομάτωςδημιουργεί μια «τρύπα» στο σχεδιασμό. Η υποχρεωτική χρήση καρτών από αυτούςτους φορολογούμενους εκτιμάται ότι έχει σοβαρά αν όχι ανυπέρβλητα νομικάεμπόδια.

Τρίτον, το σύστημα αυτό πρέπει να είναι υπεραπλουστευμένο και στηνπραγματικότητα δεν πρέπει να απαιτεί από τον ίδιο το φορολογούμενο να ανατρέχεισε ειδικά ηλεκτρονικά αρχεία και να ενημερώνει ο ίδιος τις βάσεις δεδομένων τουυπουργείου Οικονομικών, αφού φορολογούμενοι χωρίς εξοικείωση ή πρόσβαση σεηλεκτρονικούς υπολογιστές θα αντιμετωπίσουν πρακτικά προβλήματα.

πηγή: Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί στα περίπτερα όλης της χώρας

Αξιολόγηση